ابهامات استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در بازار سرمایه/ پایه پولی بالا می‌رود

یک استاد دانشگاه استفاده از منابع صندوق ملی توسعه در صندوق تثبیت بازار سرمایه را دارای ابهام عنوان و چند سوال جدی در این خصوص مطرح کرد.

به گزارش صدای بورس، موضوع برداشت 1 درصد از منابع صندوق توسعه ملی و استفاده از آن در قالب صندوق تثبیت بازار سرمایه چند وقتی است که در فضای رسانه‌ای حسابی داغ شده است. موضوعی که با ریزش‌های چند وقت اخیر بازار سرمایه بیش از همه جلب توجه کرده و موافقان و مخالفانی دارد.

متولیان بورس تهران و دولتی‌ها در این سروصداها تأکید دارند استفاده از منابع صندوق توسعه ملی حرف تازه‌ای نیست و مصوبه اجرا نشده از سال 94 است. در این‌باره علی عباس کریمی معاون توسعه و تحقیق بورس تهران به تازگی در اظهار نظری ضمن ابراز موافقت با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی به نفع بازار سرمایه آن را عاملی برای ارتقای جایگاه بازار سرمایه عنوان کرده است.

دید کوتاه مدت برای هزینه کردن منابع صندوق توسعه ملی

 اما کارشناسان بازار سرمایه لزوما با چنین دیدگاهی همراهی نمی‌کنند. از نگاه برخی در وهله اول نباید منابع مالی کشور خرج بازار سرمایه شود و نگاهی که به دنبال استفاده منابع صندوق توسعه ملی در بازار سرمایه است دید کوتاه‌مدت دارد.

به‌رغم چنین بحث‌ها و جدل‌هایی که نمود آن را در فضای مجازی و رسانه‌ای این روزها به کرات می‌توان دید. کامران ندری استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی پیش از اعلام موافقت یا مخالفتش با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در بازار سرمایه در مصاحبه با خبرنگار صدای بورس به طرح این موضوع پرداخت که صندوق توسعه ملی منابع قابل دسترسی ندارد که بخواهد وارد بورس شود.

برای استفاده از منابع نامطلوب دولت یک راه دارد

ندری افزود:‌ به منظور استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در بازار سرمایه دولت راهی ندارد جزء اینکه راهکاری که در جبران کسری بودجه خود در پیش گرفت و بانک مرکزی را ملزم به چاپ پول کرد را مجدد استفاده کند.

این استاد دانشگاه ضمن تأکید مجدد بر اینکه امکان دسترسی به منابع صندوق ملی توسعه نیست،‌ بیان کرد:‌ اگر هم به این منابع دسترسی وجود داشته باشد این سوال وجود دارد که چگونه این منابع قرار است به ریال مبدل شود.

وی اظهار کرد:‌ اگر منابع ارزی صندوق توسعه ملی را به بازار وارد کنند و به قیمت آزاد بفروشند،‌ سپس، پول حاصل وارد صندوق تثبیت شود. در آن صورت با منابع این صندوق می‌توان خرید و فروش سهام انجام داد. اما سوال دیگری مطرح است مبنی بر اینکه چگونه صندوق توسعه ملی قرار است از فعالیت حاصل از صندوق تثبیت استفاده کند.

مسئولان صندوق توسعه ملی زیر بار نمی‌روند!

وی تأکید کرد:‌ بعید است متولیان صندوق توسعه ملی  راضی به اجرایی شدن این طرح شوند. این برداشت از منابع باید به صورت تدریجی از سال94 انجام می‌َشد. به این شکل که از آن سال به بعد هرسال 1 درصد منابع صندوق توسعه ملی وارد صندوق تثبیت می‌شد. اما اینکه چنین اتفاقی نیفتاده به این دلیل است که مسئولان صندوق توسعه نمی‌دانستند صندوق تثبیت چگونه کار می‌کند.

ندری گفت:‌ اینها سوالات و ابهاماتی است که درباره استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در بازار سرمایه وجود دارد.

چند سوال جدی درباره استفاده از منابع صندوق توسعه ملی

این استاد دانشگاه در جمع بندی صحبت‌های خود گفت: در موضوع استفاده از منابع صندوق ملی توسعه چند سوال مطرح است. اول اینکه صندوق مگر منابع قابل دسترس دارد،‌ اگر دارد این منابع چقدر است. بعد اینکه چگونه می‌خواهند منابع صندوق توسعه ملی را به ریال تبدیل کنند،‌ نقش بانک مرکزی این وسط چیست. آیا دولت می‌خواهد با استفاده از این منابع بانک مرکزی را تحت فشار قرار دهد تا پول چاپ کند و متعاقب آن پایه پولی بالا برود.

وی گفت:‌ صندوق توسعه ملی چگونه می‌خواهد از منابع این صندوق تثبیت استفاده کند.

محمد فیروزی

کد خبر 416498

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =