ناتوانی ابزارهای نوین بورس‌کالا

در ماه‌های گذشته شاهد کاهش چشمگیر حجم معاملات در بورس کالا بوده‌ایم. برخی از کارشناسان وضعیت بازارکالایی و رکود آن را دلیل این مهم دانسته و برخی دیگر دخالت‌ در تنظیم بازار و تعیین قیمت توسط دولت را عامل بی‌میلی عرضه‌کنندگان و خریداران می‌دانند

پیام آرمات، مدیر کالایی کارگزاری بانک سپه در خصوص وضعیت در آمدی بورس کالا گفت: بررسی آمار ۵ ماهه نخست ۹۷ با ۹۸ اعداد تقریبا برابری را به نمایش می‌گذارد، این در حالی است که در این مدت حجم معاملات به شدت کاهش یافت. وی افزود: به عبارت دیگر حجم معاملات کمتر از نصف شده اما افزایش دوبرابر ی قیمت‌ها توانسته ارزش معاملات را حفظ کند. آرمات دلیل کاهش حجم معاملات بورس کالا را رکود بازار دانست و ادامه داد: سال گذشته به دلیل دلار ۴۲۰۰ تومانی و نرخ برابری دلار در بازار آزاد، حجم معاملات بالا بود اما اکنون به دلیل نزدیک شدن قیمت بازار و بورس، جذابیت‌های بورس کالا برای جذب عرضه کننده و خریدار کمتر شده است.
مدیر کالایی کارگزاری بانک سپه محدودیت‌های آتی سکه را دیگر دلیل کاهش جذابیت و درآمد بورس کالا در سال جاری اعلام و بیان کرد: آتی سکه ازجمله ابزارهایی بود که می‌توانست خریداران را به بازار جذب کند، این در حالی است که با بستن معاملات آتی سکه، قیمت سکه در آن دوران کنترل نشد، بلکه تنها باعث شد درآمد بورس کالا، کارگزاران و فعالان بازار در این حوزه که در این بازار سرمایه‌گذاری کرده بودند کاهش یابد. 
این کارشناس بازارهای کالایی اضافه کرد: یکی دیگر از دلایل از بین رفتن جذابیت بورس کالا، شفاف بودن آن است. درواقع بورس کالا بازار شفافی است که تنها خریداران و عرضه کنندگانی می‌توانند در آن فعالیت داشته باشند که بتوانند شفافیت خود را تضمین کنند، برای مثال شما وقتی در بورس خرید می‌کنی باید حتما فاکتور فروش داشته باشی و خرید خود را به صورت رسمی ثبت کنی. این در شرایطی است که تمامی خریداران ما چنین بازار شفافی ندارند. 
مدیر کالایی کارگزاری بانک سپه با اشاره به اینکه ابزارهای نوین بورس کالا نتوانسته جای خالی آتی سکه را پر کند گفت: کد معاملاتی خریداران زعفران و زیره همان کد معاملاتی معامله‌گران آتی سکه است، درحقیقت می‌توان گفت فعال جدیدی به بازار نیامده و تنها مشکلی که اضافه شد این است که این معامله‌گران از بازار زعفران، زیره و پسته اطلاعات محدودی دارند و با ناآگاهی خود گاهی زمینه مشکلات این بازار را فراهم می‌کنند. 
آرمات ادامه داد: به طور کلی آتی باید روی محصولاتی قرار داشته باشد که همه‌گیر بوده، مانند طلا و سکه. مگر حجم محصولاتی مانند زعفران، پسته و زیره در بورس کالا چقدر است که بخواهیم آتی برای آنها درنظر بگیریم؟ آتی ابزاری است که می‌توان از طریق آن بازار را کنترل و پوشش ریسک داد. این در حالی است که بازار زعفران و پسته حجم چندانی در بورس کالا ندارند که بخواهیم با استفاده از این ابزار ریسک آنها را پوشش داد.

  • پیام آرمات- مدیر کالایی کارگزاری بانک سپه
  • شماره۳۲۹ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۶
کد خبر 410122

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • کاهش چشمگیر  حجم معاملات مشتقه

    حسرت طلا بر دل تالار نقره‌ای۴

    کاهش چشمگیر حجم معاملات مشتقه

    براساس آمار منتشر شده، معاملات مشتقه طی شش ماه نخست سال ۱۳۹۷ در بورس کالای ایران، رقمی بالغ بر ۱،۴۳۳،۳۶۲،۶۴۲ میلیون ریال بود که این مبلغ در مدت مشابه سال ۱۳۹۸و به دلیل تعطیلی معاملات قراردادهای آتی سکه طلا در نیمه دوم سال ۹۷، به رقم ۲۷۳،۵۹۸،۷۴۳ ریال رسید که معادل ۸۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =