مدیر ابزارهای سرمایه گذاری تامین سرمایه لوتوس پارسیان گفت: با مصوبه جدید سازمان بورس و اوراق بهادار حدود ۳۵همت از منابع صندوق‌های درآمد ثابت نزد بانک‌ها آزاد خواهد شد و قطعا بخشی از این منابع به سمت سهام هدایت و بخشی هم جذب اوراق می‌شود که در اوراق باعث کاهش نرخ‌ها خواهد شد.

سحر فرهمندی در گفت‌وگو با «صدای بورس» به بررسی تصمیم هیئت مدیره بورس و اوراق بهادار پرداخت و گفت: بر اساس تصمیم گیری هیئت مدیره بورس و اوراق بهادار حد نصاب حداکثر میزان سرمایه گذاری صندوق های با درآمد ثابت در سپرده های بانکی ۵ درصد کاهش یافته و همچنین از طرفی میزان حداکثر سرمایه گذاری در سهام از ۱۰ درصد به ۱۵ درصد افزایش داشته است.

وی افزود:با توجه به اینکه بالغ بر ۷۰۰ همت AUM خالص ارزش کل دارایی های صندوق های با درآمد ثابت است ، این موضوع باعث خروج تدریجی بالغ بر ۳۵ همت نقدینگی از سپرده های بانکی خواهد شد.

مدیر ابزارهای سرمایه گذاری تامین سرمایه لوتوس پارسیان در خصوص اینکه نقدینگی به وجود آمده با توجه به شرایط حال حاضر بازار سرمایه به کدام سو می‌رود، اظهار داشت: یک سری محدودیت ها در حد نصاب سرمایه گذاری دارایی صندوق های با درآمد ثابت وجود دارد، ممکن است مدیران صندوق ها این نقدینگی را ، به دلیل عدم قبول مشتریان صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت، ریسک پایین تر و نقدشوندگی بالاتر، وارد بازار اوراق بدهی کنند که باعث افزایش تقاضا در بازار بدهی و کاهش نرخ در این بازار می‌شود.

وی در خصوص نبود حداقل درصد برای خرید سهام توسط صندوق های با درآمد ثابت ،گفت: برای حد نصاب به میزان سرمایه گذاری صندوق های درآمد ثابت در سهام شرکت ها و حق تقدم حداقلی در نظر گرفته نشده و صرفا حداکثر ۱۵ درصدی برای خرید سهام توسط صندوق های با درآمد ثابت وجود دارد.

فرهمندی در پایان با تاکید بر نیاز به حفظ ثبات بازدهی در صندوق های سرمایه گذاری گفت: با توجه به اینکه مدیران صندوق های سرمایه گذاری در بازار رقابتی به دنبال حفظ ثبات بازدهی خود هستند افزایش ورود نقدینگی به بازار بدهی باعث کاهش نرخ این اوراق می شود و مدیران این صندوق ها به دنبال جبران آن خواهند بود. همچنین این نقدینگی با توجه به ارتباط بین بورس و بازار بدهی وارد بورس نیز خواهد شد.