۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰

 مسئولیت با کارگزاران است

باید برای این پرسش که " چه کسی قرار است که این انحصار را بشکند"، ‌پاسخی داشته باشیم.
 مسئولیت با کارگزاران است

روح‌ا... دهقان،‌ مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران  در پاسخ  به پرسش ما مبنی بر اینکه در شرایطی که کارگزاری بند قرارداد سلب مسئولیت در مفاد قراردادها  اضافه کرده و شرکت های OMS هم خود را طرف مقابل سهامداران  زیان‌دیده نمی‌دانند،‌ بنابراین مسئول قطعی‌ها و کندی‌ها  و خسارات وارده کیست، گفت:‌ از نظر ساختار بازار سرمایه، درگاه ارتباطی بازار سرمایه با عامه مردم شرکت کارگزاری است؛ برای گسترش کسب و کار در حوزه کارگزاری راهکارهای مختلفی وجود دارد؛‌ از نظر ساختار بازار، کارگزار می‌تواند سفارش را کاغذی، دستی یا آنلاین و غیره تحویل بگیرد، در نهایت این سفارش را باید دریافت و به سیستم معاملات وارد کند و مسئولیت آن سفارش با شرکت کارگزاری است.  

وی افزود: به این نکته توجه کنید که در مقیاس‌های بزرگ و تعداد مشتریان بالا، معاملات برخط‌ روشی‌کم هزینه است؛ در معاملات آنلاین، درگاهی ایجاد می‌شود که هرچند از نظر کارمزد تفاوتی با سفارشات آفلاین ندارد اما هزینه تمام ‌شده سیستم‌های آنلاین کمتر و به نفع کارگزاران است. در نتیجه شرکت‌ها ترجیح می‌دهند معاملات آنلاین انجام دهند. با این تفاسیر اگر در این روش جذابیتی وجود دارد پس باید نسبت به کیفیت آن هم تضمینی وجود داشته باشد.

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری در واکنش به اینکه شاید عدم دریافت مبلغ مشخص در خصوص پنل‌های معاملاتی باعث شده که کارگزاران نسبت به اشکالات آن بی توجه باشند، گفت: درست است که هیچ کارگزاری مستقیما پولی بابت آن دریافت نمی‌کند ولی از مزایای آن شامل کارمزد معاملات و ... بهره مند می‌شوند بنابراین ارائه خدمات  نامناسب  به از دست دادن مشتری و سود کمتر منجر می‌شود.

وقت شکستن انحصار نرسیده‌است؟

در بازار سرمایه و با حدود ۱۰۸ کارگزاری، ۵ شرکت خدمات دهنده نرم افزاری وجود دارد. از بین این ۵ شرکت یکی معاملات آنلاین گروهی (بلوکی) ندارد، دومی  و سومی خدمات کوچک به  تعداد کارگزاران محدود ارائه می‌دهند و از این بین تنها نام دو شرکت در بازار سرمایه بر سرزبان‌هاست. البته ۵ کارگزاری فعال در بازار هم OMS مجزا برای خود راه‌اندازی کرده‌اند. به این ترتیب حدود ۹۰ درصد بازار در اختیار دو شرکت است.

انحصار در ارائه مجوز شرکت‌های OMS دیگر موضوعی بود که در گفت‌وگو با دهقان مطرح شد. وی در پاسخ به اینکه چرا انحصار این گروه شکسته نمی‌شود با بیان اینکه البته متولی مجوزها، مدیریت فناوری اطلاعات سازمان بورس است، گفت: در عمل حرف شما را برای شکستن انحصار رد نمی‌کنم ولی در تئوری آن را قبول ندارم چون باید برای این پرسش که " چه کسی قرار است که این انحصار را بشکند"، ‌پاسخی داشته باشیم. برای راه‌اندازی شرکتی جدید لازم است تا کارگزاری در حوزه آی تی سرمایه گذاری کرده و این انحصار را بشکند. به نظر می‌رسد که سرمایه گذاری در حوزه فناوری اطلاعات برای شرکت های کارگزاری مبلغ بالایی است که تا کنون توجیهی برای اقدام درباره آن نداشته‌اند.

اینکه چه باید کرد تا کیفیت خدمات شرکت‌های OMS بهتر شود  دیگر پرسشی بود که مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری درباره آن گفت: نهادهای نظارتی و ابزارهای اجرایی قوی در این حوزه وجود ندارند. شرکت‌های نرم‌افزاری پیمانکار شرکت‌های کارگزاری هستند. اگر هم برای بهبود وضعیت باید فشاری به آنها وارد شود، شرکت کارگزاری باید این کار را انجام دهد تا کیفیت سرویس را بهتر کنند. دهقان ،االبته بر پیگیری شکایات سهامداران خسارت دیده از طریق سازمان بورس تاکید کرد و گفت: درصورت شکایت، سازمان استعلامات لازم را انجام و به موضوع رسیدگی می‌کند اما در نهایت طرف حساب سهامداران، کارگزاران هستند و مسئولیت بر عهده کارگزار است.

  • هفته نامه ۳۵۵ اطلاعات بورس، صفحه ۵
کد خبر 414025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =