روند کلی شاخص تنوع سبد تولید برق در چند دهه اخیر نزولی بوده و در چند سال گذشته نیز از محدوده قابل قبول به محدوده ضعیف سقوط کرده است.

به گزارش صدای بورس، مساله امنیت انرژی یکی از مولفه‌های مهم امنیت ملی به شمار می‌رود. البته امنیت انرژی نیز متشکل از سه عنصر استقلال از واردات انرژی، تنوع در سبد تولید برق و ذخیره‌سازی انرژی است.

درمورد بعد نخست چرخه امنیت انرژی (واردات انرژی) باید به این نکته اشاره کرد که ایران به دلیل دسترسی قابل توجه به نفت و گاز وابستگی نسبتا کمی به واردات داشته است. البته این مساله اخیرا در معرض خطر قرار گرفته است. چرا که با تشدید بحران انرژی در ایران،‌ ایران خود را برای واردات گاز آماده کرده است. بُعد بعدی (ذخیره‌سازی انرژی) نیز به دلیل عدم امکان‌پذیری ذخیره‌ برق بخاطر مشکلات فنی در حوزه برق مطرح نیست. اما بعد سوم مهمترین نقش را در ایجاد امنیت ملی ایفا می‌کند.

اما با توجه به این نکات وضعیت تولید برق در کشور در چه وضعیتی قرار دارد؟

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی آورده است که محاسبه شاخص تنوع سبد تولید برق برای ایران حاکی از آن است که روند کلی شاخص تنوع سبد تولید برق در چند دهه اخیر نزولی بوده و در چند سال گذشته نیز از محدوده قابل قبول به محدوده ضعیف سقوط کرده است.

منبع:اکوایران