امکان انعقاد قرارداد‌ با ذوب‌آهن برای تولید ریل UIC۶۰

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن با بیان اینکه نباید بخش‌های مختلف قرارداد ۴۰ هزار تنی راه‌آهن با ذوب‌آهن برای تولید ریل U۳۳ دچار تغییر شود، گفت: ذوب‌آهن کتباً اعلام کند، امکان تولید ریل UIC۶۰ را دارد، ما هم برای انعقاد قرارداد استقبال می‌کنیم.

به گزارش بورس آنلاین به نقل از فارس مازیار یزدانی، درباره زمان دقیق تحویل دومین محموله ریلی تولیدی ذوب‌‌آهن به راه‌آهن، بیان کرد: ما به ذوب آهن اعلام کردیم که هر میزان ریل U33 تولید کرد به سرعت آن را به ما تحویل بدهد، ما حتی به آنها گفتیم، هر میزان محموله که تولید شد بفرستد، محل انبارهای ما مشخص است و ذوب‌آهن هر چه تولید کند، تحویل می‌گیریم.

وی اضافه کرد: اگر ذوب‌آهن مدعی است که امکان تولید ریل UIC60 را ‌ نیز دارد، با ما مکاتبه و اعلام کند که امکان تولید این نوع ریل را دارد و قطعا شرکت راه‌اهن و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل استقبال می‌کند.

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن ادامه داد: راه‌آهن قرارداد 40 هزار تنی برای تولید ریل با ذوب‌آهن دارد که این قرارداد بابت تولید ‌ریل‌های U33 است، شرکت راه‌آهن به ریل U33 نیازمند است، پیش از این هم قراردادی بین راه‌آهن و ذوب‌آهن برای تولید ریل U33 منعقد شد حال نباید اینقدر اصرار از سوی ذوب‌‌آهن وجود داشته باشد که  ‌بخش‌های مختلف این قرارداد تغییر کند.

یزدانی توضیح داد: ذوب‌آ‌هن تقاضا دارد که قیمت قرارداد را تغییر دهیم، میزان رقم تحویلی ریلی آن‌ها را در قرارداد تغییر دهیم، نحوه پرداخت ریالی یا ارزی آن را تغییر دهیم، نوع ریل تولیدی را هم تغییر دهیم، پس این چه قراردادی است؟‌

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن تأکید کرد: به هر حال ذوب‌آهن برای تولید ریل جدید و UIC60 بهتر است قرارداد جدیدی با وزارت راه و شهرسازی منعقد کند و آن قرارداد 40 هزار تنی U33 هم به قوت خود باقی بماند.

یزدانی ادامه داد: تاکنون اعلام کتبی و درخواست مکتوب از شرکت ذوب‌آهن بابت امکان تولید UIC60 و یا‌ حرکت به سمت تولید ریل UIC60 نداشته‌‌ایم.

وی درباره میزان مصرف سالانه ریل‌های U33 و UIC60 در وزارت راه و شهرسازی توضیح داد: میزان مصرف ریل، بستگی به شرایط مالی و پیشرفت پروژه‌ها دارد. اگر شرایط مالی مناسب باشد و پول زیادی داشته باشیم، قطعاً با اجرای بیشتر پروژه‌ها نیاز ما به ریل بیشتر می‌شود و اگر شرایط مالی کشور خوب نباشد، ساخت پروژه‌ها کمتر می‌شود و همین متغیر بودن ساخت پروژه‌ها نسبت به شرایط مالی نمی‌تواند آمار دقیق نیاز ریل کشور را نشان دهد.

معاون فنی راه‌آهن افزود: چهار سازمان بزرگ در کشور ریل نیاز دارند که شامل شرکت شهرهای جدید، مترو، شرکت راه‌آهن و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل است،‌ این سازمان‌ها مصرف بالای ریل دارند و ذوب‌آهن قطعاً در آینده نزدیک به آن حداکثر ظرفیت نخواهد رسید که بتواند کل نیاز ریل کشور را‌ تأمین کند.

به گزارش فارس ‌در سال 95 پس از کش و قوس‌های فراوان، ذوب‌آهن اعلام کرد، آماده عقد قرارداد برای تولید‌ ریل است، شرکت راه‌آهن به عنوان متولی اصلی ریل و نیازمند جدی این محصول، بلافاصله پیگیری‌ و مجوز‌های لازم را اخذ کرد و‌ قرارداد تولید 40 هزار تن ریل U33 که مناسب سرعت پایین‌تر و حساسیت‌های کمتر است، را منعقد کرد‌.

این قرارداد در تاریخ 25 آبان 95 منعقد شد و مدت اجرای آن پنج ماه بود، یعنی‌باید عملاً در ابتدای سال 96 کل این 40 هزار تن ریل تحویل راه‌آهن می‌شد، اما با حدود یک سال تأخیر، ذوب‌آهن توانست‌ ریل تأیید شده را تولید کند؛ حجم قرارداد 40 هزار تن با مبلغ کلی 25 میلیون یورو است.

اولین محموله ریل ملی به میزان 500 تن و از نوع U33 که مناسب خطوط فرعی و سرعت‌های کمتر از 160 کیلومتر بر ساعت است (در قالب قرارداد 40 هزار تنی ذوب‌آهن با راه‌آهن‌) روز 22 خردادماه امسال بارگیری و تحویل شرکت راه‌آهن شد‌ و بدین ترتیب ایران به جمع کشورهای تولید کننده ریل راه آهن پیوست.

کد خبر 394099

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =