افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور نیازمند شناسایی بازارهای جدید و طراحی بیمهنامههای نوین است و تا زمانی که این اتفاق نیفتد نمیتوان حق بیمه جدیدی تولید کرد و به تبع آن در ضریب نفوذ بیمه تغییر محسوسی ایجاد نخواهد شد. داریوش محمدی با یادآوری دوران گذار از نظام تعرفه ای به آزاد، با تأکید بر اینکه متأسفانه اصل اقتصادی"رهبری قیمت" در آن زمان رعایت نگردید، یکی از دلایل عدم افزایش ضریب نفوذ بیمه را متأثر از این موضوع دانست و گفت: حق بیمه در برخی رشته ها به دلیل عدم رعایت اصل فوق و رقابت ناسالم نسبت به سال های قبل بهجای افزایش کاهش داشته است. مدیرعامل بیمه میهن در پاسخ به این پرسش که آیا اجباری شدن برخی بیمهنامه ها کمکی به افزایش ضریب نفوذ بیمه میکند، گفت: باید نیاز را در جامعه ببینیم و براساس نیاز بیمهنامه را طراحی کنیم و آن زمان است که فروش بیمه نامه حتی اگر اجباری نشود به دلیل احساس نیاز با استقبال روبهرو میشود.
مقاومت حداکثری در برابر نرخ شکنی داریم
محمدی با تاکید بر اینکه بیمه میهن وارد فضای نرخ شکنی نمیشود و مقاومت حداکثری در برخورد با این مساله وجود دارد، تصریح کرد که ارائه نرخ های غیر فنی در ابتدا جفا به سهامداران یک شرکت بیمه است و این مساله برای بیمه مرکزی و بیمه گران اتکایی نیز مشکلاتی را ایجاد میکند.
وی معتقد است که نرخهای غیر فنی را آن دسته از شرکتهای بیمهای ارائه میکنند که تفکر مدیریتی آن شرکت نمیتواند سهم از بازار خود را احیا کند، از سوی دیگر عدم ثبات مدیریتی هم سبب میشود که آن مدیر فقط به فکر بالابردن فروش باشد و اجرای تعهدات را بر عهده مدیر بعدی بگذارد.
مدیرعامل بیمه میهن اذعان داشت که طبق بررسیها، فروش در رشته ثالث حداقل تا ۵ دوره مالی بعد، یک شرکت بیمه را تحت تاثیر قرار میدهد و افزود: به دلیل عدم توجه به این موضوع، بیمه میهن درگیر تبعات فروش پرریسک ثالث در سالهای گذشته شده که با تلاش هیات مدیره شرکت، در یکسال گذشته بخش عمدهای از خسارتهای معوق این رشته پرداخت شده است.
وی گفت پس از حضور خود در شرکت بیمه میهن، ۱۰ سال گذشته این شرکت را مورد بررسی و داده کاوی قرار داده است تا رشته های بیمهای زیان ده و سودده این شرکت را مشخص کند. مدیرعامل بیمه میهن با اشاره به طولانی شدن زمان پرداخت خسارتهای معوق این شرکت گفت: با تلاشهایی که انجام شد این وضعیت بهبود پیدا کرد و در حال حاضر خسارت ها به موقع پرداخت می شود. محمدی، طراحی حرفهای داشبوردهای مدیریتی فروش را یکی از اتفاقهای خوب بیمه میهن ذکر کرد و افزود: این داشبوردها در اختیار روسای شعب قرار گرفت تاعملکرد فروش خود را به بهترین شکل رصد کنند، از سوی دیگر مدیریتهای فنی نیز با دسترسی که دارند فرآیند فروش و فعالیت شعب را در رشته خود بررسی و مورد پایش قرار می دهند.
وی با تاکید بر اهمیت منابع انسانی و احیای فروش گفت: تیم مدیریتی این شرکت معتقد است که اگر درست (متوازن) بفروشیم و سهم از بازار خود را مجدداً احیا کنیم بسیاری از مشکلات شرکت مرتفع خواهد شد.
مدیرعامل بیمه میهن افزود: در گذشته صدور خسارت و مجوز فروش بیمه میهن در تهران متمرکز بود، اما حدود اختیارات را بازنگری و در حوزه فروش با اجتناب از پیچیدن نسخه یکسان برای رشد فروش، بودجه فروش شعب را به تفکیک و براساس پتانسیلهای استانی مشخص کردیم، به گونه ای که در ابتدای سال ۹۸ مشخص شد که چه شعبه ای در چه رشتهای چه میزان باید فروش داشته باشد. مدیرعامل بیمه میهن با تاکید بر اینکه این شرکت برخلاف سالهای گذشته تمرکز بر ثالث فروشی ندارد و در حال حاضر سهم مناسبی از پرتفوی این شرکت در رشته ثالث است،گفت: پس از تصمیم نهاد ناظر درخصوص شرکت کارگزاری سایپا، هیچ گونه فروش ثالث به شرکت سایپا انجام نشده و مطالبات از شرکت کارگزاری سایپا وصول شده است.
طرح مهرانه میهن
وی در بخش دیگری از سخنان خود به طرح مهرانه میهن اشاره کرد و گفت: این طرح از اسفند سال ۹۷ آغاز شد و در آن فقط فروش سازمانی داریم و تاکنون بیش از ۳۰۰ تفاهم نامه سازمانی در سطح کشور منعقد کردهایم. این طرح با کمترین بوروکراسی انجام میشود و پیش بینی میکنیم که تا پایان سال فروش خوب و با ریسک مطلوب از محل قراردادهای منعقده انجام شود.
۹۰ درصد خسارت های سیل پرداخت شد
محمدی در مورد خسارت های حادثه سیل اوایل سالجاری نیز گفت: بیمه میهن حدود ۹۰ درصد خسارتهای این سیل را پرداخت کرده است و
10 درصد باقی مانده هم به علت در دسترس نبودن شماره حساب بیمهگزاران به تاخیر افتاده است که آن هم در حال انجام است. به گفته وی، بیمه میهن حدود ۹۴ هزار منزل روستایی در استان لرستان و ۱۳۴ هزار منزل روستایی در استان خوزستان را بیمه کرده است که در بهمن سال گذشته درصد اتکایی آنها را بازنگری و از ۶۴ درصد به بالای ۸۰ درصد افزایش داده است.
نظر شما