یک کارشناس صنعت خودرو گفت: قیمت‌گذاری دستوری منجر به زیان ۱۲۵ و ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی ایران‌ خودرو و سایپا تا پایان سال ۱۴۰۲ است.

به گزارش صدای بورس، جمشید ایمانی، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به تبعات قیمت‌گذاری دستوری خودرو در ارزیابی دقیق درصد عوامل ناکارآمدی این صنعت در ایجاد زیان به دنیای اقتصاد، اعلام کرد: نمی‌توان تشخیص داد چند درصد مشکلات خودروسازی متاثر از قیمت‌گذاری دستوری یا سوء مدیریت است.

بیشترین سهم زیان شرکت‌ها مربوط به قیمت‌گذاری دستوری است و البته دخالت‌های مختلف در توزیع و عرضه خودرو در این ناکارآمدی اثر گذار است. فضای نامناسب کسب و کار صنعت خودرو باعث بروز مشکلات متعدد شده است.

طبق شیوه نامه شورای رقابت، قیمت خودروها هر ۶ ماه باید مورد بازنگری قرار گیرد اما تا کنون این اتفاق برای همه خودروها رخ نداده و دولت در تمامی زنجیره کسب و کار خودرو از جمله توزیع و نحوه عرضه دخالت می‌کند.

قیمت‌گذاری حتی اگر دستوری باشد باید با شرایط کسب و کار و نرخ تورم هماهنگ بوده و بطور مستمر اصلاح و اجرا شود. خودروسازان محصولات را کمتر از قیمت تمام شده به فروش می‌رسانند. نتیجه این اجبارها زیان ۱۲۵ و ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی ایران‌ خودرو و سایپا تا پایان سال ۱۴۰۲ بوده که در ماه‌های اخیر بر میزان این زیان اضافه شده است.

منبع: بورس پرس