مدیر عامل گروه مالی صبا تامین ضمن اشاره به تاسیس یک بانک مستقل از تملک یک شرکت بیمه ای در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش صدای بورس، سید محمد جواد میرطاهر، مدیر عامل گروه مالی صبا تامین در نشست خبری گفت: صبا تامین گروه مالی ذیل شستا بوده و بزرگترین شرکت است که ۰/۵ درصد ارزش بازار را داراست و متشکل از بانک و بیمه است. وی با بیان اینکه در هلدینگ شستا رتبه اول به صبا تامین تعلق دارد، ادامه داد: سرمایه فعلی گروه مالی صبا تأمین پس از چند مرحله، در سال ۱۴۰۲ به ۱۱.۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. زیر مجموعه های شامل این گروه مالی مالکیت شرکت‌های کارگزاری صبا تأمین، سبدگردان اندیشه صبا، سرمایه‌گذاری هامون صبا، خدمات مدیریت صبا تأمین و کارگزاری بیمه تأمین آینده را داراست و طیف گسترده‌ای از خدمات مالی را به عموم مردم، به ویژه گروه تأمین اجتماعی ارائه می‌کند.

وی اظهار داشت: صبا تأمین بزرگترین گروه مالی کشور از حیث ارزش دارایی‌ها است و ارزش پرتفوی سرمایه گذاری آن ۵۴ همت معادل حدود ۰/۵ درصد ارزش بازار سرمایه است. همچنین ارائه کننده انواع خدمات مالی در حوزه‌های بورس، بانک و بیمه )بازارگردانی، پردازش اطلاعات مالی، خدمات بیمه‌ای، مشاوره‌های عرضه و پذیرش، انجام معاملات بازار سهام( نیز است.

میرطاهر، ادامه داد: چشم انداز شرکت این است که به رهبر بازار تبدیل شود. ابزارسازی و نهادسازی از اهداف تاکیدی این شرکت است و سعی کرده ایم مجوزهای لازم را گرفته و انواع صندوق‌ها وخدمات را ارائه دهیم، به جز در بازار سرمایه نیز فعالیت داشته و سعی داریم حداقل در مجموعه‌های خود مشاوره ارائه دهیم.

انتشار ۴ هزار میلیارد تومان اوراق

میرطاهر درباره جایگاه و اهمیت شرکت گفت: صبا تامین تنها گروه مالی زیرمجموعه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و بازوی سرمایه گذاری و تامین مالی خانواده تامین اجتماعی است و برای مثال انتشار ۴ هزار میلیارد تومان اوراق برای سازمان تامین اجتماعی و راهبری و مشاوره تامین مالی به هلدینگ های بزرگ شرکت سازمان سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی مانند تاپیکو، تاصیکو، سیتا را به عهده داشته است.

وی افزود: صبا تامین دارای زنجیره کامل خدمات مالی جهت ارائه به خانواده بزرگ بازنشستگان تامین اجتماعی و سهامداران با هدف نگهداری و حفظ منافع در گروه تامین اجتماعی و پایداری بلندمدت شرکت است.

مدیر عامل گروه مالی صبا تامین در باره اهداف و اصول این شرکت گفت: اهداف ما شامل تبدیل شدن به رهبر بازار در ارائه خدمات مالی و کسب حداکثری سهم بازار، بهینه سازی و متوازن سازی سبد دارایی ها با محوریت افزایش بازده، نقدشوندگی و مدیریت ریسک، نهادسازی و ابزارسازی مالی با رویکرد نوآورانه و فن آورانه، تجزیه و تحلیل همزمان بازارهای موازی در جهت حداکثر کردن ثروت سهامداران، ارائه خدمات جامع مالی به خانواده بزرگ تامین ‌اجتماعی و جلوگیری از بروز عدم‌النفع ارزش های محوری است.

وی ادامه داد: چابکی، بهبود مستمر، انعطاف پذیری و سازگاری با شرایط متغیر، تصمیم گیری داده محور، به موقع، بهینه و استراتژیک، پاسخگویی سریع، دقیق و شایسته به صاحبان سرمایه نیز از وضایف صبا تامین است.

میرطاهر در رابطه با وظایف گروه مالی صبا تامین در راستای ایفای مسئولیت خود گفت: مدیریت پورتفوی سرمایه‌گذاری شامل خرید و فروش سهام و اوراق بهادار در بازارهای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، ارائه طیف وسیعی از خدمات مالی به واسطه شرکت‌های تابعه از دیگر وظایف صبا تامین بوده است.

مدیر عامل گروه مالی صبا تامین به عملکرد و دستاوردهای شرکت اشاره کرد و گفت: تبدیل شدن شرکت از سرمایه گذاری به گروه مالی، اخذ کرسی هیئت مدیره در تمام ارکان بازار سرمایه، انتقال نماد صبا از فرابورس به بورس، افزایش حدودا برابری سرمایه شرکت و رتبه اول سرمایه در بین هلدینگ های تابعه شستا از دستاوردهای شرکت به شمار می رود.

وی ادامه داد: رتبه نخست بازدهی فروش در ارزیابی همایش صد شرکت برتر ایران IMI۱۰۰، کسب رتبه اول تحقق بودجه در بین هلدینگ های شستا از حیث درآمد عملیاتی و تامین مالی که شامل تامین مالی از طریق انتشار صکوک در بازار سرمایه برای گروه مالی صباتامین به مبلغ ۲ همت، تهیه بسته جامع تامین مالی متناسب با پروژه های هلدینگ های زیرمجموعه شستا، انجام بزرگترین و سریع ترین تامین مالی تاریخ بازار سرمایه با انتشار ۴ هزارمیلیارد تومان اوراق برای سازمان تامین اجتماعی و انتشار ۴ هزارمیلیارد تومان اوراق تامین مالی برای شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) از دیگر دستاوردها و عملکر شرکت می توان به آن اشاره کرد.

بورسی کردن شرکت‌های زیرمجموعه شستا

میرطاهر درباره بورسی کردن شرکت‌های زیرمجموعه شستا گفت: این قابلیت را داریم که انواع شرکت‌های زیر مجموعه را بورسی کنیم و مهمترین کاری که صورت گرفته است پذیرش نفت ستاره خلیج فارس بود که رتبه یک imi۱۰۰ را دارد. هم راستا کردن منافع برای این موضوع کار سختی بود و با پیگیری از ۳ سهامدار بزرگ توانستیم این مهم را محقق کنیم.

وی ادامه داد: سایر پذیرش‌ها شامل ،‌پگاه تهران، پگاه زنجان،بسته بندی پگاه،صنایع شیر اسیران، پتروشیمی بافت، مجتمع صنعتی اسفراین و پخش دارویی اکسیر است. همچنین درج نماد شهر، پتوسعه، زفارس، شیرخشک، وثنو و هلدینگ کشت و دام تامین «تادیکو» را انجام داده ایم. علاوه بر این عرضه اولیه سرمایه گذاری هامون «وهامون»، لطیف، شکام، ساییک، کارام، رتکو، دقاضی، بیوتیک و گروه مالی صبا تامین «صبا» نیز انجام شد.

سود ۷ همتی صبا تامین

وی افزود: افزایش دارایی‌های تحت مدیریت گروه مالی صباتامین به ۹۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و اصلاح ساختار حاکمیت شرکتی در گروه مالی صباتامین و شرکت‌های تابعه نیز انجام شده. رتبه مجموعه صبا تامین همواره A- منفی بود اما توانستیم آن را به A ارتقا دهیم. بیش از ۷ همت سود داشتیم و رتبه یک را داریم .از لحاظ nav نیز بالاترین رتبه را داریم .

میرطاهر درباره توسعه و تکمیل رشته فعالیت های مرتبط نیز گفت: افزایش چشم گیر کیفیت درآمدهای عملیاتی از طریق افزایش وزن درآمد سود سهام از کل درآمدهای عملیاتی از ۲۹ درصد به ۷۴ درصد یکی دیگر ازاهداف بود که به آن دست یافته ایم.

وی ادامه داد: همچنین افزایش ۶۰۲ درصدی سود خالص سبدگردان اندیشه صبا طی دوسال و افزایش دارایی های صندوق های تحت مدیریت شرکت سبدگردان اندیشه صبا به ۲۱۰۶۳ میلیارد تومان طی سه سال ، ارتقاء و تثبیت جایگاه شرکت سبدگردان اندیشه صبا به عنوان سومین سبدگردان بزرگ کشور، کسب رتبه ۳ توسط شرکت کارگزاری صباتامین در بین بیش از ۱۰۰ شرکت کارگزاری در شهریورماه نیز از دیگر موفقیت ها بود.

وی در ادامه گفت: افزایش ۴۳۹ درصدی سود عملیاتی کارگزاری بیمه تامین آینده طی دوسال و بازدهی ۱۰۲ درصدی نماد وهامون در بازار سرمایه در سال ۱۴۰۲ درحالی که بازدهی شاخص در مدت مذکور تنها ۱۵ درصد بود و تاسیس صندوق طلای نفیس، اوراق دیبا، بخشی پتروشیمی پتروصبا و بازارگردانی شرکتهای تابعه شستا )۸۵ نماد( به ارزش ۱۰.۷ هزارمیلیاردتومان نیز از دیگر فعالیت های صبا تامین بود.

