تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۸

اجلاس سران گروه امروز با حضور مسعود پزشکیان در روسیه آغاز به کار کرد.

به گزارش صدای بورس،شانزدهمین اجلاس سران گروه بریکس صبح چهارشنبه (۲ آبان ۱۴۰۳) با حضور «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهوری و رهبران کشورهای عضو در کازان مرکز تاتارستان روسیه آغاز به کار کرد.

عکس یادگاری سران، آغازگر این رویداد بین‌المللی بود و در ادامه، رؤسای هیأت‌های کشورهای عضو شامل جمهوری اسلامی ایران، روسیه، برزیل، هند، چین،‌ آفریقای جنوبی، مصر، امارات متحده عربی و اتیوپی نشست‌های رسمی خود و گفت‌وگو در قالب‌های محدود و گسترده درباره دستور کار این اجلاس را آغاز کردند.

سخنان ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و خیرمقدم به سران کشورها،‌ بخش آغازین این نشست را تشکیل می‌داد.

جمهوری اسلامی ایران که از ابتدای سال ۲۰۲۴ (دی ماه ۱۴۰۲) به گروه بریکس پیوسته است، امسال برای نخستین بار به عنوان عضو رسمی و تمام عیار در این اجلاس شرکت کرده است.

پزشکیان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران قرار است در اجلاس سران بریکس و همچنین بریکس پلاس، دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران برای تقویت تعامل و همکاری در بریکس را بیان و با برخی از سران شرکت کننده درباره ارتقای مناسبات دوجانبه و مسائل مورد علاقه طرفین گفت‌وگو کند.

تقویت چندجانبه گرایی برای توسعه و امنیت عادلانه جهانی، موضوع اصلی اجلاس سران بریکس در روز چهارشنبه دوم آبان‌ ۱۴۰۳ اعلام شده است.

به گفته دستیار رئیس‌جمهور روسیه در امور سیاست خارجی، اعضای هیأت‌های شرکت‌کننده در قالبی محدود در این روز درباره حل و فصل درگیری‌های منطقه ای، تعامل مالی در بریکس و سناریوهایی ممکن برای افزایش تعداد اعضا را بحث و بررسی خواهند کرد.

این مقام روس اظهار داشت: در این نشست درباره همکاری بین کشورهای بریکس در سطح بین المللی تبادل نظر خواهد شد و رهبران کشورها در مورد وضعیت همکاری‌های مالی بین کشورهای عضو گروه گفت و گو خواهند کرد.

همچنین بنا بر اعلام عباس عراقچی وزیر امور خارجه ایران، موضوع غزه و لبنان بخشی از رایزنی‌های اجلاس سران و بخش‌هایی از سند پایانی خواهد بود.

نشست بریکس پلاس با حضور سران کشورهای عضو گروه بریکس و کشورهای علاقه‌مند به همکاری با این گروه نیز روز پنجشنبه سوم آبان ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

گروه بریکس سال ۱۳۸۹ با مشارکت برزیل، روسیه، هند و چین در یکاترینبورگ روسیه تاسیس شد؛ سال بعد آفریقای جنوبی به این گروه ملحق شد.

جمهوری اسلامی ایران، مصر، اتیوپی و امارات نیز از ابتدای سال ۲۰۲۴ برابر با دیماه ۱۴۰۲ به این گروه پیوستند. به گفته برخی مقامات روس، عربستان با وجود دعوت به این گروه، همچنان در حال تصمیم گیری در این زمینه است.

کشور برزیل از ابتدای سال ۲۰۲۵ ریاست دوره‌ای بریکس را برعهده خواهد داشت.

منبع:ایرنا