مدیریت بازار مسکن شق القمر نیست/ ۳ راهی که مسکن را ارزان می کند

کارشناس بازار مسکن گفت: ابزارهای مالیاتی، سامانه املاک و اسکان به راحتی می تواند بحران مسکن را حل کند.

ابه گزارش صدای بورس، بر اساس اعلام بانک مرکزی، مردادماه امسال متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران به ۲۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و در شهریور ۹۹ به بیش از  ۲۴ میلیون  تومان رسید. در حالی که مسکن به رویایی دست نیافتی تبدیل شده که این موضوع در کشورهای جهان با راهکارهایی ساده مدیریت شده است.

افشین پروین پور، کارشناس بازار مسکن در گفت‌وگو با  صدای بورس گفت: حل مشکل مسکن در ایران چندان کار سختی نیست و با ۳ راهکار ساده می توان آن را مدیریت کرد.

اولین و مهمترین راهکار خروج از بحران مسکن
پروین پور بیان کرد: راهگشای حل مشکلات کنونی بازار مسکن راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان است تا بر اساس اطلاعاتی که در این سامانه جمع آوری می‌شود، برای مدیریت بازار مسکن برنامه‌ریزی شود.

بیشتر بخوانید:
۲ روی سکه بورس مسکن
زمین‌های دولتی تقریبا رایگان در اختیار چه نهادهایی است؟
خروج پول از بورس و بانک برای خرید مسکن در تهران سرعت گرفت

وی افزود: برنامه‌ریزی باید منظبق بر واقعیت‌ها باشد، این که چند مالک، چند مستاجر، چند خانه خالی، چند زمین قابل ساخت‌وساز، چند متقاضی خرید مسکن وجود دارد از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که برای سیاست‌گذاری در حوزه مسکن باید روشن شود.

این کارشناس بازار مسکن افزود: اطلاعات کنونی برای برنامه‌ریزی در حوزه مسکن مربوط به سرشماری نفوس و مسکن است که هر ۵ سال یک بار انجام می‌شود. این سرشماری اطلاعات دقیق و کاملی از وضعیت مسکن و نیاز مسکن منعکس نمی‌کند.

دومین راه حل خروج از بحران مسکن
پروین پور تصریح کرد: دومین راه‌حل برای خروج از بحران مسکن، توزیع عادلانه مسکن بین مردم است. درحال‌حاضر ۴۳ درصد از مردم مستاجر هستند و برخی ۱۰ هزار آپارتمان در تملک خود دارد.نباید اجازه داد مسکن تبدیل به کالای سرمایه‌ای شود. با توجه به اینکه منابع تولید مسکن محدود است توزیع عادلانه مسکن با روش‌های ساده و کاربردی امکان پذیر است.

وی  بیان کرد: بسیاری از کشورهای جهان با الگوی مالیاتی مشکل مسکن را حل کرده‌اند. در ایران نیز با ابزار مالیاتی می‌توان صاحبخانه‌ها را به عرضه املاک در بازار مجبور کرد تا نرخ مسکن منطقی شود.

دومین راه حل خروج از بحران مسکن
پروین پور، سومین راهکار مدیریت بازار مسکن را کمک دولت به متقاضیان خرید مسکن عنوان کرد و گفت: کشورهایی که مشکل مسکن را حل کرده‌اند شق القمر نکرده‌اند. با تعادل در عرضه و تقاضا، وام ارزان برای ساخت مسکن، ابزارهای مالیاتی توانسته‌اند مسکن را از یک کالای سرمایه‌ای به کالایی مصرفی تبدیل کنند.

محبوبه قرمزچشمه

کد خبر 420535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =