تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۲

در حالی که ناترازی بنزین به عنوان مشکل روی میز سیاست گذاران و مسئولان وجود دارد، امکان استفاده از ابزارهای قیمتی در حال حاضر میسر نیست.

به گزارش صدای بورس، با توجه به شرایطی که در حوزه بنزین در کشور داریم، به نظر می‌رسد دولت چاره‌ای ندارد جز این که به اجرای طرحی عاجل و دقیق در زمینه توزیع عادلانه یارانه بنزین و رها کردن کشور از شر نارترازی در این حوزه بپردازد. در حال حاضر، سهمیه بنزین به ازای هر خودرو داده می‌شود، بنابراین، کسانی که تمکن مالی دارند و از خودروی بیشتری استفاده می‌کنند، از یارانه بالاتری هم استفاده می‌کنند.

کسانی که خودرو ندارند که اغلب از اقشار ضعیف جامعه هستند، هیچ بهره‌ای از یارانه بنزین نمی‌برند. در عوض از افزایش قیمت حمل و نقل متضرر می‌شوند. این شرایط به عدالت و هدف اصلی اعطای یارانه نزدیک نیست. یارانه عموماً با هدف حمایت از اقشار ضعیف در دستور کار قرار می‌گیرد. در حالی که در حوزه بنزین دقیقاً برعکس است، هر فرد که تمکن مالی بیشتری دارد، از یارانه بنزین بیشتری بهره می‌برد. در حالی که اقشار ضعیف از این یارانه بی‌بهره هستند!

به منظور رفع مشکلاتی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، مرکز پژوهش‌های مجلس طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر را مطرح کرده است. بر این اساس، تمامی شهروندان کشور صرف نظر از این که خودرو دارند یا نه از سهمیه بنزین یارانه‌ای بهره‌مند می‌شوند. به این ترتیب، عدالت بیشتری در توزیع یارانه بنزین ایجاد می‌شود و زمینه برای مقابله با مصرف بی رویه بنزین و قاچاق فراهم می‌شود.

در ادامه نظرات حسنعلی اخلاقی امیری، نماینده مشهد و کلات در مجلس را در ارتباط با مزیت‌های اختصاص سهمیه بنزین به نفر و لزوم اجرای این طرح می‌خوانید.

الان زمان مناسبی برای راهکارهای قیمتی نیست

اخلاقی امیری با اشاره به این موضوع که اختصاص سهمیه بنزین به نفر به عدالت نزدیک است و از این نظر برایمان مزیت دارد، تصریح کرد: در اقتصاد سالم باید به سمت حذف یارانه‌ها برویم و قیمت‌ها واقعی‌سازی شوند. متأسفانه در شرایط فعلی از یک اقتصاد با ثبات برخوردار نیستیم، به همین دلیل نمی‌توانیم قیمت حامل‌های انرژی و از جمله بنزین را واقعی کنیم. با توجه به این شرایط، در ابتدا باید به سمت اجرای طرح‌هایی مانند اختصاص سهمیه بنزین به نفر برویم و وقتی شرایط به لحاظ اقتصادی مهیا شد، به واقعی‌سازی قیمت‌ها مبادرت کنیم.

زیرساخت های بنزین به نفر باید فراهم شود

وی ادامه داد: با توجه به مزیت‌هایی که طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر برای کشور دارد، پیگیری‌های لازم را خواهیم داشت که این طرح در بودجه سال آتی مطرح شود و دولت به سمت ایجاد زیرساخت‌های لازم برای اجرای این طرح برود.

اخلاقی امیری گفت: قیمت‌های دستوری و سرکوب شده همواره مشکل‌ساز هستند. اگر بتوانیم با اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر به کشف قیمت واقعی بنزین در بازار ثانویه بپردازیم، به نفع کشور است و ما را از مشکلات قیمت‌های دستوری و مشکلاتش رها می‌کند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: بنزین جزو کالاهایی است که دولت یارانه بالایی برای آن پرداخت می‌کند. در راستای ایجاد عدالت در توزیع یارانه بنزین لازم است به سمت اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر برویم و زمینه را برای استفاده همگان از آن فراهم کنیم.

بنزین انفاق است و به عموم مردم تعلق دارد

به گفته نماینده مشهد و کلات در مجلس، بنزین جزو انفال است و به عموم مردم تعلق دارد. بنابراین، باید همگان به طور مساوی از این کالای یارانه‌ای بهره‌مند شوند. در راستای، ایجاد عدالت اجتماعی در توزیع یارانه بنزین باید دولت به سمت ایجاد زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر برود.

مزایای بنزین به نفر

وی ادامه داد: اختصاص سهمیه بنزین به نفر به لحاظ کنترل مصرف نیز برایمان مزیت دارد. وقتی سهمیه افراد از بنزین به کارت ملی هر فرد اختصاص پیدا کند، افراد خودشان به مدیریت مصرف می‌پردازند و این امر به حل موضوع ناترازی بنزین نیز کمک می‌کند.

این نماینده بیان کرد: نکته مهم این است که با دقت در خصوص جزئیات طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر چاره-اندیشی کنیم و به درستی طرح را در عمل به اجرا درآوریم. این امر مستلزم کار کارشناسی دقیق و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز است.

وی در پایان تأکید کرد: با توجه به مزیت‌هایی طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر به لحاظ کنترل مصرف و ایجاد عدالت در توزیع یارانه بنزین با پرداخت روزانه یک لیتر بنزین به هر ایرانی، دولت باید به ایجاد زیرساخت‌های لازم برای اجرای این طرح بپردازد و در جهت کاهش کسری بودجه ۱۴۰۴ به سمت اجرای آن برود و ما هم در مجلس پیگیری خواهیم کرد که این طرح در بودجه ۱۴۰۴ آورده شود.

منبع: ایسنا