ابتدا باید یک کد اختیار معامله جداگانه اخذ کنید همانطور که یک کد بورسی جداگانه دارید باید یک کد اختیار معامله جداگانه داشته باشید برای این کار میتوانید از لیست کارگزاری های اختیار معامله یک کارگزاری را انتخاب کرده و آنجا ثبت نام کنید و کد اختیار معامله را دریافت کنید.

به گزارش صدای بورس،به صورت کلی چگونگی اعمال قراردادهای اختیار معاملات به صورت غیر خودکار است و دارندگان موقعیت بازخرید در صورت تمایل به اعمال، باید درخواست اعمال خود را از طریق کارگزاری‌ها و مطابق با قرارداد مشتری کارگزار، به اتاق پایاپای اعلام کنند. در این میان تسویه در قراردادهای اختیار معامله سهام به سه صورت فقط نقدی، اول نقدی بعد فیزیکی و صرف فیزیکی امکانپذیر است. در دوره سه ماهه نخست آغاز معاملات قراردادهای اختیار معامله و در راستای کمک به توسعه بازار قراردادهای اختیار معامله سهام، کارمزد همه ارکان به جز کارگزار، صفر در نظر گرفته شده است.

نحوه انجام معاملات

مراحل انجام معاملات در بازار مشتقه براساس "دستورالعمل اجرایی نحوۀ انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران، مصوب هیئت مدیرة سازمان بورس و اوراق بهادار" در خصوص بورس اوراق بهادار تهران یا "دستورالعمل اجرایی نحوۀ انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس ایران، مصوب هیئت مدیرة سازمان بورس و اوراق بهادار" در خصوص فرابورس ایران تعیین می‌شود.

اجرای سفارش‌های ثبت شده در سامانۀ معاملاتی براساس اولویت قیمت و در صورت برابری قیمت‌ها، براساس اولویت زمانی ثبت سفارش انجام می‌شود.

بورس قیمت پایانی قرارداد اختیار معامله هر نماد معاملاتی را حداکثر یک ساعت پس از پایان معاملات روزانه براساس رویۀ زیر محاسبه و اعلام می‌کند:

الف) اگر قرارداد اختیار معامله‌ای در یک روز معاملاتی معامله شود، قیمت پایانی قرارداد اختیار معامله، میانگین وزنی قیمت معاملات انجامشده طی آن روز معاملاتی است؛

ب) اگر قرارداد اختیار معامله‌ای در یک روز معاملاتی معامله نشود، بورس می تواند قیمت پایانی روز معاملاتی قبل یا قیمت استخراجی از سفارشهای خرید و فروش یا قیمت استخراجی از سایر نمادهای زیرگروه همماه را به عنوان قیمت پایانی در نظر گیرد. نحوه محاسبات مربوط به این بند توسط بورس تعیین میگردد.

تبصره: اگر تعیین قیمت پایانی قرارداد به هیچکدام از روشهای فوق امکانپذیر نباشد، یا قیمت پایانی به تشخیص بورس منصفانه نباشد، قیمت پایانی قرارداد اختیار معامله بر اساس قیمت نظری محاسبه میشود. روش محاسبه نظری قیمت پایانی قرارداد اختیار معامله توسط بورس تعیین میشود.

اگر کارگزار به دلیل خطای کاربری یا سامانۀ معاملاتی، نسبت به معاملات معترض باشد، باید مراتب اعتراض خود را با ذکر دلیل برای رسیدگی تا پایان معاملات همان روز به بورس اعلام کند. تصمیم مدیرعامل بورس در این زمینه لازم‌الاجرا است.

اگر ظن دستکاری قیمت در معاملات وجود داشته باشد یا تغییرات غیرعادی در قیمت قرارداد اختیار معامله مشاهده شود، بورس می‌تواند ضمن اعلام به عموم، نماد معاملاتی را حداکثر به مدت یک جلسه معاملاتی متوقف نماید. همچنین سازمان میتواند رأساً یا به پیشنهاد بورس نماد معاملاتی را تا پنج روز کاری با اطلاع به بازار متوقف نماید. بازگشایی مجدد نماد، حسب مورد، براساس دستور متوقف‌کنندة نماد معاملاتی امکان‌پذیر است. معاملات متأثر از اقدامات فوق به تشخیص مقام دستوردهنده توسط بورس تأیید نمیگردد.