بازار مالی و مشتقه در هفته ی گذشته بیش از ۲۰ درصد ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند و در هفته ی پیش رو سومین صندوق طلا وارد مشتقه کالایی می شود.

به گزارش صدای بورس ، بازار مالی و مشتقه در هفته ی گذشته بیش از ۲۰ درصد ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. در این بین بازار فیزیکی با ثبت معاملات به ارزش ۲۹۶،۴۸۸،۴۷۰ میلیون ریال بیشترین ارزش معاملات را داشت؛ بازار مالی با معاملاتی به ارزش ۸۵،۵۰۶،۱۱۲ و بازار مشتقه با معاملات ۵،۳۱۸،۵۳۰ میلیون ریالی در رتبه های دوم و سوم قرار گرفته اند.

بررسی معاملات هفتگی بازار مشتقه بورس کالای ایران نشان می دهد حدود ۴۸ هزار قرارداد آتی و یک میلیون و ۵۰۰ هزار قرارداد اختیار معامله به ارزش تقریبا ۵.۵ میلیارد تومان در هفته سوم مهر منعقد شد. همچنین در هفته ی گذشته ۱،۵۲۱ میلیون واحد صندوق کالایی و طلایی به ارزش ۸ همت دست به دست شد.

با توجه به فرا رسیدن فصل برداشت زعفران و افزایش جلسات برای حمایت از کالای سرخ عبده ی تبریزی مشاور رئیس جمهور به اهمیت بازارگردانی زعفران در بازار سرمایه اشاره و تاکید کرد به کمک بازارگردان بایدکف قیمتی زعفران تعیین شود و دولت یا همان شورای قیمت گذاری زعفران از این پروسه باید کنار روند. در ادامه زنگنه نماینده مجلس با معرفی خودبه عنوان مسئول پیگیری طرح عرضه زعفران در بازار سرمایه اعلام کرد: طبق مدل تعریف شده، صادرکننده به مرور گواهی های سپرده را خریداری کرده و آنها را به پول و سود تبدیل می کند و بدین ترتیب هم کشاورز، هم صادرکننده در کنار صندوق های سرمایه گذاری، صاحب منفعت می شوند. وی در ادامه افزود: پیش بینی ما این است که قیمت زعفران از کف قیمت فعلی در فصل زعفران فراتر خواهد رفت.

در هفته ی گذشته ۸۵،۴۴۴ گواهی سپرده زعفران به ارزش ۸۱،۵۹۵ میلیون ریال و ۶۴،۴۲۸،۴۲۶ واحد صندوق های مبتنی بر زعفران(سحرخیز و نهال) به ارزش ۲،۴۴۴،۳۳۰ میلیون ریال و ۳۴،۳۲۵ قرارداد آتی زعفران در سه سررسید آبان، دی و اسفند ۱۴۰۳ به ارزش ۲،۹۴۰،۲۳۲ میلیون ریال معامله شدند.

در هفته ی پیش رو سومین صندوق طلا وارد مشتقه کالایی می شود و صندوق جواهر صاحب قرارداد های اختیار معامله در بورس کالا می شود. قرارداد های اختیار معامله واحد سرمایه گذای صندوق طلای دنای زاگرس با نماد جواهر دارای سررسید بهمن ماه از روز سه شنبه ۲۴ مهر با امکان استفاده از استراتژی کاوردکال و اندازه قرارداد ده واحدی قابل معامله خواهد بود.

همچنین قرارداد آتی صندوق طلای لوتوس به عنوان نقد شونده ترین صندوق طلای فعال در بازار مشتقه با تحویل مهرماه ۱۴۰۴ از روز چهارشنبه ۲۵ مهرماه قابل معامله می شود.

رضا محمدی اکباتان کارشناس مشتقه کالایی