چنانچه تنش‌های سیاسی - نظامی فروکش کند، نرخ دلار به کانال تعادلی و سطح ثبات خود یعنی حدود ۶۰ هزار تومان قابل عقب نشینی خواهد بود.

به گزارش صدای بورس،امیرمحمد گَلَوانی کارشناس مسائل اقتصادی گفت: بازار ارز طی ۱۸ ماه گذشته و به خصوص در ۶ ماه گذشته به خوبی مدیریت شد، زیرا در اسفند ۱۴۰۱ نرخ دلار در کریدور ۵۹ تا ۶۰ هزار تومان قرار داشت و تا قبل از عملیات وعده صادق ۲ نرخ دلار در این کریدور در نوسان بود.



این کارشناس مسائل اقتصادی بیان داشت: در عملیات وعده صادق ۱ نرخ دلار به مدت دو روز در کانال ۷۰ هزار تومان قرار داشت، این دو روزی که نرخ ارز افزایش یافته بود، با تعطیلات عید فطر هم‌زمان شده و، چون در بسیاری از کشورهای اسلامی عید فطر تعطیل است، به خصوص کشورهای نظیر امارات و دبی که با آن‌ها مراوده اقتصادی داریم، «ارز درهم» در این کشورها معامله نمی‌شود، اما دلالان با استفاده از این تعطیلات سعی کردند تا نرخ ارز را در کشورمان افزایش دهند.

وی خاطر نشان کرد: به عبارت دیگر افزایش نرخ ارز در دو روز تعطیل عید فطر فاقد اعتبار است، چون بازار درهم تعطیل بوده و نرخ ارزهایی که در آن دوران معامله شده به شدت هیجانی بوده است، به همین دلیل بعد از تعطیلات نرخ ارز به سرعت عقب نشینی کرد، به طوری که حتی نرخ دلار تا کانال ۵۹ هزار تومان سقوط کرد.

گَلَوانی تصریح کرد: نوسان بازار ارز در وعده صادق ۲ نسبت به وعده صادق ۱ بسیار کمتر بود، زیرا معامله‌گران به این نتیجه رسیدند که بازار ارز تحت کنترل بانک مرکزی قرار دارد و عبور از این بانک که بازیگر اصلی بازار ارز رسمی و غیر رسمی است، مشکل است.

این فارغ التحصیل اقتصاد اظهار کرد: در طی سه سال گذشته درآمدهای نفتی چند برابر شده و این وفور درآمدهای نفتی منابع ارزی بانک مرکزی را برای کنترل بازار بیشتر کرده است.

وی یادآور شد: در سال گذشته شاهد افت ذخایر خارجی بانک مرکزی بودیم که البته در سال جاری مثبت شده است. به هر دلیل بخشی از آن احتمالاً تزریق ارز به بازار است تا بانک مرکزی نرخ دلار را به مدت ۱۰ ماه در کانال ۵۹ هزار تومان در تثبیت نگه دارد.

گَلَوانی اضافه کرد: مدل تثبیتی که بانک مرکزی تدارک دید موجب شد تا به مدت ۱۰ ماه بازار ارز در وضع خوبی قرار بگیرد، اما در یک دوره کوتاه یعنی در دی ماه و در بهمن ماه معمولاً نرخ دلار حدود ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.

این کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: معمولاً نگرانی بازار ارز از دی ماه و بهمن ماه است، زیرا در این ماه‌ها عموما با افزایش نرخ ارز رو به رو هستیم، اما امیدواریم باتوجه به تجارب یکسال اخیر، بانک مرکزی بتواند این دو ماه را مدیریت کند.

وی خاطر نشان کرد: بزرگ‌ترین چالش اقتصادی کشور جهش نرخ ارز است، زیرا به شدت تورم را افزایش می‌دهد، اما اگر نرخ ارز بسیار کند افزایش یابد، تاثیر اندکی بر رشد تورم خواهد داشت.

گَلَوانی در پایان تاکید کرد: به‌نظر بنده چنانچه تنش‌های سیاسی - نظامی فروکش کند، نرخ دلار به کانال تعادلی و سطح ثبات خود یعنی حدود ۶۰ هزار تومان قابل عقب نشینی خواهد بود.

منبع:ایبنا