مدیر صندوق های سرمایه گذاری ، به تشریح مجوز افزایش قیمت محصولات دو خودروساز کشور و تاثیر این افزیش نرخ بر بازار خودرو و سهام ایران خودرو و سایپا در بورس پرداخت.

علیرضا خان‌محمدی در گفت‌وگو با صدای‌بورس در رابطه با افزایش نرخ محصولات دو شرکت ایران خودور و سایپا گفت: افزایش قیمت محصولات دو خودروساز بزرگ اقدام مثبتی است که دولت در راستای حذف رانت و دلالی در صنعت خودروسازی مطابق با وعده خود عمل کرد. این افزایش نرخ تا ۲۵ درصد می‌تواند به شرکت‌ها در جهت کاهش فاصله با بازار آزاد کمک کند.

مدیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری افزود: نرخ محصولات ایران خودذور و سایپا در حال حاضر ۲۶ درصد با بازار فاصله دارد. به طور یقین کاهش فاصله قیمت بین کارخانه و بازار باعث خواهد شد دلال و کسانی که از این اختلاف قیمت سود می برند، حذف شوند. همچنین افزایش نرخ محصولات سبب خواهد شد تا خودروساز در تولید محصولات جدید بهای تمام شده را در فروش جدید خود پوشش داده و می توانند سوده شوند. اگر افزایش قیمت از ابتدای سال اعمال می‌شد به طور یقین شاهد سودآوری دو خودروساز در نیمه نخست سال بودیم.

وی با تاکید بر کنترل هزینه تولید و تورم به نحوی که سوددهی شرکت‌ها زیر این زیان پوشیده نشود، گفت: این قیمت از امروز قابلیت اجرایی دارد و اتفاق مثبتی است اما باید توجه داشت که بحث هزینه‌ها و بهای تمام شده باید به شکل موجود باقی بماند و تورمی که باعث می‌شود هزینه‌های تولید بالا رود تاثیر بسزایی بر بهای تمام شده نگذارد که این دو مورد با هم یکدیگر همپوشانی شوند و اجازه سوددهی مجدد را به شرکت‌ها ندهد.

خان محمدی گفت: افزایش نرخ محصولات خودروسازان ۱۸ ماه کنار گذاشته شده بود و خودروسازها نیز به بهانه‌های مختلف محصولات خود را به بازار عرضه نمی‌کردند چرا که قیمت برای آنها صرف نداشت.

وی درباره قیمت پایه کارخانه و نگاهی امید بخش به کاهش فاصله آن با بازار آزاد افزود: ۱۵ درصد هزینه‌های مالیات، ارزش افزوده و سایر موارد به قیمت کارخانه اضافه می‌شود که در نتیجه اختلاف با بازار را در بحث قیمت گذاری کاهش‌ می‌دهد.

مدیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری به بررسی سهام این دو شرکت خودرو سازی در بورس پرداخت و گفت: سهام این دو شرکت با توجه به اینکه زمانی که در بورس کالا این خودرو عرضه می‌شد و باعث سوددهی این شرکت ها شد . همچنین اقبال بازار بر آنها بوده و خریداران سهام این دو شرکت را بهتر خریداری می‌کردند. در حال حاضر نیز این اقبال می‌تواند به سمت این دو خودرو ساز بزرگ کشور بازگردد و به سوددهی برسند و زیان های خود را پوشش دهند.