برای تحلیل بازار سرمایه و مسکن تا آخر شهریور صبر کنید

محمود زاده گفت: تمام کسانی که امروز بر تاثیر مثبت ریزش‌های بازار سرمایه بر بازار مسکن نظر می‌دهند بر اساس حدس و گمان سخن می‌گویند.

به گزارش صدای بورس، قیمت مسکن و تعداد معاملات مسکن و املاک دو مقوله‌ای است که در بررسی تحولات بازار سرمایه و مسکن تاثیر گذار است. کارشناسان افزایش قیمت مسکن در مردادماه ۹۹  را به شکل مستقیم به بازار سرمایه و ریزش‌های بورس مربوط می‌دانند.

محمود محمود زاده، معاون وزیر راه و شهرسازی در همین زمینه در گفت‌وگو با صدای بورس،گفت: متاسفانه بازار مسکن و زمین در ایران جزء بازارهای سرمایه‌ای است و در ارتباط مستقیم با بازارهای طلا، سکه و سرمایه قرار دارد.

محمود زاده در ارتباط با توقع مردم از وزارت راه و شهرسازی در مورد تنظیم قیمت مسکن، افزود: برخی معتقدند بعد از ریزش‌های اخیر بورس، سرمایه‌ها به سمت به بازار مسکن حرکت کرده و از وزارت‌خانه توقع تعیین قیمت مسکن دارند، در حالی که مسکن کالای خصوصی است و قیمت‌گذاری آن بر اساس شاخص‌های خاصی انجام می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تعیین قیمت مسکن توسط وزارت راه و شهرسازی امکان پذیر نیست، بیان کرد: معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی برای بهبود وضعیت مسکن دو اقدام  «تعیین سقف برای افزایش اجاره» و «وام ودیعه اجاره مسکن » را در دستور کار قرار داد.

محمود زاده تصریح کرد: از دیگر اقدامات وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن افزایش عرضه مسکن است، در راستای این هدف تسریع در تکمیل پروژه‌های مسکن مهر و طرح اقدام ملی مسکن با سرعت در حال اجرا بود که به روند آن سرعت بیشتری داده ایم.

وی در ارتباط با این موضوع که تفکر افزایش قیمت مسکن در شهریورماه ۹۹ برآمده از ریزش‌های بورس است، اظهار کرد: این گمانه زنی است و تمام کسانی که امروز بر تاثیر مثبت ریزش‌های بازار سرمایه بر بازار مسکن نظر می‌دهند بر اساس حدس و گمان سخن می‌گویند. برای بررسی اینکه آیا ریزش‌های بورسی بر مسکن اثر داشته باید تحولات بازار مسکن را از دو منظر بررسی کرد، اول اینکه آیا تعداد معاملات از شروع ریزش‌های بورسی بیشتر شده و یا قیمت مسکن افزایش یافته است.

معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی افزود: اگر آمارها نشان از افزایش تعداد معاملات باشد می‌توان نتیجه گرفت سرمایه‌ها به سمت بازار مسکن  حرکت کرده است. اما این عامل به تنهایی تاثیر گذار نیست چرا که بعد از قانون مالیات بر خانه‌های خالی بسیاری از صاحبان خانه‌های خالی به فکر عرضه آپارتمان‌های خود به شکل اجاره و فروش در بازار مسکن افتاده اند. بررسی آمار میزان معاملات و تعداد آن نشان دهنده تاثیر بورس بر مسکن خواهد بود.

محبوبه قرمزچشمه

کد خبر 416629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =