تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۵

با توجه به شرایط سیاسی تاثیرگذار در اقتصاد ایران که بازار سرمایه را هم در بر می‌گیرد، نمی‌توان هیچ آینده مشخصی را برای آن متصور شد.

با توجه به شرایط سیاسی تاثیرگذار در اقتصاد ایران که بازار سرمایه را هم در بر می‌گیرد، نمی‌توان هیچ آینده مشخصی را برای آن متصور شد. درست‌تر آنکه با چنین شرایطی حتی نمی‌توان فردای بازار را پیش بینی کرد.
اگر روند سال‌های آتی در ایران همانند ۵ سال گذشته باشد و اگر کسی بخواهد سرمایه‌گذاری امن و کم ریسکی را انجام دهد، بدون شک بازار طلا در انواع و اقسام مدل‌های خود می‌تواند سود مناسبی را نسبت به سایر بازارها نصیب فرد کند و بعد از بازار طلا، بازاری که شاید نسبت به آن سود کمتری نصیب سرمایه‌گذار کند اما می‌تواند ارزش دارایی‌های فرد را تا حدودی حفظ کند، بازار ارز است. بعد از این دو به ترتیب مسکن، خودرو و در آخر بازار سهام به هر سرمایه‌گذاری بیشنهاد می‌شود. این مسئله قطعی و حتمی است که دو سال دیگر در ۱۴۰۵ بازار سرمایه دچار رشد عجیب خواهد شد و از همه بازارها سبقت خواهد گرفت اما همانند سال ۱۳۹۹ در نهایت با سقوط شدید و ضرر سهامداران مواجه خواهد شد. در سال‌های ۹۷،۹۸،۹۹ و در زمانی که هنوز بازار با ورود سهامداران غیر متخصص با این تعدد در ۱۳۹۹ روبه‌رو نشده بود، اقتصاد ایران با پدیده ۳ برابر شدن دلار و رسیدن قیمت‌های سهام شرکت‌ها و ارزندگی بیش‌تر از همیشه آن‌ ‌روبه‌رو شد و حقیقت را نمی‌شود انکار کرد که آن دوران چقدر مشابه این زمان است. باید این نکته را جدی گرفت که بانک مرکزی نمی‌تواند تا ابد در ایران سیاست انقباضی خود را اعمال کند و با اتمام اعمال آن، بحران ۱۴۰۵ رخ خواهد داد. ضمن اینکه همه این‌ها به این شرط رخ می‌دهد که شرایط سیاسی-امنیتی در همین حدود باقی بماند.

  • پیام الیاس کردی - کارشناس بازارسرمایه

  • شماره ۵۶۱ هفته نامه اطلاعات بورس