تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۲

برای سرمایه گذاری موفق در بورس لازم است پس از دریافت کد بورسی، با مهمترین مفاهیم و اصول سرمایه‌گذاری در این بازار آشنا شوید. یکی از این مباحث، شاخص‌های متعددی است که برای تحلیل عملکرد بخش‌های مختلف بازار سرمایه معرفی شده‌اند. در ادامه این مطلب، به معرفی رایج‌ترین شاخص‌های بورسی پرداخته‌ایم.

به گزارش صدای بورس،شاخص کل یا TEDPIX، بین شاخص‌های مختلف بورس، پرکاربردترین آن‌ها به‌حساب می‌آید. این شاخص که به‌عنوان معیاری برای سنجش نحوه عملکرد کلی بازار سهام به کار می‌رود، از تقسیم ارزش جاری بازار سهام در زمان موردنظر به ارزش جاری بازار سهام در سال پایه و ضرب حاصل در ۱۰۰ به‌دست می‌آید.

نکته قابل‌توجه در ارتباط با شاخص کل این است که این شاخص علاوه بر قیمت سهام شرکت‌ها، سود نقدی پرداخت شده(DPS) توسط آن‌ها را نیز شامل می‌شود؛ به همین علت از شاخص کل تحت عنوان شاخص قیمت و بازده نقدی نیز یاد می‌شود.

برای درک بهتر مفهوم شاخص کل و تغییرات آن، در نظر بگیرید که عدد شاخص کل بورس تهران در پایان سال ۱۳۹۹ معادل ۱,۳۰۷,۷۰۷ واحد و در انتهای سال ۱۳۹۸ برابر با ۵۱۲,۹۰۰ بوده است؛ بنابراین شاخص کل در فاصله سال‌های ۹۸ تا ۹۹ رشدی معادل ۷۹۴۸۰۷ واحد، یعنی به اندازه ۱۵۰ درصد رشد کرده است.

باتوجه به اینکه در محاسبه شاخص کل تمام شرکت‌های فعال بازار در نظر گرفته می‌شوند؛ اگر فرض کنیم پرتفوی شما به نسبت برابر از سهام تمام این شرکت‌ها تشکیل شده باشد، در انتها بازدهی سرمایه‌گذاری شما برابر با بازدهی شاخص کل خواهد بود.

توجه داشته باشید در محاسبه شاخص کل، تعداد سهام شرکت‌ها اثرگذار است. این موضوع بیانگر آن است که هر چه شرکتی بزرگتر باشد، یعنی سرمایه بالاتر و در نتیجه تعداد سهام بیشتری داشته باشد، تغییر قیمت آن تاثیر بیشتری بر تغییرات شاخص کل خواهد داشت. این مسئله باعث می‌شود شرکت‌های کوچک در محاسبه شاخص کل عملاً تاثیر چندانی نداشته باشند؛ که همین مساله باعث شده نقدهایی به تحلیل شاخص کل و نحوه محاسبه آن وارد باشد.

علاوه بر موارد گفته شده، در نظر داشته باشید روند صعودی شاخص کل، نباید باعث شود بدون بررسی وضعیت بنیادی سهمی، اقدام به خرید آن کنید؛ چرا که شاخص کل تنها میانگینی از وضعیت کلی بازار است و روند صعودی آن به معنی عملکرد مناسب تمام شرکت‌های فعال در بازار نیست؛ پس فراموش نکنید نباید بدون بررسی وضعیت بنیادی سهام و صرفاً با تکیه بر تحلیل شاخص کل، سهام شرکتی را بخرید.

دسترسی به اطلاعات شاخص و تغییرات آن، علاوه بر سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران tsetmc، از طریق سامانه فارابیکسو نیز امکان‌پذیر است.

منبع:آموزین