۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۲

جهش معاملات برای ۲۰ هزار میلیاردی شدن

حسام بصری، کارشناس بازار سرمایه
جهش معاملات برای ۲۰ هزار میلیاردی شدن

شاخص کل این هفته با قدرت از مرز ۷۰۰ هزار واحد عبور کرد و به سطح ۷۴۱ هزار واحد رسید و با تثبیت در بالای سطح هفتصد هزار به لحاظ تکنیکال راه را برای هفت رقمی شدن باز کرد. متوسط حجم معاملات بورس و فرابورس روزانه از سطح ۱۰ هزار میلیارد تومان عبور کرده است که به معنای درآمد روزانه بیش از ۵۰ میلیارد تومانی مالیات برای دولت است، رقمی که در صورت تداوم تا پایان سال می تواند به سطح ۲۰ هزار میلیارد تومان برسد. از سوی دیگر، شاهد صف طولانی در دفاتر پیشخوان دولت برای احراز هویت سجام هستیم که به نظر می رسد در شرایط فعلی و با توجه به تقاضای شدید ورود سرمایه به بورس، رویه فعلی نیازمند اصلاح است. از سوی دیگر، در بازارهای موازی اخبار خوبی در خصوص بورس به گوش می رسد.

امکان بهبود عملکرد در بانک های بورسی 

گفته می شود برخی از مردم در حال فروش ارز و سکه برای ورود پول آن به بورس هستند و همچنین نرخ سود بانکی با ۳% به ۱۵% رسید. این موضوع جذابیت بازار سرمایه را به عنوان یک بازار موازی بیشتر خواهد کرد. همچنین هزینه پول در بانک ها را کاهش خواهد داد که منجر به بهبود عملکرد بانک های بورسی منجر خواهد شد. اما در بازار بورس P/E رکورد شکنی کرده و ۱۴ واحد شده است که اکنون فاصله بیش از دو برابری از متوسط گرفته است و در سطح برخی بازارهای توسعه یافته است.

"وتجارت و "وبصادر" در صف خرید میلیاردی 
  
در گروه بانکی شاهد صف خرید سنگین در نمادهای وتجارت، وبصادر و وبملت بودیم. وتجارت و وبصادر با قدرت از سطح ۱۰۰ تومان عبور کردند و همچنان با صف خرید میلیاردی روبرو هستند. عرضه های سنگین دولت و صبا تامین و صندوق بازارگردانی نیز نتوانسته در مقابل صف های کاری از پیش برد.

پتانسیل قابل توجه برای سودآوری

در گروه پتروشیمی، با وجود سقوط قیمت های جهانی طی ماه گذشته و ثبات و حتی کاهش اندک قیمت دلار، این گروه در بازار سرمایه ایران با رشد روبرو شدند. در این میان اقبال به پتروشیمی های اوره ساز به دلیل عدم کاهش قیمت اوره، بیش از پیش بوده است. شپدیس در ۶ ماهه با فروش خوب از موجودی توانست ۳۴۰ تومان به ازای هر سهم محقق سازد که تقریبا دو برابر دوره مشابه سال گذشته است. نماد کرماشا با وجود صف و رشد قابل توجه قیمت، شاهد عرضه خاصی نیستیم. برخی از شرکت های این گروه مانند جم پیلن و شبصیر با کاهش شدید مواد اولیه و ثبات نسبی قیمت فروش، پتانسیل قابل توجهی برای سودآوری دارند. 

آماج عرضه های پالایش 

اما گروه پالایشی آماج عرضه های پالایش و پخش است. لیدر این روزهای گروه پالایشی شرکت پالایش نفت بندرعباس است. در میانه هفته و پس از منفی شدن قرارداد آتی نفت WTI تحویل ماه می به دلیل عدم امکان تحویل نفت توسط خریداران، گروه پالایشی تغییر مسیر دارد. با وجود تداوم تشکیل صف در نماد شبندر، در سایر نمادها، در پایان هفته شاهد کاهش قیمت بودیم. در این گروه، شبندر در شفاف سازی خود خبر از کاهش کرک اسپرد و حتی منفی شدن آن داده است.

موجی از توقف ها
اما هفته گذشته موجی از توقف ها به دلیل رشد های ۲۰% و ۵۰% را داشتیم. ابر شرکت هایی به دلیل رشد ۵۰% ملزم به برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی شدند که تصور آن نیز پیشتر دشوار بود. شرکت هایی مانند حکشتی، وغدیر، پارسان و وپاسار در کنار ده ها شرکت دیگر، بسته شدند. از سوی دیگر، سلیقه و عدم رعایت عدالت در بازگشایی نمادها یا صف نشینی های پیش گشایش به اوج خود رسیده است. 

