تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۵

تنش در خاورمیانه به مراحل ترسناکی رسیده و هر روز احتمال بروز جنگ بیشتر می‌شود. در برابر چنین احتمالی، کامودیتی‌ها واکنش‌های متفاوتی نشان دادند به طوری که طلا در مسیر صعود قرار گرفت اما نفت خام نزولی شد.

به گزارش صدای بورس، در پایان معاملات هفته گذشته (جمعه ۱۸ اکتبر، ۲۷ مهرماه)، قیمت هر اونس طلا به بیش از ۲۷۲۱ دلار افزایش یافت. طلا در ابتدای هفته قیمت ۲۶۴۸ را ثبت کرده بود که پس از ۵ روز کاری، با ۷۳ دلار افزایش از مرز ۲۷۲۱ دلار عبور کرد و رکورد تازه‌ای بر جای گذاشت. طلا در آخرین روز معاملات یعنی جمعه، ۱۷ دلار افزایش قیمت را ثبت کرد.

تشدید تنش در منطقه خاورمیانه از دلایل اصلی افزایش تقاضا برای طلا و رشد قیمت آن به شمار می‌رود. پنجشنبه گذشته، اسراییل از کشته شدن یحیی سینوار، از رهبران کلیدی حماس به دست ارتش اسراییل خبر داد. این اتفاق، احتمال وقوع جنگ بین ایران و اسراییل و گسترش ناآرامی در سراسر منطقه را افزایش داد.

افزایش تقاضای جهانی برای دارایی‌های امن و پیش‌بینی کاهش نرخ‌های بهره از سوی بانک‌های مرکزی جهان نیز از جمله عوامل رشد قیمت طلا به شمار می‌رود.

در همین حال، اقدام مالی ضعیف و ناکارآمد دولت چین برای حل بحران املاک این کشور در کنار پیامدهای ناشی از قطعی نبودن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، به هراس سرمایه‌گذاران و دوری آنها از دارایی‌های پرریسک و تمایل به خرید دارایی امنی همچون طلا دامن زده و قیمت این فلز ارزشمند را به رکورد تازه‌ای رسانده است. در این میان، آمارهای اقتصادی قوی آمریکا تا حدی توانسته از جهش قیمت طلا جلوگیری کند.

نقره نیز پا به پای طلا صعود کرد و با بیش از ۲.۵ دلار رشد از سطح ۳۱.۱۸ دلار به ۳۳.۷ دلار در هر اونس رسید. مس، فولاد و سنگ‌آهن نیز روندی صعودی را پشت سر گذاشتند.

نفت خام از بازندگان بزرگ هفته گذشته بود. نفت خام سبک آمریکا در هفته گذشته بیش از ۸ درصد افت قیمت را تجربه کرد و از ۷۴.۳ دلار به ۶۹.۲۲ دلار در هر بشکه رسید. نفت خام برنت نیز با بیش از ۷ درصد افت قیمت در طول هفته گذشته، از ۷۷.۸ دلار به ۷۳ دلار کاهش یافت.