نگرانی‌های منفی ناشی از گسترش جنگ در ابعاد منطقه‌ای و بین المللی تبعات منفی خود را در افزایش نرخ طلا نشان داده است.

به گزارش صدای بورس، مسعود دانشمند عضو اتاق بازرگانی ایران و فعال اقتصادی در خصوص چرایی افزایش نرخ ارز و طلا طی روزهای گذشته به اهمیت تاثیرگذاری تنش‌های سیاسی جهانی اشاره کرد گفت: ثبات سیاسی و اقتصادی در همه جهان در هم تنیده است و خاص ایران نیست.



وی در این باره خاطر نشان کرد: وجود تنش و جنگ در جبهه‌های مختلف در عرصه بین‌الملل از اوکراین تا روسیه و حمایت دولت‌های غربی از اسرائیل و کشیده شدن دامنه جنگ به لبنان عوامل موثری در نگرانی بازارها نسبت به مسائل اقتصادی و تجاری است که نمود این تبعات منفی را در افزایش نرخ طلا نشان داده است.

دانشمند در خصوص افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر نیز گفت: افزایش نرخ ارز در اقتصاد ایران نیز ناشی از تنش‌های نظامی است، مانند طلا که به صورت جهانی روند صعودی داشته است، اما با کاهش تنش‌های نظامی و بازگشت ثبات به اقتصاد جهانی شاهد کاهش قیمت‌ها در همه بازارها خواهیم بود.

این تحلیلگر تجارت خارجی یادآور شد: وقتی مردم احساس عدم اطمینان می‌کنند دارایی خود را به دارایی‌هایی مثل دلار که نقدشوندگی سریعی دارند تبدیل می‌کنند؛ به این خاطر در زمان جنگ و نگرانی از گسترش جنگ در سطح منطقه‌ای عموما تقاضا برای خرید ارز بیشتر می‌شود.

وی در این باره توضیح داد و گفت: به عنوان مثال خرید ارز نسبت به طلا در بحبوحه نوسانات نظامی و جنگ منطقه‌ای با توجه به اینکه راحت‌تر تبدیل به پول می‌شود مورد نظر مردم است، اما مساله حائز اهمیت این است که با پایین گرفتن درگیری‌ها نرخ‌ها به قیمت‌های اولیه بازمی گردند و این امکان وجود دارد که برخی در این بازار که برای جبران کاهش ارزش پول ملی اقدام به خرید ارز کرده‌اند متضرر شوند.

دانشمند تصریح کرد: بانک مرکزی با توجه به شناختی که از بازار و اثرگذاری تنش‌های نظامی و اقتصادی بر بازار ارز دارد با توزیع درست ارز و تامین ارز مورد نیاز واردات کالای اساسی و تاکید بر تبادل توافقی کردن ارز تلاش کرده تا بازار را در وضعیت نرمال قرار دهد.

عضو اتاق بازرگانی ایران و فعال اقتصادی گفت: بخشی از مدیریت بازار ارز عموما در برهه‌هایی می‌تواند از نظارت بانک مرکزی خارج شود؛ باوجود همه تلاشی که برای این منظور می‌شود، چون تنش‌های نظامی نگران کننده است اشتهای بازار درباره خرید ارز سیری ناپذیر می‌شود به این خاطر توصیه می‌شود مردم از تقاضای ارز در مواقع اضطرار که باید صرف تامین نیازهای اساسی کشور شود خودداری کنند.

منبع:ایبنا

برچسب‌ها