در شرایطی که اونس جهانی طلا کاهش یابد و ثبات در بازار ارز برقرار شود، امکان کاهش قیمت طلا در داخل ایران وجود دارد.

به گزارش صدای بورس،نادر بذرافشان رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران با بیان اینکه تنش‌های سیاسی در جهان به دلیل افزایش نااطمینانی و نگرانی‌های اقتصادی، معمولاً باعث افزایش قیمت طلا می‌شود، گفت: افزایش قیمت جهانی طلا به طور مستقیم بر قیمت داخلی اثر می‌گذارد. نرخ طلا در ایران به قیمت اونس جهانی و نرخ ارز وابسته است؛ بنابراین اگر به دلیل تنش‌های سیاسی اونس طلا افزایش یابد، این رشد قیمت به بازار داخلی نیز منتقل می‌شود.


وی افزود: تنش‌های سیاسی بین‌المللی معمولاً باعث افزایش تقاضا برای دلار می‌شود؛ بنابراین در ایران نرخ دلار ممکن است افزایش یابد. از آنجا که قیمت طلا در کشورما با دلار محاسبه می‌شود، افزایش نرخ ارز به همراه افزایش قیمت جهانی طلا، باعث رشد دوچندان قیمت این فلز گران‌بها در کشور می‌شود.

بذرافشان بیان کرد: به طور کلی، تنش‌های سیاسی جهانی به دلیل افزایش تقاضا برای طلا به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر قیمت طلا در ایران اثر می‌گذارند. این تأثیر از طریق افزایش قیمت اونس جهانی، افزایش نرخ ارز در ایران و همچنین افزایش تقاضای داخلی برای طلا صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به این موضوع که افزایش قیمت سکه و طلا کاذب است، افزود: در شرایطی که اونس جهانی طلا کاهش یابد و ثبات در نرخ ارز برقرار شود، امکان کاهش قیمت طلا در داخل ایران وجود دارد؛ بنابراین کاهش قیمت جهانی طلا به طور طبیعی منجر به کاهش نرخ این فلز گران‌بها و سکه نیز در بازار داخلی می‌شود. کاهش قیمت اونس می‌تواند نتیجه عواملی مانند کاهش تقاضای جهانی برای طلا، بهبود اوضاع اقتصادی، یا کاهش تنش‌های سیاسی باشد.


رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تاکید کرد: تصمیمات فدرال رزرو آمریکا تأثیر مستقیم و مهمی بر قیمت اونس جهانی طلا دارد، به عنوان نمونه وقتی فدرال رزرو نرخ بهره را کاهش می‌دهد، بازدهی دارایی‌های جایگزین مانند اوراق قرضه کاهش می‌یابد. این امر می‌تواند جذابیت طلا و تقاضا برای آن را افزایش دهد در نتیجه قیمت اونس جهانی طلا افزایش پیدا می‌کند

منبع:ایبنا