بالاترین بازدهی ۳ ساله در میان انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازارسرمایه از ۲۰ مهر ۱۴۰۰ به صندوق مختلط زیتون با ۱۲۶درصد رسید.

بالاترین بازدهی ۳ ساله در میان انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازارسرمایه از ۲۰ مهر ۱۴۰۰ به صندوق مختلط زیتون با 126درصد رسید.

در ۳ سال گذشته که شاخص‌کل بورس عملکرد خوبی نداشت و با ۴۵.۹ درصد و از تورم عقب ماند، صندوق‌های سهامی عملکرد بهتری داشتند.

درآمدثابت‌ها گرچه بازدهی بالاتری از بانک داشتند و صندوق افران به عنوان بزرگترین صندوق درآمدثابت ۱۰۲ درصد بازدهی داشته، اما تنها ابزار بازارسرمایه که توانست ریسک تورم را پوشش دهد و بالاترین بازدهی را کسب کند صندوق مختلط زیتون با ۱۲۷ درصدبازدهی بوده است.

صندوق‌های مختلط در بورس‌های جهانی و بورس ایران به‌عنوان ابزاری با ریسک متوسط طراحی شدند تا به طور متوازن در بازار سهام و اوراق درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کنند و همین ویژگی موجب شده صندوق مختلط زیتون در ۳ سال‌گذشته بالاترین بازدهی را در مقایسه با سایر صندوق‌ها کسب کند.

ترکیب دارایی صندوق مختلط زیتون ۴۰ تا ۶۰ درصد بین سپرده بانکی و سهام متغیر است و بسته به شرایط تا ۵ درصد شمش و سکه طلا نیز به ترکیب دارایی‌های صندوق اضافه می‌شود.

استراتژی صندوق مختلط زیتون حفظ قدرت دارایی سرمایه‌گذاران در برابر نرخ تورم و ارز است، یعنی در دوره‌هایی که ارز صعودی است و تورم بالا می‌رود، دارایی سرمایه‌گذاران این صندوق در برابر تورم حفظ شود.

صندوق مختلط زیتون از صندوق‌های تحت مدیریت شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ترنج است که ۹ صندوق سرمایه‌گذاری فعال در بازارسرمایه دارد. صندوق زیتون بیشترین دارایی تحت مدیریت را در میان صندوق‌های مختلط بورس ایران دارد.