مهمترین اخبار اقتصادی بورسی امروز (۹۹/۶/۱۹)

«مهمترین اخبار اقتصادی بورسی»، جدیدترین خط خبری امروز ۱۹شهریور ۹۹ را در کوتاه‌ترین و کامل‌ترین جملات بیان می‌کند.

به گزارش صدای بورس، امروز ۱۹شهریور ۹۹  شاخص بورس در جریان معاملات امروز بازار سرمایه با افت ۱۳هزار و ۶۸۴واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و ۵۵۶هزار و ۳۲۵واحدی به کار خود پایان داد؛ برجسته‌ترین اخبار  افت ادامه دار شاخص  و بعد از آن دستور پیگیری دپو خودرو توسط سرپرست جدید وزیر صمت، از جمله برجسته‌ترین اخبار داخلی بود. افت شدید بازار وال استریت، احتمال اصلاح سنگین بازار وال استریت بعد از رشدهای چشمگیر  که توسط سی ان ان منتشر شده است، از جمله خبرهای با اهمیت‌ حوزه بین‌الملل بود. مهمترین اخبار بورسی و اقتصادی امروز را در زیر می‌خوانیم:

۱- قیمت دلار و یورو امروز ( ۹۹/۶/۱۹)

۲- محبوب‌ترین‌های بورسی امروز ( ۹۹/۶/۱۹)
سهامداران شرکت‌های گروه صنعتی پاکشو، پتروشیمی پارس و پلی پروپیلن جم بیشترین رشد قیمت را در بورس اوراق بهادار داشتند و در مقابل دارندگان سهام شرکت‌های بین‌المللی توسعه ساختمان، قطعات اتومبیل ایران و سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی بیشترین افت قیمت را تجربه کردند.

۳-سرپرست وزیر صمت دستور به بررسی خودروهای دپویی داد
سرقینی درباره تصاویر منتشر شده مربوط به دپو خودرو در شمال کشور دستور بررسی داد. امید می‌رود این دستور کارساز افتد. وی افزود: اطمینان دارم با افزایش تعداد موارد ثبت‌نام‌، قیمت‌ خودرو روند نزولی می‌یابد و تعدیل خواهد شد.

۴- منابع صندوق توسعه ملی خرج ناکارآمدی بورس نمی‌شود
نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای جبران ناکارآمدی بورس را تکذیب کرد.بنا شد یک صندوق ثبات‌سازی که در همه کشورهای دیگر نیز وجود دارد و می‌توان بورس را با آن متعادل و از نوساناتش جلوگیری کرد، ایجاد شود.

۵- بانک‌ها و موسسات اعتباری بیشترین خروج پول را داشتند
ا
فراد حقیقی امروز ۷۲۸ میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند که بیشترین خروج پول حقیقی از بورس یا فرابورس مربوط به گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری و همچنین سهام مخابرات ایران بود.حقوقی‌ها امروز حدود ۷۳۰ میلیارد تومان بیشتر از افراد حقیقی سهام خریدند. بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس رابورس در سه گروه "بانک‌ها و موسسات اعتباری"، "فلزات اساسی" و "مخابرات" رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های "محصولات شیمیایی" و "لاستیک و پلاستیک" به نفع حقیقی‌ها تمام شد.

۶-پاسخ وزیر اقتصاد به نگرانی بورسی مردم
نگرانی مطرح شده برخی از سهامداران این است که مثلا ما اگر امروز نرویم ممکن است فردا اوضاع بدتر شود. من این سوال را دارم که اگر امروز بروید فردا بهتر شود، می‌خواهید چکار کنید؟ همین امروز تابلو را نسبت به دیروز ببینید. امروز میزان رنگ سبز باکس‌ها  بیشتر از دیروز است. بنابراین کسانی که دیروز فروختند ضرر کردند. بورس محاسبات لحظه‌ها نیست محاسبات دوره‌ها است.

۷-دلایل ریزش های اخیر بازار سرمایه
مجید شکراللهی مدیرعامل یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری گفت: صعود افسار گسیخته بورس طی چند ماه گذشته ناشی از سیل نقدینگی بود که به بورس سرازیر شده بود، تدابیر سازمان بورس و اوراق بهادار در جهت عرضه سهام به منظور کنترل قیمت ها توسط دولت، نهادها و حقوقی های بزرگ به دلیل فقدان برنامه ریزی مشخص و عدم نظارت و مدیریت منسجم، منجر به عرضه‌های بی برنامه، دستوری و فاقد تحلیل شد. بطوری‌که در سهم‌های بزرگ شاهد تغییر شناوری سهم از ۱۰ ده درصد به بیش از ۲۵ درصد بودیم.

۸- چه باید کردی که اقتصاد دانان در نامه سرگشاده نوشتند

  •  تنها راهکار واقعی حمایت از بورس، کم کردن و کنار گذاشتن مداخلات در قیمت محصول نهایی و در نتیجه افزایش سوددهی شرکت‌ها است. اگر تعزیرات و قیمت‌گذاری‌های تصنعی، فساد آمیز و خلاف مسلمات علم اقتصاد کنار گذاشته شود سود بسیاری از شرکت‌های بورسی افزایش یافته و در قیمت‌های فعلی ارزنده خواهند شد.
  •  کاهش محدودیت‌ها بر رشد صندوق‌های سبدگردان (و نه درآمد ثابت) و در مقابل منوط شدن هر گونه رشد صندوق‌های درآمد ثابت به خرید اوراق قرضه‌ی دولتی.  این امر منجر به ایجاد پرتفوی متنوع برای سرمایه‌گذاران می‌شود و در نتیجه از رفتارهای هیجانی در بازار می‌کاهد.
  • جلوگیری از رانتهای فنی ایجاد شده نظیر سر خطی زدن که سبب می‌شود عده‌ای با دسترسی‌های خاص بتوانند زودتر از بقیه از بازار منفی خارج شده و فرصتهای برابر بازار را از بین ببرند.

۹- ارزش سهام عدالت امروز (۹۹/۶/۱۹)

ارزش سهام عدالت امروز چهارشنبه ۱۹ شهریور ۹۹ برابر با ۱۵ میلیون و ۱۹۰ هزار تومان اعلام شد. روز گذشته با افت بیش از سه درصدی، ارزش سهام عدالت به ۱۵ میلیون و ۱۹۰ تومان رسید، با این حساب ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سهام عدالت ۹ میلیون و ۱۱۴ تومان است. افت سه درصدی سهام عدالت نسبت به دیروز در حالی است که بازار سهام نیز بیش از دو درصد ریزش کرده است.

۱۰- قیمت خودروهای ایرانی و خارجی امروز (99/6/19)

امروز قیمت پراید۱۱۱ در بازار آزاد ۱۱۰میلیون، پراید۱۳۱ حدود ۹۷میلیون و پراید۱۳۲ هم ۹۹میلیون تومان است.

بر این اساس قیمت تیبا صندوقدار به ۱۱۸میلیون و تیبا۲ به ۱۳۲میلیون تومان افزایش یافت؛ همچنین قیمت ساینا هم به ۱۳۳میلیون تومان رسید.

در بازار آزاد امروز، قیمت کوییک‌ دستی و کوییک‌آر به ترتیب ۱۳۸ و ۱۴۳میلیون تومان است.

منابع: صدای بورس، اطلاعات بورس، تسنیم، شهرآرانیوز، اقتصاد آنلاین، مهر، فارس، باما، باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 416317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =