کارشناس بازار سرمایه ، عرضه خودرو در بورس کالا اولین محک جدی سازمان بورس برای حمایت از سهامداران عنوان کردو گفت:اگر عرضه خودور در کوتاه مدت به نتیجه برسد، اگرچه دستاورد جدید و فوق‌العاده‌ای نیست اما یک خط‌کشی برای عملگرا بودن مدیران خواهد بود.

بهرنگ اسدی، در گفت‌وگو با صدای‌بورس به بررسی مشکلات حال حاضر بازارسرمایه پرداخت و گفت: در میان مشکلاتی که باعث شکل‌گیری شرایط حال حاضر بازار سرمایه شده است، نقش نرخ‌های بهره غیر قابل تحمل در بخش حقیقی اقتصاد و مالی، پررنگ‌ترین است که ناشی از فضایی است که در حوزه سیاست‌های پولی، مالی و شرایط عمومی کشور از جمله رشد اقتصادی اتفاق افتاده است. تا زمانی که چشم‌انداز رشد نکند ، سیاست‌های پولی به همین شکل باقی بماند و حجم اعتبارات پایین باشد، در نتیجه نرخ بهره، چشم انداز کاهشی قابل توجهی نخواهد داشت.

وی افزود: اگر از موضع نرخ بهره و آثار آن بر بازار سرمایه بگذریم، بحث قیمت گذاری دستوری در این سال‌ها بسیار به اقتصاد آسیب زده است. نکته حائز اهمیت این است که در بازارسرمایه مسئله‌ای حل نمی‌شود و مدام دچار انباشت مسائل هستیم. این امر باعث شده که نتوانیم وضعیت حتی خنثی‌ای را در سودآوری دنبال کنیم و مدام در حال ریزش و افت هستیم. در کنار این اتفاقات مشکلات ریسک‌های سیستماتیک غیر منتظره، پر تعداد و با اهمیتی که گریبان بازار را گرفته، باعث می‌شود که از این حلقه نزولی خارج نشویم.

اسدی بر موضوع سیاست گذاری‌های بازارسرمایه توسط وزارت اقتصاد تاکید داشت و گفت: در موضوع سیاست گذاری بازارسرمایه فقط نباید به سازمان بورس اکتفا کرد بلکه باید پای وزارت اقتصاد نیز به این بازی باز شود. اما مهم‌ترین موضوع این است که اگر نرخ بهره که ملاحظات ملی و اقتصاد کلانی دارد و به طبع در یک مقدوراتی هم قابل کاهش یا قابل مدیریت خواهد بود را کنار بگذاریم و اجازه دهیم در همان نظامات خود تصمیم گیری و اجرا شود سازمان بورس مستقیم می‌تواند به موجب مفاد قانونی متعددی که دارد، به دنبال حمایت از بنگاه‌های ثبت شده خود برآید و فضای جدیدی را در شورای عالی بورس شکل دهد. حتی سازمان بورس می‌تواند در کشور یک گفتمان اقتصادی جدیدی را که مبتنی بر بازار است پیش ببرد و در افق‌های مختلف نقش آفرینی کند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: ما امروز میتوانیم از صنایع کوچک خود گره گشایی کنیم؛ صنایع شوینده یا کالای اساسی کشور سال‌هاست تحت فشار هستند و به نحوه‌ مختلف شرکت‌های متعلق به بخش عمومی دارند کوچکتر می‌شوند و شرکت‌های بخش خصوصی که آزادی عمل بیشتری دارند توانسته‌اند بزرگتر شوند. باید از شرکت‌هایی که در بازار سرمایه دائماً کوچک‌تر شدند و البته کیک همه آنها در حال کوچکتر شدن است، حمایت کنیم.

اسدی اظهار داشت:عرضه خودرو در بورس کالا اولین محک جدی سازمان بورس، بورس کالا و وزارت اقتصاد در دوره جدید خواهد بود. اگر در کوتاه مدت به نتیجه برسد، اگرچه دستاورد جدید و فوق‌العاده‌ای نیست اما یک خط‌کشی برای عملگرا بودن این دولت قابل ترقی است و اگر این موضوع دچار وقفه شود و استهلاک زیادی از فعالان ببرد به نظر می‌رسد که این دولت هم در مسیر سیاست‌های دولت قبلی گام برمی‌دارد .