تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۳

اریخ سررسید: به تاریخ پایان یک دوره‌ در اوراق بدهی گفتـه می‌شود. در این تاریخ صاحبان اوراق بدهی، ارزش اسمی اوراق خود را دریافت می‌کنند. ارزش اسمی: به اصل مبلغ وام، ارزش اسمی گفتـه می‌شود که در تاریخ سررسید اوراق بدهی این مبلغ به خریدار اوراق بازپرداخت می‌گردد

به گزارش صدای بورس،تمامی اوراق بدهی مشخصات مشترکی دارند:

تاریخ سررسید : در این تاریخ صاحبان اوراق بدهی،ارزش اسمی اوراق خود را دریافت می‌کنند و تاریخ پایان یک دوره در اوراق بدهی گفته می‌شود.
ارزش اسمی : به اصل مبلغ وام،ارزش اسمی گفته می‌شود که در تاریخ سررسید اوراق بدهی این مبلغ به خریدار اوراق بازپرداخت می‌گردد.
نرخ سود اسمی : به نرخ بهره‌ای گفته می‌شود که به طور دوره‌ای و تا سررسید اوراق پرداخت می‌گردد.
قیمت فروش : اگر مالک اوراق، نخواهد تا زمان سررسید اوراق منتظر بماند، می‌تواند اوراق خود را در روزهای باز بازار سرمایه و به قیمت آن روز بازار به فرد دیگری بفروشد.
نرخ سود تا سررسید : اگر سرمایه‌گذاری اوراق بدهی خود را در اولین روز انتشار اوراق خریداری کند، نرخ سود، همان نرخسود اسمی خواهد بود؛ اما اگر پس از گذشت مدتی که از انتشار این اوراق و به قیمت تعیین‌شده بازار اوراق را خریداری کند و آن‌ها را تا زمان سررسید نگه‌داری کند، نرخ سود تا سررسید نامیده می‌شود. اغلب اوراق بدهی با نرخ سود تا سررسید، خرید و فروش می‌شوند.

در مورد اوراق مشارکت که در کشور ما منتشر می‌شود، داستان قدری متفاوت است. این اوراق نیز مانند اوراق قرضه ارزش اسمی دارند و ناشر بازپرداخت اصل اوراق در سررسید و همین‌طور پرداخت سود علی‌الحساب وعده داده شده را تضمین می‌کند.

ارزش اوراق مشارکت نیز مانند اوراق قرضه با نرخ بهره بانکی رابطه معکوس دارد و افزایش نرخ سود بانکی باعث کاهش ارزش این اوراق و کاهش نرخ سود بانکی ارزش اوراق مشارکت را افزایش می‌دهد.

منبع:مدیر مالی