مدیرعامل گروه مالی صبا تامین ادامه داد: سعی کردیم حضور در حوزه بانک و بیمه را کم کنیم و به سمت سهم هایی که سود خوبی می‌پردازند (dps محور) برویم.

تشکیل بانک مستقل در دستور کار

میرطاهر در باره برنامه‌های پیش رو و اقدامات تحولی جدید نیز گفت: در مجموعه شستا شرکت کنترل بیمه ای نداریم و لازم است یک شرکت کنترل بیمه‌ای نیز داشته باشیم. در بسیاری از بیمه ها سیت داریم. باید یک شرکت بیمه را تملک کنیم. برای این منظور به ۲ شرکت بیمه رسیدم که به دلیل سقوط بالگرد رئس جمهور و سایر اتفاقات با وقفه روبه‌رو شد، برنامه داریم از سایر بیمه‌ها خارج شده و روی یک شرکت بیمه‌ای متمرکز و تملک کنیم.

وی ادامه داد با چند شرکت بیمه مذاکره انجام داده ایم و فرایند ارزش‌گذاری در حال انجام است، این شرکت‌ها هم در بورس و فرابورس و هم خارج از آنها هستند. پیشنهاد افزایش سرمایه برای این موضوع به شستا نیز ارائه شده است. همچنین بجز خرید سهام یک شرکت بیمه به صورت کنترلی در نظر داریم از بانکها نیز خارج شده و یک بانک مستقل ایجاد کنیم.

کدام شرکت ها در صف پذیرش قرار دارند؟

مدیر عامل گروه مالی صبا تامین برنامه‌های واحد عرضه و پذیرش برای نیمه دوم سال ۱۴۰۳ را عنوان کرد و گفت: انعقاد قرارداد شرکت‌های ذیل شستا شامل، ارس دام آرشام ، دامون زاگرس بروجرد، لاستیک بارز کردستان، مجتمع لاستیک سیرجان، روانکاران احیا سپاهان، اوزان و توسعه معادن پارس تامین و شرکت های خارج از شستا شامل بازرسی مهندسی ایران، مهندسی و ساخت لوکوموتیو مپنا و تولیدی شیمیایی سرچشمه هامون از برنامه‌های شرکت برای عرضه و پذیرش برای نیمه دوم سال است.

وی همچنین افزود: از دیگر برنامه های شرکت برای عرضه و پذیرش تا پایان سال را می توان پذیرش شرکت‌های ذیل شستا شامل تولیدی گاز لوله و پرسی ایران گاز و شرکت های خارج از شستا شامل سنگ آهن مرکزی ایران، گروه هتل های هما می‌شود و درج نماد شرکت های ذیل شستا شامل پخش دارویی اکسیر، مجتمع صنعتی اسفراین، نفت ستاره خلیج فارس و پتروشیمی شیمی و شرکت های خارج از شستا شامل صنایع بسته بندی پگاه، شیر پاستوریزه پگاه تهران، شیر پاستوریزه پگاه زنجان و صنایع شیر ایران اشاره کرد.

میرطاهر ادامه داد: عرضه سهام یا گشایش نماد نیز در شرکت های ذیل شستا شامل سرمایه گذاری و توسعه صنایع لاستیک، سرمایه گذاری کشت و دام و صنایع لبنی تامین،‌ سرمایه گذاری ساختمان نوین، پتروشیمی شیمی بافت،‌ پخش دارویی اکسیر و نفت ستاره خلیج فارس بوده و شرکت های خارج از شستا نیز شامل صنایع بسته بندی پگاه، کشت و دامپروری پگاه فارس، شیر پاستوریزه پگاه تهران و شیر پاستوریزه پگاه زنجان است.

وی در رابطه با عرضه و پذیرش شرکت‌ها، گفت: نگاه به سمتی شکل گرفته که بازار سرمایه بازار اولیه است، بازار اولیه بسیار مهم و با هدف کمک به حوزه تولید است و وقتی شعار سال هم که حمایت از تولید است بهترین حمایت همین بازار خواهد بود. باید نهضت افزایش سرمایه راه انداخت تا پول مستقیما وارد شرکت و تولید شود. برای این منظور پول باید وارد بازار شود، اگر بازار ثانویه فعال نباشد بازار اولیه نیز رشد نخواهد کرد اما نگاه به بازار این است که بازار سفته بازی است و این اشتباه است.

مدیر عامل گروه مالی صبا تامین افزود: واگذاری لیزینگ صبا تامین را نیز با شستا در حال رایزنی هستیم و در نظر داریم صرافی نیز داشته باشیم. همچنین در نظر داریم یک شرکت تامین سرمایه را نیز تملک کنیم که به این منظور شرکت تامین سرمایه امین را برای تملک در نظر داریم تا که کنترل آن مشخص شود.