تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۰

نهادهای مالی در ایران در جذب منابع مالی داخلی و خارجی موفق عمل نکرده اند، این ناکامی و شکست به شکل کاهش اعتماد عمومی، ناکارآمدی سیستم های بانکی، و ضعف در جلب سرمایه گذاری خارجی دیده میشود، این موضوع تاثیر منفی بر توسعه اقتصادی، ثبات مالی و رفاه عمومی دارد.

نهادهای مالی در ایران در جذب منابع مالی داخلی و خارجی موفق عمل نکرده اند، این ناکامی و شکست به شکل کاهش اعتماد عمومی، ناکارآمدی سیستم های بانکی، و ضعف در جلب سرمایه گذاری خارجی دیده میشود، این موضوع تاثیر منفی بر توسعه اقتصادی، ثبات مالی و رفاه عمومی دارد.

هفت علت شکست و ناکامی نهادهای مالی و بانکی ایران در جذب منابع مالی داخلی و خارجی:

۱- بی اعتمادی عمومی که مردم ترجیح می دهند سرمایه گذاری خود را به سمت بازار های غیر رسمی مانند طلا، ارز، مسکن و ملک، زمین و خودرو و .... هدایت کنند

۲- کاهش سپرده گذاری به دلیل نرخ بهره پایین تراز تورم

۳- بی ثباتی اقتصادی

۴- مدیریت ناکارآمد و ضعف در عدم نوآوری در ارائه خدمات مالی جذاب و روش های نوین مالی

۵-تحریم های اقتصادی و محدودیت های بین االمللی

۶- قوانین و مقررات سخت گیرانه و موانع قانونی و بروکراسی پیچیده

۷- عدم شفافیت برخی بانکها و نهاد های مالی درعملکرد مالی و گزارش دهی

هفت راهکار جهت کاهش ناکامی و شکست نهاد های مالی و بانکی در ایران در جذب منابع مالی داخلی و خارجی :

۱- افزایش شفافیت در سیستم مالی و گزارش دهی دقیق به مردم و سرمایه گذاران

۲- کنترل تورم و اتخاذ سیاست های پولی و مالی مناسب برای کنترل تورم و افزایش قدرت خرید

۳- اصلاح قوانین و مقررات و کاهش بروکراسی برای جذاب تر شدن فضای سرمایه گذاری خارجی

۴- نوآوری در خدمات مالی مانند بانکداری دیجیتال و ابزار های نوین سرمایه گذاری جدید جهت جلب اعتماد مردم

۵- بهبود مدیریت و استفاده از مدیران متخصص و توانمند در نهادهای مالی برای افزایش بهره وری

۶-تقویت تعاملات بین المللی، استفاده از دیپلماسی جهت کاهش اثر تحریم ها، ایجاد فرصت های جدید برای جذب سرمایه گذاران

۷- طراحی کمپین های تبلیغاتی موثر و اطلاع رسانی شفاف درباره مزایا و خدمات بانکی

نتیجه گیری: نهاد مالی ایران برای برون رفت از این ناکامی و شکست ها، نیاز به سازگاری و نوآوری در روش های جذب منابع داخلی و خارجی دارند که در اصلاح جدید مالی و بانکی چاره جز رفتن به سمت تعاملات بین المللی، نوآوری، شفاف سازی، بکارگیری مدیران کارآمد و نخبه گرایی ندارند.

حمزه سایبان - دانشجوی دکترای آینده پژوهی - استراتژیک