مدیرکل دفتر توسعه نهادهای اشتغال و هدایت نیروی کار از بهبود شاخص های حوزه کاریابی خبر داد.

به گزارش صدای بورس، امید ملک مدیر کل دفتر توسعه نهادهای اشتغال و هدایت نیروی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از راه اندازی نسخه موبایلی سامانه جستجوی شغل (وب اپلیکیشن) با هدف تسهیل در ارائه خدمات مطلوب کاریابی و اتصال سریع کارجویان و کارفرمایان و در نهایت ایجاد شفافیت و پویایی در بازار کار، خبر داد.


وی گفت: اقدامات متنوعی در سال ۱۴۰۳ به منظور افزایش کیفیت و کمیت خدمات اشتغال و کاریابی و بهبود قابلیت‌های سامانه جستجوی شغل ازجمله صحت سنجی سوابق هویتی، تحصیلی، مهارتی، شغلی و ... کارجویان از طریق اتصال به سامانه‌های مختلف، سیستمی نمودن فرآیند لغو تعهد خدمت آموزش رایگان فارغ التحصیلان دانشگاهی و به انجام رسیده است تا شاهد تسهیل خدمت رسانی به ذینفعان و امکان سیاستگذاری و برنامه ریزی موثر و درست در بازار کار باشیم.

ملک از راه اندازی بخش آزمون سنجش علاقه مندی شغلی در سامانه جستجوی شغل نیز خبر داد و گفت: این آزمون در جهت این است تا بیکاران جویای کار بتوانند با شرکت در آزمون و شناخت تیپ شخصیتی خود، از محدودیت ها، استعداد و علائق شخصی خویش آگاهی پیدا نموده و با توجه به نتیجه آزمون، تصمیم صحیح در انتخاب مسیر شغلی متناسب با خصوصیات خویش اتخاذ نمایند.

مدیر کل دفتر توسعه نهادهای اشتغال و هدایت نیروی کار گفت: از زمان راه اندازی سامانه جستجوی شغل تاکنون، در مجموع تعداد ۲۵۳ هزار نفر، درخواست شغلی از سوی کارجویان و همچنین تعداد ۴۵۵ هزار مورد فرصت شغلی توسط ۴۰ هزار نفر از کارفرمایان در سامانه ثبت شده است.

وی افزود: در مجموع تعداد ۲۰۲ هزار نفر از جویندگان کار نیز به کارفرمایان معرفی شده و اطلاعات تعداد ۵۲۰۰۰ نفر از معرفی شدگان به عنوان بکارگمارده شده ثبت سامانه شده است.

ملک خاطرنشان کرد: نتایج گزارشات حاکی از بکارگماری تعداد ۲۰۳۱۴ نفر زن (۳۹ درصد) و تعداد ۳۲۰۷۵ نفر مرد (۶۱ درصد) نزد کارفرمایان بوده و همچنین قابل ذکر است تعداد ۱۷۱۴۲ نفر از بکارگمارده شدگان (معادل ۳۳ درصد) نیز دارای تحصیلات عالیه بوده اند که بالاترین آن به مقطع تحصیلی لیسانس با تعداد ۱۲۰۲۰ نفر اختصاص دارد.

وی افزود: همچنین از این میزان تعداد ۲۸۵۹۹ نفر معادل ۵۵ درصد در بخش صنعت و تعداد ۲۲۰۷۷ نفر معادل ۴۲ درصد در بخش خدمات و همچنین ۱۶۶۰ نفر معادل ۳ درصد خبر داد.

ملک همچنین از راه اندازی سامانه الکترونیکی ثبت و صدور مجوز کاریابی غیردولتی به آدرس https://karyabi-mojavvez.mcls.gov.ir در راستای اجرایی نمودن مفاد تبصره ۴ ماده ۱ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مصوب ۲۴/۱۲/۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی و ضرورت رفع محدودیت و موانع موجود در مسیر صدور مجوز فعالیت برای کسب و کارهای کشور خبر داد.

مدیر کل دفتر توسعه نهادهای اشتغال و هدایت نیروی کار در ادامه گزارشی از اقدامات انجام شده در جهت بهبود فضای کسب و کار و تسهیل در فرآیند صدور مجوزها به شرح ذیل ارائه داد: اصلاح فرآیند رسیدگی به تقاضای متقاضیان اخذ مجوز کاریابی و الکترونیکی نمودن کلیه فرآیندهای انجام کار، حذف محدودیت مکانی و جغرافیایی برای صدور مجوز فعالیت درحوزه کاریابی، حذف شروط غیرضروری و سخت از شرایط متقاضیان ایجاد کاریابی غیردولتی، کاهش سن دریافت مجوز کاریابی و کاهش صدور مجوز کاریابی به ده روز کاری از جمله اقدامات در مسیر بهبود فضای کسب و کار بوده است.

ملک یاد آور شد: مطابق آخرین و اطلاعات مرتبط با کاریابی ها، در مجموع تعداد ۱۲۵۰ دفتر کاریابی داخلی و همچنین تعداد ۲۱۰ دفتر کاریابی خارجی به ارائه خدمات کاریابی از جمله ثبت نام، راهنمایی و مشاوره شغلی، کسب فرصت شغلی و بکارگماری به کارجویان و کارفرمایان می‌پردازند.

وی بیان کرد: بر اساس نتایج بدست آمده از سامانه صدور و تمدید مجوز کاریابی ها، در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۳ تعداد ۱۵۰ مجوز فعالیت دفتر کاریابی صادر گردیده که در مجموع تعداد ۱۳۸ دفتر کاریابی به صورت فیزیکی (۹۲ درصد)، تعداد ۱۲ دفتر کاریابی نیز به صورت الکترونیکی معادل ۸ درصد بوده است.

منبع: تسنیم