۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴
«فاند کور» مورد توجه قرار گیرد

پرسنل کارگزاری‌ها براساس قوانین قدیمی، محدودیت 25 میلیون تومانی در خرید سهام و اوراق قابل معامله در بورس دارند که البته اجرایی نیست. چون شرایط این قانون دیگر وجود ندارد.

اولا بازار نسبت به گذشته بزرگ شده و کارگزاران عملا هیچ اطلاعات درونی که مبنای محدودیت قبلی بود را ندارند. این گونه محدودیت‌های کلی در جهان کنونی جای خود را به کنترل هوشمند، تخلفاتی نظیر معاملات با اطلاعات درونی داده اند که همین امر در بورس تهران نیز باید انجام شود. طبیعی است که در حال حاضر پرسنل کارگزاری‌ها مثل مردم عادی در شرایط برابر فرصت استفاده از مزیت‌های بازارسرمایه را داشته باشند؛ در همین حال قطعا سلامت بازارسرمایه از اهمیت برخوردار است. بنابراین محدودیت‌ها باید به میزان زیادی به سطح مسئولیت افراد بستگی داشته باشد. همچنین در حال حاضر نوعی تبعیض در این مورد وجود دارد؛ مثلا پرسنل شرکت‌های پذیرفته شده چنین محدودیتی را ندارند، اما حتی آبدارچی شرکت‌های کارگزاری مشمول محدودیت هستند.

در همین حال موضوع « فاند کور» در بازار باید مورد توجه قرار بگیرد؛ یعنی اگر محدودیتی برای اجرا تعیین می‌شود، افراد مشمول این محدودیت به عنوان مثال پرسنل حتی خود سازمان بورس یا شرکت‌های عملیاتی بورس و یا ارکان و نهادهای دیگر بتوانند از مزیت های بازار در قالب سپردن دارایی خود به یک فاند کور، بدون ارائه و دریافت اطلاعات از سرمایه‌گذار استفاده کنند.
 این روش یک روش استاندارد در همه بورس‌های پیشرفته است؛ در همین حال وجود محدودیت‌های کنونی باعث بروز رفتارهای پر خطری نظیر واگذاری دارایی پرسنل شبکه به اقوام و آشنایان شده که این مسئله با خود ده‌ها مشکل را به همراه آورده است. حل مشکل قانون قدیمی و ناکارآمد می‌تواند مشکلات موجود را نیز برطرف و شرایط شفافیت را در بازار فراهم کرده و شرایط بی قاعده کنونی را سامان دهی کند.

  • احمد اشتیاقی-  مدیرعامل کارگزاری بانک آینده 
  • هفته نامه ۳۴۹ اطلاعات بورس _ صفحه 15
کد خبر 412766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =