دیوان محاسبات کشور از اختصاص بالغ بر ۱.۵ هزار میلیارد تومان از هزینه‌های ۱۷۷ بانک، شرکت و موسسه دولتی برای هم‌افزایی و ارتقای فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی خبر داد.

به گزارش صدای بورس، در ادامه سلسله جلسات هیأت عمومی دیوان محاسبات، گزارش تفریغ تبصره(۹) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ با موضوع «آموزش، پژوهش و فرهنگ» مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

در این جلسه که به ریاست سید احمدرضا دستغیب رئیس کل دیوان محاسبات کشور و با حضور دادستان و مستشاران و سایر اعضای هیأت عمومی دیوان محاسبات کشور برگزار شد، تبصره(۹) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ با عنوان «آموزش، پژوهش و فرهنگ» مورد بررسی قرار گرفت.

دستغیب در این جلسه با بیان اینکه هرچند هیات امنای دانشگاه‌ها اختیاراتی دارند، اما فارغ از این باید تسهیلات و منابع حمایتی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و محل مصرف آنها به صورت مجزا بررسی شود، گفت: دستگاه‌ها، شرکت‌ها و بانک‌ها برای حمایت از پژوهش تکالیفی دارند که برخی از آنها تکالیف خود را رعایت نکرده‌اند.

وی با تاکید بر دقت در بررسی و اظهارنظر در خصوص وصول یک درصد سهم پژوهشی دانشگاه‌ها از منابع شرکت‌ها و دستگاه‌ها افزود: وجود پرا کندگی و عدم تقارن در وصول یک درصد سهم پژوهشی از دستگاه‌ها، شرکت‌ها و منابع هزینه‌ای بودجه سبب شد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی جدولی تهیه و سهم هر دستگاه را مشخص کنند و براساس آن توزیع صورت بگیرد.

رئیس کل دیوان محاسبات کشور اظهار کرد: طی تدبیر درست در برنامه هفتم توسعه، مقرر شد تا تمام درصدهایی که از شرکت‌ها کسر می‌شود، همه در یک بند واحد تجمیع شوند که در نتیجه آن، توزیع و مدیریت منابع می تواند بهینه‌تر شود.

در ادامه جلسه هیأت عمومی، مهدی کیایی مشاور رئیس کل و سخنگوی این هیأت، یافته‌های گزارش تفریغ بودجه سال ۱۴۰۲ در خصوص «آموزش، پژوهش و فرهنگ» را تشریح کرد.

وی گفت: در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۳۹۱ میلیارد تومان از محل ۱۰ درصد درآمدهای اختصاصی و ۱۰ درصد اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای سالانه مقرر در بودجه سنواتی به ۵۳ دانشگاه و مرکز آموزش‌عالی جهت احداث و تکمیل و تجهیز خوابگاه‌های متاهلین اختصاص یافته است. تعداد ۲۹ دانشگاه و مرکز آموزش‌عالی کمتر از ۱۰ درصد درآمد اختصاصی و ۱۰ درصد اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای خود را جهت این امر اختصاص داده‌اند. سایر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌عالی هیچ وجهی از محل‌های موردنظر جهت احداث و تکمیل و تجهیز خوابگاه‌های متاهلین اختصاص نداده‌اند.

کیایی خاطرنشان کرد: جمعاً بالغ بر ۴/ ۳۴۴ میلیارد تومان از هزینه امور پژوهشی تعداد ۲۵۴ شرکت‌ دولتی، بانک‌ و موسسه ‌انتفاعی وابسته به دولت مندرج در پیوست شماره(۳) قانون بودجه سال مذکور به خزانه واریز و یا توسط خزانه برداشت شده است تا در راستای حل مسائل و مشکلات همان شرکت‌های ‌دولتی، بانک‌ها و موسسات‌ انتفاعی وابسته به دولت از طریق توافقنامه با دانشگاه‌ها و موسسات ‌آموزش عالی و پژوهشی به مصرف برسد. شرکت‌های فرهنگی و ورزشی استقلال، گسترش صنایع بلوچ و سیماچوب و مرکز گسترش فناوری اطلاعات به تعهدات خود مبنی بر واریز ۶۰ درصد هزینه امور پژوهشی به حساب موردنظر، اقدام ننموده‌اند و خزانه نیز مبلغی از حساب آن‌ها برداشت نکرده است.

وی افزود: تعداد ۱۷۷ شرکت‌ دولتی، بانک‌ و موسسه انتفاعی وابسته به دولت مندرج در قانون بودجه سال مذکور، بالغ بر ۱/۵ همت از هزینه‌های خود را برای هم‌افزایی و ارتقای فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی اختصاص داده‌اند. حدود ۴۷۳ میلیارد تومان از مبلغ مذکور به سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران جهت تولید برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی مرتبط با موارد یادشده، اختصاص یافته که در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۴۷۱ میلیارد تومان آن به سازمان مذکور پرداخت شده است.

مشاور رئیس کل دیوان محاسبات گفت: بر اساس بررسی‌های این نهاد نظارتی، مجموعاً بالغ بر ۱/۲ همت از محل اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری به موضوعات مربوط به حوزه زنان از قبیل توانمندسازی زنان خودسرپرست، حمایت از فرزندآوری، مشاوره در حوزه خانواده، حمایت از زنان و دختران در معرض آسیب و یا آسیب‌دیده، سلامت، بهداشت، آموزش، ورزش و کارآفرینی زنان (بالغ بر۳۶۶ میلیارد تومان بابت کارکنان دستگاه های مذکور و حدود ۸۵۴ میلیارد تومان بابت آحاد مردم) اختصاص یافته که در سال مذکور جمعاً حدود ۹۸۶ میلیارد تومان آن (حدود ۵۶۹ میلیارد تومان بابت کارکنان دستگاه‌های موردنظر و حدود ۴۱۷ میلیارد تومان بابت آحاد مردم) بابت موارد مذکور هزینه شده است.

منبع:ایرنا