شرکت سبدگردان پیشرفت و توسعه صبا که از زیرمجموعه‌های صندوق بازنشستگی، وظیفه، از کارافتادگی و پس‌انداز کارکنان بانک‌ها محسوب می‌شود، در حال حاضر علاوه بر ارائه خدمات سبدگردانی اختصاصی، مدیریت سه صندوق سرمایه‌گذاری را نیز برعهده دارد که در ادامه ضمن معرفی این صندوق‌ها، مروری بر عملکرد آن‌ها خواهیم داشت.

به گزارش صدای بورس، شرکت سبدگردان پیشرفت و توسعه صبا از اردیبهشت ۱۴۰۱ پس از دریافت مجوزهای لازم از سازمان بورس و اوراق بهادار، فعالیت خود را در زمینه مدیریت دارایی آغاز کرد. این شرکت که از زیرمجموعه‌های صندوق بازنشستگی، وظیفه، از کارافتادگی و پس‌انداز کارکنان بانک‌ها محسوب می‌شود، در حال حاضر علاوه بر ارائه خدمات سبدگردانی اختصاصی، مدیریت سه صندوق سرمایه‌گذاری را نیز برعهده دارد که در ادامه ضمن معرفی این صندوق‌ها، مروری بر عملکرد آن‌ها خواهیم داشت.

صندوق جسورانه پیشرفت
صندوق پیشرفت از آبان‌ماه ۱۴۰۰ فعالیت خود را در گروه صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه آغاز کرد؛ صندوق‌های جسورانه دارایی خود را در کسب‌وکارهای نوپای کوچک و متوسط که پتانسیل رشد بالایی دارند، سرمایه‌گذاری می‌کنند. سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها در کنار بازدهی انتظاری بالا، ریسک بالایی نیز دارد چرا که نرخ شکست در این کسب‌وکارها نیز قابل توجه است و به همین خاطر سرمایه‌گذاری در برخی صندوق‌های جسورانه صرفاً برای اشخاص حقوقی یا حقیقی با حداقل سرمایه بالایی مانند ۵۰۰ میلیون تومان محدود می‌شود. خالص ارزش دارایی‌های صندوق پیشرفت، اکنون در مرز ۷۹۵ میلیارد ریال نوسان دارد و مدیران صندوق ۹۳ درصد از این مبلغ را در قالب سپرده بانکی مدیریت می‌کنند. فارغ از بازدهی حدود ۲۵ درصدی این صندوق در سال گذشته، سرمایه‌گذاری در اینگونه صندوق‌ها نیازمند نگاه بلندمدتی برای به ثمر رسیدن سرمایه‌گذاری‌های انجام‌گرفته است.

صندوق اختصاصی بازارگردانی روماک
روماک، دومین صندوق سبدگردان پیشرفت و توسعه صباست که در اردیبهشت ۱۴۰۳ فعالیت خود را در گروه صندوق‌های اختصاصی بازارگردانی آغاز کرده است. همانطور که از نام صندوق پیداست، فعالیت اصلی این صندوق‌ها بازارگردانی و کمک به نقدشوندگی بازار در ازای دریافت کارمزد بازارگردانی است و به همین خاطر سرمایه‌گذاری در آن‌ها معمولاً برای اشخاص حقیقی امکان‌پذیر نیست.

صندوق با درآمد ثابت آرامش
با هدف جذب سرمایه‌های ریسک‌گریز، صندوق قابل معامله با درآمد ثابت آرامش در تیرماه ۱۴۰۳ تأسیس شد. خالص ارزش دارایی‌های این صندوق از سطح ۳۳ هزار میلیارد ریال نیز عبور کرده است و مدیران صندوق سهمی ۸۹ درصدی از پرتفوی آن را به سپرده بانکی اختصاص داده‌اند و بر خلاف رویکرد بسیاری دیگر از صندوق‌های با درآمد ثابت، اوراق بدهی در سبد دارایی آن جایی ندارد. بررسی عملکرد صندوق در کسب بازدهی در همین چندماه اندک سپری‌شده از تأسیس حاکی از کسب بازدهی خوب ۶/۲ درصدی در یک‌ماه اخیر و ۹ درصدی در حدود سه ماه‌ گذشته بوده که عملکرد خوبی در مقایسه با سپرده بانکی و بسیاری دیگر از صندوق‌های مشابه بازار محسوب می‌شود.

شماره ۵۶۱ هفته نامه اطلاعات بورس