شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات روز جاری در ادامه مسیر صعودی هفته جاری خود توانست بیش از 25 هزار واحد دیگر رشد را تجربه کند و عدد شاخص کل 50 هزار واحد بالاتر از رقم 2 میلیون واحدی قرار گرفته است.

به گزارش صدای بورس، در جریان معاملات روز جاری در بازار بورس اوراق بهادار تهران عدد شاخص با رشد بیش از 25 هزار واحدی همراه شده است. هر چند که میزان ورود پول به بازار به واسطه عرضه‌هایی که در بازار رخ داد به کمتر از 100 میلیارد تومان رسیده است. همچنین در بازار فرابورس نیز رقم 33 میلیارد تومان ورود پول حقیقی به بازار گزارش شده است.

ارزش معاملات خرد در بازار روز جاری نیز خود را به حوالی 3 هزار میلیارد تومان رساند و از این میزان سهم ارزش معاملاتی گروه خودرویی 282 میلیارد تومان ثبت شده است همچنین فرآورده‌های نفتی نیز 233 میلیارد تومان ارزش معاملاتی را به خود گرفتند و بانک‌ها نیز به عنوان سومین گروه از نظر ارزش معاملاتی با 217 میلیارد کار خود را به پایان بردند.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی از انتقال سهام متوفیان به وراث(بجز سهام عدالت) در آینده ای نزدیک، به صورت الکترونیکی از طریق درگاه یکپارچه ذینفعان خبر داد.

گزارش شش‌ماهه شرکت‌ها روی سامانه کدال قرار گرفته است همچنین گزارش فروش شرکت‌ها برای مهر ماه نیز در این سامانه منتشر شده است و روزنامه دنیای اقتصاد به بررسی این موضوع پرداخته است .

در حالی که در این چند روز تعدادی از شرکت‌ها از جمله نمادهای فغدیر، زاگرس و شپدیس از اعمال محدودیت‌های گازی خبر داده‌اند دنیای اقتصاد علت کاهش سود آوری شرکت‌های بورسی را در ناترازی انرژی (برق تابستان) بررسی کرده است.

سود دلاری تابستان امسال نسبت به سال قبل، افت 14درصدی را تجربه کرده است. این شرکت‌ها در شش‌ماه ابتدایی امسال نزدیک به 300هزار میلیارد تومان سود ساخته‌اند که در مقایسه با شش‌ماه ابتدایی سال1402 کاهش 2درصدی را نشان می‌دهد. ضمن آنکه حاشیه سود تابستان از 16درصد در تابستان سال قبل و 13درصد در بهار سال‌جاری به 8درصد رسیده است. حاشیه سود شش‌ماه امسال نیز به 10درصد کاهش یافته، در حالی که در مدت مشابه سال قبل حاشیه سود بازار 17درصد بوده است.

برخلاف درآمد شرکت‌ها که در گزارش‌های ماهانه توسط «دنیای‌اقتصاد» مورد بررسی قرار می‌گرفت، گزارش‌های سودآوری اصلاً جذاب نیست. دلار نیما با نزدیک شدن به 50هزار تومان هنوز موفق نشده است تورم هزینه‌های شرکت‌ها را پوشش دهد.

معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بخش اول بسته بهبود بازار سرمایه، نوید بخش روزهای خوب برای بورس است و امیدواریم با پیگیری‌های مستمر ناشران تاثیرپذیری آن را افزایش دهیم.

دنیای اقتصاد بر این موضوع تاکید دارد که قطعی برق، نااطمینانی‌های موجود در اقتصاد و قیمت‌گذاری دستوری مهم‌ترین عوامل کاهش حاشیه سود ۶ماهه صنایع بورسی عنوان می‌شوند. باوجود عملکرد ضعیف عمده صنایع بورسی در سال جاری، شرکت‌های سیمانی، لاستیک و پلاستیک و اوره سازان عملکرد خوبی در نیمه نخست امسال داشته و موفق به رشد متغیرهای مالی خود شده‌اند.

اگرچه قطعی گاز در نیمه دوم یک ریسک مهم برای صنایع به شمار می‌آید، اما در صورت تک‌نرخی شدن ارز و حذف قیمت‌گذاری دستوری، می‌توان امید داشت که صنایع کاهش سود خود را تا پایان سال جبران کنند.

اما سیاست خارجی این طور خبر می‌رسد که بقایی سخنگوی وزارت خارجه کشور عنوان کرده است که وزارت خارجه در تعامل با وزارت اقتصاد و بقیه نهادهای مرتبط موضوع FATF را دنبال می‌کند.

همچنین سخنگوی سازمان برنامه و بودجه در خصوص نرخ ارزش ترجیحی گفت که نرخ ارز ترجیحی برای سال آینده به‌صورت میانگین و تدریجی با توجه به تورم تعدیل خواهد شد و این سیاست به‌عنوان بخشی از برنامه دولت در تثبیت قیمت‌ها و مهار تورم به کار گرفته خواهد شد.

این دو مطلب می‌توانند برای آینده بازار سرمایه مفید باشد و این روند ضعیت سودسازی شرکت‌ها در این چند سال اخیر را به مدار سودآوری تغییر دهد. هر چند که چالش‌های دیگری بر سر راه بازار قرار دارد.

همچنین بخوانید

بررسی تکنیکال شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات روز جاری بیش از 25 هزار واحدی مثبت شد. در چند روز گذشته این طور در مورد بازار صحبت کردیم که با توجه به ارزش معاملات پایین و محدودیت‌های ایجاد شده برای بازار خیلی نمی‌توان روی ابزارهای مختلف تکنیکال حساب باز کرد. اما می‌توانیم وضعیت کندل‌ها را بررسی کنیم. امروز دوشنبه 7 آبان ماه سومین کندل صعودی نیز در بازار ایجاد شد تا نشان دهد که بازار تصمیم دارد از نظر تکنیکال به اعداد و ارقام بالاتری دست پیدا کند البته که با در نظر گرفتن عوامل بنیادی!

به هر حال شاخص کل تا اینجا توانسته است وضعیت خوبی را برای خود ایجاد کند و عدد شاخص را به محدوده‌های ابتدایی آبان ماه باز گرداند بازار نیاز دارد با رشد خود را به ابتدای مهر ماه سال جاری سپس به ابتدای سال‌های گذشته برگرداند. تا بازار به نقطه شروع برسد.

منبع:اکو ایران