تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۳

اختیار معامله یکی از انواع قراردادهای مشتقه است و در حالت کلی به دو نوع اختیار خرید (Call Option) و اختیار فروش (Put Option) تقسیم می‌شود.

به گزارش صدای بورس،معاملات آپشن (Options Trading) یا قراردادهای اختیار معامله که یکی از ابزارهای مشتقه محسوب می‌شوند، نوعی اوراق بهادار هستند. این قراردادها به خریدار یا فروشنده این امکان را می‌دهند که دارایی‌های خود را با قیمت از قبل تعیین‌شده و در تاریخ مشخصی بخرند یا بفروشند. معاملات آپشن گزینه‌های متنوعی را پیش روی معامله‌گران قرار می‌دهند. این نوع قراردادها اگرچه می‌توانند سودآور باشند، اما ریسک زیادی نیز با خود همراه دارند.

معاملات آپشن چه معاملاتی هستند؟

معاملات آپشن یا قرارداد اختیار معامله، اوراق بهاداری است که به موجب آن، فروشنده متعهد می‌شود که در صورت درخواست خریدار، تعداد مشخصی از داراییِ موضوعِ قرارداد را به قیمتِ تعیین‌شده در قرارداد، معامله کند. خریدار اوراق می‌تواند در زمان معینی در آینده، طبق توافقات صورت‌گرفته، قرارداد را اعمال کند. اختیار معامله قراردادی است که به دارایی زیربنایی دیگری مانند سهام یا دیگر اوراق بهادار وابسته است.

فروشنده اختیار معامله در قبال این تعهد، مبلغ معینی را از خریدار این اوراق دریافت می‌کند. برای پیشگیری از امتناع فروشنده اوراق از انجام قرارداد، وی ضمن قرارداد متعهد می‌شود مبلغی را به عنوان وجه تضمین نزد کارگزار بورس یا اتاق پایاپای قرار دهد و متناسب با تغییرات قیمت اوراق، آن را تعدیل کند. لازم به ذکر است که خریدار و فروشنده می‌توانند در ازای مبلغی معین، اختیار یا تعهد خود را به شخص ثالثی واگذار کنند.

تاریخچه قرارداد اختیار معامله به چه زمانی برمی‌گردد؟

تاریخچه معاملات آپشن به یونان باستان برمی‌گردد و اولین کسی که از این نوع معاملات استفاده کرد، فیلسوف یونانی، تالس بوده‌است. بورس اختیار معامله شیکاگو که یکی از مهم‌ترین بورس‌های اختیار معامله جهان محسوب می‌شود هم در سال ۱۹۷۳ تأسیس شده‌است.

منبع:ره آورد