۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۵

۸۱ درصد درآمد معاملات مشتقه بورس‌کالا کاهش یافت

حسرت طلا بر دل تالار نقره‌ای

ابزارهای نوین بورس کالا نتوانستند جای خالی آتی سکه را پر کنند
حسرت طلا بر دل تالار نقره‌ای

در ماه‌های گذشته شاهد کاهش چشمگیر حجم معاملات در بورس کالا بوده‌ایم. برخی از کارشناسان وضعیت بازارکالایی و رکود آن را دلیل این مهم دانسته و برخی دیگر دخالت‌ در تنظیم بازار و تعیین قیمت توسط دولت را عامل بی‌میلی عرضه‌کنندگان و خریداران می‌دانند

در ماه‌های گذشته شاهد کاهش چشمگیر حجم معاملات در بورس کالا بوده‌ایم. برخی از کارشناسان وضعیت بازارکالایی و رکود آن را دلیل این مهم دانسته و برخی دیگر دخالت‌ در تنظیم بازار و تعیین قیمت توسط دولت را عامل بی‌میلی عرضه‌کنندگان و خریداران می‌دانند. اما در این میان همه کارشناسان بازار بر یک دلیل اتفاق نظر دارند و آن‌هم محدودیت‌هایی است که سال گذشته بر معاملات آتی سکه اعمال شد. 


معاملات آتی سکه که توانست درآمد بالایی برای بورس کالا، کارگزاران و فعالان این حوزه ایجاد کند، یک شبه و به بهانه سیگنال‌دهی و فراهم کردن زمینه نوسانات قیمتی در بازار اصلی محدود شد. این در حالی است که پس از بسته شدن آتی سکه در بورس کالا، قیمت سکه در بازار اصلی نه‌تنها کنترل نشد، بلکه مدتی بعد افزایش دوبرابر قیمتی را نیز تجربه کرد.

البته به اعتقاد کارشناسان، بانک مرکزی می‌توانست بجای اعمال قدرت برای محدود شدن این ابزار در یک بازار شفاف، خودش به عنوان ناظر بازار و برای کنترل این محصول در بازار، در آتی سکه بورس کالا موقعیت بگیرد، اما با این اوصاف، زور بانک مرکزی به بورس کالا چربید و بورس با از دست دادن آتی سکه، حجم قابل ملاحظه‌ای از درآمدهای خود را از دست داد.

  • شماره۳۲۹ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۶
کد خبر 410120

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • کاهش چشمگیر  حجم معاملات مشتقه

    حسرت طلا بر دل تالار نقره‌ای۴

    کاهش چشمگیر حجم معاملات مشتقه

    براساس آمار منتشر شده، معاملات مشتقه طی شش ماه نخست سال ۱۳۹۷ در بورس کالای ایران، رقمی بالغ بر ۱،۴۳۳،۳۶۲،۶۴۲ میلیون ریال بود که این مبلغ در مدت مشابه سال ۱۳۹۸و به دلیل تعطیلی معاملات قراردادهای آتی سکه طلا در نیمه دوم سال ۹۷، به رقم ۲۷۳،۵۹۸،۷۴۳ ریال رسید که معادل ۸۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =