نظرسنجی تازه مرکز پژوهش‌های مجلس از ۱۰۷۰ پاسخ دهنده، گویای این واقعیت است که افزایش خوش‌بینی ۴ گروه درآمدی به وضعیت اقتصادی در تابستان امسال ناشی از تحولات سیاسی و روی کار آمدن دولت جدید است.

به گزارش صدای بورس، گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از شاخص اعتماد مصرف‌کننده در همه گروه‌های درآمدی(خیلی‌کم، کم، متوسط و بالا) نشان می‌دهد؛ خوش‌بینی به شرایط اقتصاد کلان در فصل تابستان امسال نسبت به بهار افزایش داشته است. به بیانی دیگر، این شاخص در فصل تابستان امسال برای گروه‌های درآمدی «خیلی‌کم، کم، متوسط و بالا» به ترتیب (۱۲۴، ۱۴۳، ۱۴۸ و ۱۴۱) واحد بوده، این درحالی است که این شاخص در بهار امسال، برای گروه‌های درآمدی «خیلی‌کم، کم، متوسط و بالا» به ترتیب (۱۰۲، ۱۰۷، ۱۰۸، و ۱۳۴) واحد بوده است.

همچنین، این خوش‌بینی در گروه‌های درآمدی «متوسط» بیش از سایر گروه‌ها بوده است.

گزارش این مرکز نشان می‌دهد، امیدواری به شرایط اقتصاد کلان در تابستان امسال نسبت به مدت مشابه پارسال در تمامی گروه‌های درآمدی به جز گروه درآمدی «متوسط» نیز روند رو به رشدی داشته است.

وضعیت تحصیلی

بررسی شاخص اعتماد مصرف‌کننده در گروه‌های تحصیلی حاکی از آن است که خوش‌بینی به شرایط اقتصاد کلان در فصل تابستان در مقایسه با فصل بهار افزایش داشته است.

این خوش‌بینی در همه گروه‌های تحصیلی(کارشناسی ارشد و دکتری، فوق دیپلم و کارشناسی، دیپلم و پیش‌دانشگاهی و زیر دیپلم) در فصل تابستان امسال به ترتیب (۱۴۴، ۱۸۲، ۱۲۷ و ۱۳۲) واحد بوده است.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس حاکی از آن است که امیدواری در افراد با مدرک تحصیلی «فوق دیپلم و کارشناسی» با (۱۸۲) واحد بیش از گروه های دیگر بوده است.

در عین حال، این خوش‌بینی در مقایسه با تابستان سال گذشته تنها در افراد با مدرک تحصیلی «دیپلم و پیش دانشگاهی» کاهش داشته است.

گروه‌های سنی

بررسی این شاخص در گروه‌های سنی مختلف نشان می‌دهد؛ خوش‌بینی گروه‌های سنی ۳۶ تا ۶۰ سال به شرایط اقتصادی با (۱۶۷) واحد در فصل تابستان امسال بیش از گروه‌های سنی دیگر بوده است.

همچنین، داده‌های آماری حاکی از آن است که این خوش‌بینی در فصل تابستان امسال نسبت به فصل بهار در گروه‌های سنی ۱۸ تا ۲۵ و ۳۶ تا ۶۰ سال افزایش داشته است. این خوش‌بینی در مقایسه با تابستان سال گذشته به جز گروه سنی ۶۱ سال به بالا افزایش داشته است.

گروه‌های شغلی

خوش‌بینی به شرایط اقتصادی در تابستان امسال نسبت به فصل بهار در همه گروه‌های شغلی نیز افزایش داشته است. به این ترتیب، این خوش‌بینی در شاغلان بخش خصوصی و تعاونی بیش از سایر گروه‌ها و برای افراد بازنشسته کمتر بوده است.

بر این اساس، خوش‌بینی درباره شرایط اقتصاد کلان در فصل تابستان امسال در گروه‌های شاغلان بخش‌های «خصوصی و تعاونی، دولتی و عمومی، بازنشسته و خانه‌دار» به ترتیب (۱۵۶، ۱۵۲، ۱۱۱و ۱۵۴) واحد بوده است.

جنسیت

بررسی شاخص اعتماد مصرف کننده نشان می‌دهد؛ خوش‌بینی به شرایط اقتصادی در فصل تابستان امسال نسبت به فصل بهار در گروه مردها و زن‌ها نیز افزایش داشته اما خوش‌بینی مردها بیشتر بوده است.

افزون بر این، بررسی شاخص اعتماد مصرف‌کننده نشان می‌دهد، خوش‌بینی درباره شرایط اقتصادی در فصل تابستان نسبت به فصل بهار افزایش یافته اما این خوش بینی در گروه افراد مجرد بیشتر بوده است.

روند شاخص انتظارات مصرف‌کننده از شاخص‌های اقتصاد، بیکاری و قدرت خرید

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از شاخص انتظارات مصرف‌کننده از میانگین شاخص‌های وضعیت کلی اقتصاد، بیکاری و قدرت خرید در آینده نشان می‌دهد؛ شاخص وضعیت کلی اقتصاد در گذشته در فصل تابستان (۱۱۵) واحد بوده که در مقایسه با فصل بهار( ۱۲۰) واحد کاهش یافته است.

براساس این گزارش، این شاخص در زمستان ۱۴۰۱ به میزان قابل توجهی کاهش یافته اما از بهار ۱۴۰۲ روند صعودی چشمگیری داشته است. با این وجود از زمستان سال ۱۴۰۲ روند کاهشی داشته است.

در عین حال، شاخص وضعیت کلی اقتصاد در آینده نیز در فصل تابستان(۱۵۳) واحد بوده که در مقایسه با فصل بهار که (۹۰) واحد بوده به میزان قابل توجهی افزایش داشته است.

داده‌های آماری گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد؛ روند صعودی این شاخص منعکس‌کننده خوش‌بینی بیشتر نسبت به شرایط کلی اقتصاد در آینده است. همچنین، مقایسه روند آن با شاخص وضعیت کلی اقتصاد در گذشته نشان می‌دهد اطمینان به آینده بیشتر از شرایط فعلی است.

شاخص وضعیت بیکاری آینده در فصل تابستان(۱۴۵) واحد بوده که در مقایسه با فصل بهار که (۱۱۱) واحد بوده، رشد داشته است.

در عین حال، شاخص قدرت خرید آینده نیز در فصل تابستان(۱۶۲) واحد بوده که نسبت به فصل بهار(۱۰۲) واحد افزایش داشته است.

بر اساس نتایج نظرسنجی مرکز پژوهش‌های مجلس، افزایش خوش‌بینی نسبت به وضعیت اقتصاد ناشی از تحولات سیاسی و روی کار آمدن دولت جدید و انتظار افراد درباره وعده‌های انتخاباتی است.

شاخص اعتماد مصرف‌کننده، یک شاخص اقتصادی است که میزان خوش‌بینی مصرف‌کنندگان نسبت به وضعیت کلی اقتصاد و وضعیت مالی شخصی آنها را اندازه‌گیری می‌کند. اعتماد مصرف‌کننده نشان‌دهنده رشد اقتصادی و مصرف بالاتر بوده است.

منبع:سنا