تمرکز بر بین المللی شدن و جذب مشتری‌های خارجی

این بازار درگاه مناسبی برای صادرات و تعیین قیمت زعفران است. اما برای تثبیت و ارتقای جایگاه، معاملات زعفران در بورس کالا باید به سمت بین المللی شدن حرکت کند تا مشتری‌های خارجی به طور مستقیم بتوانند اقدام به خرید زعفران کنند

جلال ناصری از فعالان صادرات زعفران گفت: اگر همچنان معاملات زعفران در بازار سنتی صورت می‌گرفت، وضعیت قیمت‌ها در سال جاری از این سطح شفافیت برخوردار نبود و اوضاع کشاورزان به مراتب بدتر از سال‌های گذشته می‌شد، بطوری که با افزایش هزینه‌های جاری و بهای تمام شده تولید زعفران، برداشت محصول برای کشاورزان مقرون به صرفه و اقتصادی نبود و زعفران‌کاران مجبور می‌شدند پیازهای زعفران را از زمین خارج کرده و امحاء کنند. 
چراکه حدود ۳۰ درصد از قیمت زعفران مربوط به بهای تمام شده تولید است. اما به کمک بورس کالا و به روش معاملات گواهی سپرده کالایی، کشاورز می‌تواند به میزان تأمین هزینه‌های جاری در زمان برداشت محصول را بفروشد.

قائم مقام شرکت زرین زغفران در خصوص جایگاه بورس کالا در بازارهای بین‌المللی بیان کرد: این بازار درگاه مناسبی برای صادرات و تعیین قیمت زعفران است. اما برای تثبیت و ارتقای جایگاه، معاملات زعفران در بورس کالا باید به سمت بین المللی شدن حرکت کند تا مشتری‌های خارجی به طور مستقیم بتوانند اقدام به خرید زعفران کنند. این فعال قدیمی بازار زعفران با اشاره به اینکه، ایران تولیدکننده ۹۰ درصد از زعفران دنیا بوده، گفت : این موقعیت فراهم است که به کمک بورس کالا بتوانیم در تعیین قیمت جهانی زعفران تاثیرگذار باشیم. وی افزود: در حال حاضر در بازارهای داخلی تعیین قیمت به طور کامل توسط بورس کالا انجام می‌شود، به صورتی که حتی در بازارهای مشهد نیز، فعالان این بازار قیمت تعیین شده در بورس کالا را به عنوان مرجع انتخاب می‌کنند.

  • جلال ناصری-صادرکننده زعفران
  • شماره۳۳۳ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۶
کد خبر 410555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =