مسئولان برای بازگشت اعتماد به بازار سرمایه همدل شوند

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به لزوم همدل شدن مسئولان برای بازگشت سرمایه اجتماعی به بازار سرمایه، رفتار تأمین مالی از طریق بورس و رهاکردن سهامداران را مورد نقد قرار داد.

به گزارش صدای بورس،‌ حامد ستاک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اثرگذاری جنبه‌های روانی بر بازار سرمایه این بازار را یک دغدغه برای کل کشور عنوان کرد و گفت:‌ جو روانی مناسب باعث شد بازار سرمایه از حالت منفی روزهای قبل فاصله بگیرد، اما بازار با شرایط ایده آل فاصله دارد.

وی ادامه داد: بازار چه وقتی می‌خواهد بریزد یا برگردد دنبال بهانه است تا حرکتی می‌خواهد دنبال کند را انجام دهد.

ستاک با اشاره به اینکه در چند وقت اخیر واقعا بازار ریزش شدیدی داشت، گفت:‌ بازار وقتی می‌خواهد به روال عادی برگردد دنبال بهانه است. مسئولان باید جوری اقدام کنند که شرایط بازار را مدنظر داریم.

استرس‌های بازار سرمایه برای قدرت نقدشوندگی آن

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه تزریق منابع راهکار کوتاه‌مدتی برای حل مشکلات است،‌ اظهار داشت: وقتی مردم به سمت بازار سرمایه دعوت می‌شوند باید بستر مهیا باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: تمام استرس‌هایی که در –حاشیه- بازار سرمایه رخ داده است به دلیل از دست رفتن نقدینگی است. تمام ابعاد بازار سرمایه را که بررسی می‌کنیم به قدرت نقدشوندگی بازارسرمایه می‌رسیم.

وی افزود:‌ آموزش بورس و یاد دادن مفاهیم این بازار و... خوب است اما از همه مهم‌تر این است که اعتماد ایجاد شود، سرمایه‌گذاران جدیدالورود در خیلی موارد نام‌ها را می‌خرند.

مسئولان اعتماد تازه‌واردها را جلب کنند

ستاک در ادامه با اشاره به ضرورت اینکه مسئولان برای تازه واردها اعتماد ایجاد کنند،‌ تا برای قیمت سهام در هر سطح قیمت یک منطق وجود دارد گفت:‌ مهیا شدن این بستر به بازارگردانی مناسب برمی‌گردد؛ بازگردانی متعهدانه و حرفه‌ای.

وی افزود:‌ مردم باید این اعتماد را داشته باشند که اگر سهمی را به یک قیمتی می‌خرند، بدانند اتفاق خاصی برای آن رخ نمی‌دهد. این اعتماد زمانی رخ می‌دهد بازارگردانی درست و حسابی انجام شده باشد. در مراحل بعدی می‌توان این افراد را در بازار حرفه‌ای کرد.

ستاک تأکید کرد:‌ می‌بایست شرایطی فراهم شود که در هر نقطه فرد وارد بازار می‌شود برایش اتفاق بدی نمی‌افتد. آحاد جامعه را باید به این یقین برسانیم که همانند ملک و ساختمان با هر سطح قیمت وارد بازار می‌شوند اتفاق بدی برایشان نمی‌افتد.

به خاطر ترس زمان لازم است تا دوباره اعتماد شود

وی در بخش دیگری گفت: هفته قبل بازار سرمایه از طریق سرمایه گذاران خرد بازگشت.

ستاک همچنین گفت: از خصوصیات بازار سرمایه این است که وقتی ترسی در بازار هست تا موضوع برای سرمایه‌گذاران جا بیفتد که بازار به قیمت‌های اولیه رسیده است و سهم‌هایی هستند که سودسازی در آن‌ها وجود دارد یک مقدار زمان می‌برد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه رفتار توده‌واری در تمام بازارهای مالی وجود دارد،‌ گفت:‌ هرچه دانش مالی جامعه زیادتر باشد این رفتارهای توده‌واری کمتر می‌شود. بازار صفر و یکی برای فعالان بازار جذاب نیست. فعالان دوست دارند شرایط بازار به گونه‌ای باشد که بتوان در آن فعالیت کرد. بازار تماما مثبت و منفی برای فعالان بازار جذاب نیست.

۲ توصیه به تصمیم‌گیران بازار سرمایه

در پایان ستاک با اشاره به رشد قیمت ارز و سایر دارایی‌ها شرایط بازار سرمایه را هم متأثر از سایر بازارها دانست و گفت:‌ امکان ندارد یک بازار حرکت کند و بازار دیگر عقب بیفتد (بازار دیگر در جهت دیگر حرکت کند.)

این کارشناس بازار سرمایه در توصیه به تصمیم‌گیران برای بورس گفت: توصیه‌ام به تصمیم‌گیران این است که جدی مفاهیم بنیادی بازارها را رعایت کنید. اگر گفته می‌شود برای بازار سرمایه، بازارگردان لازم است این را جدی بگیرند. اگر در جایی نیاز به همدلی است تا سرمایه اجتماعی کاهش پیدا نکند باید به این موضوع توجه شود، باید توجه داشت،‌ بازار سرمایه مکانی برای تأمین مالی هست اما اینکه تأمین مالی کرده و بازار را رها کنیم درست نیست!

کد خبر 416430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =