مدیرعامل کارگزاری اعتبار تابان ضمن اشاره به مصوبه اخیر سازمان بورس مبنی بر کاهش حد نصاب صندوق‌ها در اوراق درآمد ثابت و سپرده‌های بانکی و همچنین افزایش سقف خرید سهام، تأثیر این اقدام را بر بازار سرمایه را مورد بررسی قرار داد.

مهدی رباطی مدیر عامل کارگزاری اعتبار تابان در گفت‌وگو با «صدای بورس» در رابطه با مصوبه اخیر سازمان بورس در راستای کاهش سقف صندوق های درآمد ثابت گفت: در خصوص مصوبه اخیر سازمان بورس برای کاهش حد نصاب صندوق ها در اوراق درآمد ثابت و سپرده های بانکی و همچنین افزایش سقف خرید سهام، نظرات مختلف و متعددی در این چند روز مطرح شد.

وی افزود: باید به این نکته توجه داشت این مصوبه تاثیر چندان و بسزایی بر بازار نخواهد داشت. چرا که در یک فضای اقتصادی و سرمایه‌گذاری تا زمانی آن فضا جذابیت دارد که دارای صرفه اقتصادی برای فعال این حوزه داشته باشد و اگر آن فضا دارای صرفه نباشد با هیچ دستور، مصوبه و نامه ای نمی‌توان پول را به آن بازار وارد کرد.

مدیر عامل کارگزاری اعتبار تابان تاکید کرد: با توجه به اینکه وضعیت اقتصاد کلان در ایران به شکل ناتراز صرفه اقتصادی برای هیچ فعالیتی جز سپرده بانکی و خرید اوراق درآمد ثابت با نرخ بهره حدود ۴٠ درصد سالیانه YTM وجود ندارد با این شرایط هر اقدام، بخشنامه و موضوعی نمی‌تواند پول را به سمت بازار سهام بازگرداند و باعث خروج بازار از این بحران شود.

رباطی در پایان گفت: اگر دولت به دنبال این است که بازار را از بحرانی که قرار دارد خارج کند نیازمند این است که در اولین فرصت هم برای نرخ بهره و هم بحث نرخ ارز تصمیم گیری صورت گیرد. همچنین باید فروش اوراق خود را برای تامین کسری بودجه متناسب با وضعیت و کشش بازار سرمایه انجام دهند که در غیر اینصورت بخشنامه‌ ها و ابلاغیه ها از این دست نمی‌توانند تغییر خاصی در بحران بازار ایجاد کنند.