ضرورت آزادسازی دامنه نوسان

ابطال بازگشایی فارس و کگهر و خریدهای بیش از حداکثر حجم سفارش در نمادهایی مانند وشهر نشان دهنده ایرادات در رویه فعلی بازگشایی و صف نشینی است که با وجود اصلاحات انجام شده، همچنان چالش برانگیز است. به نظر راهکار آن آزادسازی دامنه نوسان یا کوپنی سازی و محدودیت در قرارگیری موقعیت برای دوره زمانی مشخص برای خریداران قبلی است، زیرا این سامانه بایستی براساس قانون احتمالات کار کند و وقوع چنین احتمالاتی در بسیاری از موارد کمتر از یک در چند ده میلیون است، اما به تواتر در بازار دیده می شود. 

رشد گروه خودرویی

گروه خودرویی در غیاب خساپا و خودرو با رشد روبرو هستند. شرکت های سرمایه گذاری این گروه نیز با صف خرید به پیشواز بازگشایی خودرو رفتند. اما هنوز خبری از ثبت افزایش سرمایه نیست و به دلیل افزایش سرمایه بیش از ۲۰۰% امکان بازگشایی قبل از ثبت افزایش سرمایه وجود ندارد.

اقبال برای سهامداران خارج از بورس
دولت در ادامه تلاش برای رونق بورس است و رئیس جمهور از عرضه اولیه شستا تقدیر کرده است و خرید بیش از ۲ میلیون سهامدار را موفقیت دولت اعلام نمود. از سوی دیگر، شاهد موج گسترده ورود شرکت های دولتی هستیم که رئیس جمهوری نیز بر آن تاکید کردند. در این رقابت ورود، بنیاد مستعضفان نیز خبر از پذیرش ۱۶ شرکت جدید داده است. اما ETF دولت در حال نهایی شدن است. اساسنامه و امیدنامه آن ابلاغ شده است و به نظر تا نیمه اردیبهشت با کد ملی به متقاضیان عرضه خواهد شد. این موضوع بیش از آنکه منجر به عرضه سهامداران برای خرید در بورس شود، سبب اقبال افراد خارج از بورس برای خرید سهام شده و در عین حال، سهام های این صندوق ها به سرعت در حال رشد هستند.

اجازه افزایش قیمت گروه دارویی
در میان اخبار و عملکرد شرکت ها کاسپین خبر از توقف داروی رانیتیدین داد، دارویی که پیشتر به دلیل سرطانزایی فروش آن متوقف شده بود. در گروه دارایی با توجه به کاهش ارز تخصیصی برای واردات مواد اولیه دارویی، اجازه افزایش قیمت به شرکت های دارویی تسهیل شده است.

واگذاری مجدد "فروی" 
 فملی نیز فروش کاتد خود را در سطح ۷۰ میلیون تومان انجام داده است که بیش از ۲۰% بیش از مدت مشابه سال گذشته است. وبانک برنامه واگذاری زپارس،سیدکو و وبشهر را شفاف سازی کرد. فاسمین خبر برنامه شرکت برای رشد ۱۵% تولید شمش در سال ۱۳۹۹ و تولید محصولات سولفوره داده است. در نماد کاما شاهد واگذاری مجدد شرکت فروی بودیم و سود فروش آن به ۵۰۰ تومان به ازای هر سهم رسید. شرکت فروی نیز سود ۱۹۵ تومانی در سال مالی ۱۳۹۸ محقق ساخت. 

راه اندازی پروژه های "جم"  در سال جاری

ومعادن نیز در شفاف سازی مجدد خود خبر از خرید دو کرسی هیات مدیره تامین سرمایه تمدن داده است. بکهنوج خبر از تجدید ارزیابی داده و واتی در مجمع خبر از رفع مشکلات حقوقی شرکت پوشش مالک زمین ۸۵ هکتاری در انزلی داده است. در کنفرانس اطلاع رسانی وصندوق نیز شاهد اعلام ارزشگذاری ۲۷ هزار میلیاردی شرکت فولاد اکسین، پذیرش صبا فولاد خلیج فارس و راه اندازی پروژه های پتروشیمی جم در سال ۱۳۹۹ بودیم. 

تکذیب شایعات توسط "وملی"
 وملی یا همان کفش ملی نیز شایعات در خصوص تجدید ارزیابی را تکذیب نمود. در گزارش های فصل زمستان، شاهد جهش مناسب در سود پکویر و غبشهر بودیم و در مقابل سود شرکت های گروه شوینده از جمله شپاکسا و شگل با وجود خرید و تقاضای مناسب به دلیل شیوع ویروس کرونا نسبت به دوره مشابه سال گذشته، کاهش ۳۰% داشته است.

کد خبر 412685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =