تنوع صندوق ها کاهش می یابد  

اساسا در دنیا همه صندوق‌ها و انتشار اوراق با ارکان مشابه به هم صورت نمی‌گیرد و این در میزان عرضه و تقاضای صورت گرفته تاثیر دارد.  البته مهمتر از ارکان، ریزساختار مجموعه است.

به گزارش صدای بورس، مثلا از دلایلی که ضامن حذف می‌شود شاید این باشد که  تشکیل صندوق آسان‌تر شود و نیاز به ارکان کمتر شود ولی از طرفی نمی‌دانیم بازار ممکن است چه عکس‌العملی داشته باشد و به شدت نیاز داریم که خیلی دقیق ریزساختارها را بدانیم.

سعید اسلامی عضو شورای عالی بورس  با بیان این مطلب افزود : ماجرای بورس اوراق بهادار نسبت به گذشته متفاوت شده است. برای مثال در گذشته گفته می‌شد اگر اوراقی بدون ضامن منتشر شود، ممکن است بازار نداشته باشد ولی الان ساختار بازار با سال‌های پیش فرق دارد و ممکن است بتوانیم زمینه‌ای را ایجاد کنیم که اوراق بعضی از شرکت‌ها بدون ضامن منتشر شوند یا مثلا بتوانیم از طریق رتبه‌بندی مشخص کنیم، تعدادی از اوراق را نهادهای مالی بخرند.

به نظر بنده بازار در حال حاضر فرصت توسعه دارد.  همچنین یکی از این راه‌های توسعه، تنوع این ابزارهاست و نیاز نیست همه ابزارها یک شکل باشند. پس بیش از اینکه خود این مسئله اهمیت داشته باشد، ریزساختار طراحی آن مهم است. قطعا حذف شدن کامل ضامن نقدشوندگی از تمام صندوق‌ها از تنوع آنها کم می‌کند چون عملکرد و کیفیت و ساختار صندوق‌ها با هم متفاوت است.

اسلامی بیان داشت : ساختار اقتصاد ایران به شکلی است که مردم همچنان به شبکه بانکی اعتماد دارند، اما با رشد بورس در سال‌های ۹۷ و ۹۸ و ۹۹ به نظر می‌رسد توجه سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه در حال افزایش است و احتمالا طی یک بازه زمانی میان‌مدت برخی نهادهای بازار سرمایه دارای رتبه و اعتبار مناسبی می‌شوند و مورد اعتماد سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرند.

این مدیر بازار سرمایه تصریح کرد : اینکه سازمان بورس اوراق بهادار و بانک مرکزی در یک دوره‌ای برخی از ابزارها را متصل کردند به ابزارها و امکانات بخش بانکی ، به این دلیل بود که در بقیه بخش‌های  مالی کشور ظرفیت وجود نداشت و این طبیعی است که بانک‌ها از اعتماد و فرصتی که دارند در جهت ضمانت صندوق‌های خود استفاده داشته  و بتوانند ابزارها و صندوق‌های خود را بزرگ کنند.

اسلامی تاکید کرد : اما این فرصت اکنون برای بقیه بازار هم آرام آرام ایجاد می‌شود و ما در حال حاضر سبدگردان‌ها و صندوق‌هایی داریم که خیلی بزرگ شده‌اند و مورد توجه مردم قرار گرفتند. بنابراین می‌شود وابستگی برخی از ابزارها را به شبکه بانکی کاهش داد.

  • هفته نامه ۳۵۶ اطلاعات بورس، صفحه ۳
کد خبر 414165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =