آراد پورکار، تحلیل‌گر بازار سرمایه، با تاکید بر تجربه مثبت گذشته، گفت: عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند گامی مؤثر برای بهبود وضعیت مالی خودروسازان و افزایش شفافیت در این بازار باشد. چنین اقدامی علاوه بر کاهش زیان، حاشیه سود و مزایای بیشتری برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان به همراه خواهد داشت.

به گزارش صدای بورس،آراد پورکار گفت: کم و بیش همه از مشکلات خودرو سازها مطلع هستند. یکی از مهم‌ترین مشکلات این شرکت ها فروش دستوری است. به همین دلیل، حاشیه سود ناخالص منفی خودروسازها خیلی زیاد است، چون هزینه تولید هر خودرو به مراتب از قیمت فروش در کارخانه بیشتر است. این موضوع باعث می شود شرکت‌های خودروساز از محل تولید و عرضه خودرو در بازار زیان شناسایی کنند. این کارشناس بازار سرمایه افزود: در نتیجه برخلاف برخی نظرات مطرح شده، از نگاه من کاهش تولید، به واسطه ناترازی و قطعی برق، بر وضع خودروسازها، سودآوری و وضعیت مالی آن‌ها اثر چندانی نخواهد داشت.

اثرات مثبت عرضه خودرو در بورس کالا

او با تاکید بر اثرات مثبت عرضه خودرو در بورس کالا توضیح داد: عرضه خودرو در بورس کالا، علاوه بر آن‌که به نفع مصرف کننده است، می‌تواند مزایای زیادی برای شرکت های تولیدکننده نیز به همراه داشته باشد. تجربه مثبت عرضه خودرو در بورس کالا نشان داد که شرکت های خودروساز از این مسیر می‌توانند زیان ناخالص خود را به سود ناخالص تبدیل کنند. بر همین مبنا حتی سایپا در پی عرضه خودروهایش در بورس کالا، طی سال ۱۴۰۱، به سود عملیاتی رسید و داشت آرام آرام این روند احیا بر صورت‌های مالی شرکت سایپا نمود پیدا می کرد ولی متاسفانه عرضه‌ها در بورس کالا با برخی بهانه‌گیری‌ها عملا متوقف شد.

او با اشاره به مزیت‌های بورس کالا گفت: سازوکار بورس کالا بر مبنای رقابت طراحی شده است و تنها باید محدودیت عرضه از آن برداشته شود تا رقابتی سالم و کارا و مهم‌تر از همه شفاف را شکل دهد.

او ادامه داد: بورس کالا نسبت به بازار آزاد دارای مزیت رقابت پذیری بالاتری است، ضمن این‌که این رقابت در این بازار شفاف است. در حالی که ممکن است این شفافیت در بازار آزاد وجود نداشته باشد. در مجموع می توان به این نکته اشاره داشت که عرضه خودرو در بورس کالا در نهایت هم به نفع مصرف کنندگان و هم به سود خودروسازها خواهد بود.

منبع:پایگاه خبری بازار سرمایه ایران