شرکت سبدگردان تصمیم در حال حاضر علاوه بر ارائۀ خدمات سبدگردانی اختصاصی، مدیریت سه صندوق سرمایه‌گذاری را نیز برعهده دارد که در ادامه ضمن معرفی این صندوق‌ها، مروری بر عملکرد آن‌ها خواهیم داشت.

به گزارش صدای بورس، شرکت سبدگردان تصمیم از بهمن‌ماه ۱۳۹۳ پس از دریافت مجوزهای لازم از سازمان بورس و اوراق بهادار، فعالیت خود را در زمینۀ مدیریت دارایی آغاز کرد. این شرکت در حال حاضر علاوه بر ارائۀ خدمات سبدگردانی اختصاصی، مدیریت سه صندوق سرمایه‌گذاری را نیز برعهده دارد که در ادامه ضمن معرفی این صندوق‌ها، مروری بر عملکرد آن‌ها خواهیم داشت.

صندوق با درآمد ثابت تصمیم
سبدگردان تصمیم در مهرماه ۱۳۹۸ نخستین صندوق سرمایه‌گذاری خود را با هدف جذب منابع ریسک‌گریز بازار در گروه صندوق‌های با درآمد ثابت تأسیس کرد. خالص ارزش دارایی‌های این صندوق که با نماد «تصمیم» در بورس قابل معامله است در حدود ۱۲۶۰۰ میلیارد ریال نوسان دارد. با توجه به ماهیت احتیاطی صندوق‌های بادرآمد ثابت، بازار سهام تنها سهمی ۶ درصدی در سبد دارایی آن دارد و مدیران صندوق بیشترین سهم از سبد را به ترتیب با ۵۱ و ۳۹ درصد به بازار بدهی و سپردۀ بانکی اختصاص داده‌اند. تصمیم در ۱۲ ماه اخیر ۲۷ درصد بازدهی داشته که این رقم در مقایسه با سود سپردۀ بانکی و عملکرد بسیاری دیگر از رقبا بالاتر بوده است.

صندوق اختصاصی بازارگردانی تصمیم‌ساز
تصمیم‌ساز، دومین صندوق سبدگردان تصمیم است که در اردیبهشت ۱۴۰۰ فعالیت خود را در گروه صندوق‌های اختصاصی بازارگردانی آغاز کرده است.
همانطور که از نام صندوق پیداست، فعالیت اصلی این صندوق‌ها بازارگردانی و کمک به نقدشوندگی بازار در ازای دریافت کارمزد بازارگردانی است و به همین خاطر سرمایه‌گذاری در آن‌ها معمولاً برای اشخاص حقیقی امکان‌پذیر نیست. تصمیم‌ساز در ماه گذشته حدود ۲۵ درصد بازدهی داشته است.

صندوق سهامی هوش تصمیم
با هدف جذب بیشتر سرمایه‌های ریسک‌پذیر، صندوق قابل معاملۀ سهامی هوش تصمیم در مهرماه ۱۴۰۲ تأسیس شد. خالص ارزش دارایی‌های این صندوق اکنون در نزدیکی ۳۹۱ میلیارد ریال قرار دارد و مدیران صندوق سهمی ۹۰ درصدی از پرتفوی آن را به بازار سهام و به خصوص گروه‌های «فعالیت‌های کمکی به نهادهای مالی واسط»، «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی» و «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری» اختصاص داده‌اند. در نخستین سال فعالیت هوش تصمیم، شرایط کلی بازار سهام به ‌گونه‌ای بود که بسیاری از صندوق‌های سهامی بازدهی چندانی نداشتند و بعضاً زیان‌ده بوده‌اند.
در ماه‌های پیش‌رو در صورت بهبود روند معاملات، می‌توان ارزیابی بهتری از عملکرد این صندوق در مقایسه با شاخص کل ارائه کرد.
در جدول مشروح عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت شرکت سبدگردان تصمیم را مشاهده می‌کنید.

شماره ۵۶۲ هفته نامه اطلاعات بورس