یک کارشناس صنعت و بازار خودرو بیان کرد: واردات خودرو این دفعه یک واردات شلخته و بی‌نظمی است که هیچ سر و سامانی ندارد، بعضا برای واردات از یک برند مانند تویوتا شاید بیش از ۱۵ شرکت اقدام کرده‌اند، با این وضعیت قطعا مشتری در آینده با دردسرهای بسیاری مواجه می‌شود. بسیاری از کارشناسان به وزارت صنعت این هشدار را داده‌اند که این روند واردات روند درستی نیست.

به گزارش صدای بورس،بابک صدرایی، کارشناس صنعت و بازار خودرو درخصوص روند واردات و عرضه خودرو گفت: از زمان آزادسازی واردات خودرو حدود ۴۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده است، اما دریغا و عجبا که این خودروها نه در خیابان‌ها و نه در نمایشگاه‌ها مشاهده نمی‌شود و گویی که دلال‌ها به امید افزایش قیمت خودروهای وارداتی را در پارکینگ‌های مخفی گذاشته‌اند.

وی افزود: تحولات سیاسی که ممکن است روی قیمت دلار و حتی واردات خودرو تاثیرگذار باشد این طمع را برای افراد ایجاد کرده است که خودرو را نگه دارند تا شاید افزایش قیمت پیدا کند.

صدرایی ادامه داد: واردات خودرو این دفعه یک واردات شلخته و بی‌نظمی است که هیچ سر و سامانی ندارد، بعضا برای واردات از یک برند مانند تویوتا شاید بیش از ۱۵ شرکت اقدام کرده‌اند که هیچ کدام نه تجربه واردات خودرو و خدمات پس از فروش را دارند و نه تجربه یک شرکت خودرویی را دارند. با این وضعیت قطعا مشتری در آینده با دردسرهای بسیاری مواجه می‌شود. بسیاری از کارشناسان به وزارت صنعت این هشدار را داده‌اند که این روند واردات روند درستی نیست.

به گفته صدرایی، تامین ارز واردات خودرو، نحوه واردات و نبود خودرو باعث رشد قارچ‌گونه شرکت‌های واردکننده خودرو شده که هر کدام تعداد محدودی خودرو وارد می‌کنند. این وضعیت هم سیستم توزیع را به هم می‌زند و هم خدمات پس از فروش را و هم اعتماد مشتری را سلب می‌کند.

وی ادامه داد: مسئله بعدی این است که باید کشف شود که چرا این خودروها به مرحله مصرف نمی‌رسند. وقتی ۴۰ هزار دستگاه خودرو وارد شده است باید در خیابان‌های مناطق متوسط و رو به بالای تهران که هدف خودروهای وارداتی است، تعداد نسبتا قابل توجهی در تردد باشد که اینطور نیست. گویا آمار واردات یک چیز را نشان می‌دهد و آمار عرضه یک چیز دیگر را و این به‌نظرم جای تعجب دارد.

این کارشناس صنعت و بازار خودرو تصریح کرد: به نظرمی‌رسد در پس پرده سیستم عرضه خودروهای وارداتی یک داستانی وجود دارد و واردات خودرو از سمت خود دولت هم بلاتکلیف است. باید دید که روند واردات خودرو در آینده متناسب با شرایط سیاست کلان کشور به چه سمتی می‌رود و چه اتفاقاتی از منظر جهانی رخ می‌دهد و آیا تحریم‌ها کمتر یا بیشتر می‌شود که همه این موارد در روند واردات خودرو تاثیر دارد.

صدرایی بیان کرد: با وجود این که دولت و به‌خصوص مجلس اصرار دارند که خودرو در تیراژ انبوه‌تری وارد کشور شود و بتواند تا حدودی بر بازار تاثیرگذار باشد، اما به نظرمن این موضوع در کشور ما مانند بسیاری از اتفاقات دیگر گره سفتی دارد که بازشدنی است، اما به نظرمی‌رسد یک‌سری دست‌های نامرئی این گره را محکم‌تر می‌کنند.

وی عنوان کرد: با وجود واردات خودروهای نو، حتی قیمت خودروهای وارداتی ۲۰۱۸ به قبل تغییر آنچنانی نداشته است و به دلیل آپشن بیشتری که دارند و تولید چین نیستند با استقبال خریدار مواجه‌اند.

این کارشناس صنعت و بازار خودرو تاکید کرد: واردات خودرو هنوز غیرعادی است و تبدیل به یک روند عادی نشده است، امیدوارم واردات به دلیل مسائل سیاسی و اقتصادی به مشکلی نخورد و نظم عرضه بیشتر شود. همچنین حداقل سالی ۴۰ تا ۵۰ هزار دستگاه خودرو عرضه و سامانه هم کنار گذاشته شود؛ چرا که سامانه همان بلایی را که سر خودروسازان داخلی آورد، سر شرکت‌های وارداتی هم می‌آورد. سامانه باید به مرور زمان حذف شود، شرکت‌ها در یک بازار رقابتی خودرو عرضه کنند و این مصرف کننده باشد که براساس کیفیت محصول و خدماتی که دریافت می‌کند قیمت را در بازار مشخص کند.

صدرایی گفت: موضوع بعدی این است که هر وقت سامانه ایجاد می‌شود عرضه خودرو به صورت قطره‌چکانی اتفاقی می‌افتد تا یک بازاری ایجاد شود و سرمایه‌گذار و دلال برای خرید محصول تحریک شوند.

وی اضافه کرد: بعضا حباب خودرو خیلی کمتر شده، اما قیمت اعلامی سامانه و بازار هنوز متفاوت است که فقط با عرضه درست می‌توان این حباب را تا حدودی تخلیه کرد.

صدرایی توضیح داد: افرادی که از سامانه، خودروی وارداتی می‌خرند، وقتی می‌بینند قیمت خودرو در سامانه ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون و در بازار ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است وسوسه می‌شوند که خودرو را به چرخه مصرف وارد نکنند و در پارکینگ نگهداری کنند. چون می‌دانند که ممکن است نرخ ارز و شدت تحریم افزایش پیدا کند و واردات خودرو به مشکل بخورد و آن‌ها بتوانند خودرو را به قیمت گزاف‌تری بفروشند. این تجربه تکرارپذیری است که مردم در سال‌های قبل تجربه کرده‌اند. حافظه تاریخی به یاد دارد که در آخرین سال واردات خودرو به محض شروع تحریم‌ها و افزایش ناگهانی قیمت دلار، خودروهای وارداتی را در انبارها احتکار کردند و تا چهار برابر قیمت خرید به فروش رساندند و سودهای کلانی بردند.

صدرایی در پایان گفت: قبل از ممنوعیت واردات خودرو سالی ۶۰ تا ۷۰ هزار خودرو وارد کشور می‌شد و ۸۰ تا ۹۰ درصد تقاضا را پوشش می‌داد و چیزی به نام اختلاف قیمت شرکت و بازار وجود نداشت. وضعیتی که الان درخصوص خودروهای وارداتی شاهد آن هستیم را در هیچ برهه‌ای از زمان ندیده بودیم.

منبع:اقتصادآنلاین