مدیر ساماندهی آسیب‌های اجتماعی شهرداری تهران اعلام کرد که ۸۰ درصد کودکان کار، اتباع و غیرایرانی هستند. به عنوان مثال، یک گروه از این کودکان شامل ۱۵ نفر بود که در یک اتاق ۲۰ متری در کنار هم زندگی می‌کردند. سرکرده‌های آن‌ها صبح‌ها این کودکان را سوار بر ماشین کرده و برای تکدی‌گری در خیابان‌ها پخش می‌کردند و بعد از ظهر آن‌ها را جمع می‌کردند. سرپرست این گروه فردی افغان بود که آن‌ها را جذب شبکه کرده و به‌صورت حرفه‌ای به آن‌ها آموزش می‌داد. این کودکان روزانه بین ۲ تا ۳ میلیون تومان درآمد داشتند.

به گزارش صدای بورس،تکدی‌گری برای بسیاری از متکدی‌ ها به عنوان شغلی پردرآمد تلقی می‌شود؛ شغلی که نه به مغازه نیاز دارد و نه به محل کسب خاصی. کافی است فرد ظاهری محزون و نامرتب به خود بگیرد و گوشه‌ای دنج برای تکدی‌گری پیدا کند؛ در این صورت، درآمدی چشمگیر برای او رقم خواهد خورد.

مدیر ساماندهی آسیب‌های اجتماعی شهرداری تهران گفت : ۸۰ درصد کودکان کار اتباع و غیرایرانی هستند؛ برای مثال یک گروه از این کودکان هستند که ۱۵نفری در یک اتاق ۲۰متری در کنار هم زندگی می‌کردند. سرکرده‌های آنها صبح، این کودکان را سوار بر ماشین در خیابان‌ها برای تکدی‌گری پخش می‌کردند. بعد از ظهر نیز آنها را جمع می‌کردند. سرپرست این گروه یک فرد افغان بود که آنها را جذب شبکه کرده بود و به‌صورت حرفه‌ای به آنها آموزش می‌داد. این کودکان روزانه بین ۲ تا ۳میلیون تومان درآمد داشتند.

جدول حقوق کارگران در ۱۴۰۳

مطابق مصوبه شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران ۱۴۰۳ در نشست ۳۲۹ شورای عالی کار با ۳۵.۳ درصد افزایش نسبت به سال ۱۴۰۲ تعیین شد. میزان افزایش دستمزد برای کارگران سایر سطوح مزدی نیز ۲۲ درصد به اضافه رقم ثابت ماهانه ۶,۹۰۰,۷۸۰ ریال بدین ترتیب تعیین شد.

شرح

سال ۱۴۰۲

سال ۱۴۰۳

میزان افزایش

دستمزد روزانه

۱/۷۶۹/۴۲۸

۲/۳۸۸/۷۲۸

۳۵%

حقوق ماهانه

۵۳/۰۸۲/۸۴۰

۷۱/۶۶۱/۸۴۰

۳۵%

حق مسکن

۹/۰۰۰/۰۰۰

۹/۰۰۰/۰۰۰

۰%

بن خوار و بار

۱۱/۰۰۰/۰۰۰

۱۴/۰۰۰/۰۰۰

۲۷.۲۷%

پایه سنوات

۲/۱۰۰/۰۰۰

۲/۱۰۰/۰۰۰

۰%

حق اولاد ( برای هر فرزند )

۵/۳۰۸/۲۸۴

۷/۱۶۶/۱۸۴

۳۵%

حق تاهل ( عائله مندی )

۵/۰۰۰/۰۰۰

حقوق فرد مجرد بدون سابقه و فرزند

۷۳/۰۸۲/۸۴۰

۹۴/۶۶۱/۸۴۰

۲۹.۵۳%

حقوق فرد مجرد با یک سال سابقه

۷۵/۱۸۲/۸۴۰

۹۶/۷۶۱/۸۴۰

۲۸.۷۰%

حقوق فرد متاهل بدون سابقه و فرزند

۷۳/۰۸۲/۸۴۰

۹۹/۶۶۱/۸۴۰

۳۶.۳۷%

حقوق فرد متاهل بدون سابقه و یک فرزند

۷۸/۳۹۱/۱۲۴

۱۰۶/۸۲۸/۰۲۴

۳۶.۲۸%

حقوق فرد متاهل با یک سال سابقه و بدون فرزند

۷۵/۱۸۲/۸۴۰

۱۰۱/۷۶۱/۸۴۰

۳۵.۳۵%

حقوق فرد متاهل با یک سال سابقه و یک فرزند

۸۰/۴۹۱/۱۲۴

۱۰۸/۹۲۸/۰۲۴

۳۵.۳۳%

منبع: رکنا