به گزارش صدای بورس به نقل از روابط عمومی سایپا، این خودرو در سخت ترین شرایط تحریمی کشور با همت مهندسان داخلی در سایپا طراحی و تولید شده است و با تمام چالش ها و عدم همکاری شرکت های خارجی، سایپا توانست خودروی شاهین را مطابق با استانداردهای ۸۵ گانه داخلی و در سطح استانداردهای اروپایی، طراحی و به مرحله تولید انبوه نزدیک کند.
استقبال و اعتماد مشتریان
این خودرو نیامده به بازار، توانست متقاضیان خرید خودرو را به خود جذب کند. به گونه ای که در طرح اخیر پیش فروش محصولات سایپا بیش از ۱۰۰هزار نفر برای این خودرو ایرانی ثبت نام کردند.
مدیران سایپا، استقبال برای ثبت نام خودروی جدید این گروه خودروسازی را اتفاقی مثبت برای صنعت خودرو ارزیابی کرده و اظهار داشتند مردم ضمن اعتماد به خودروی داخلی به این باور و یقین رسیدند که شاهین بر اساس سلایق و علایق مردم طراحی شده است و شاید بتوان گفت که شاهین تعریفی مدرن و متفاوت از سدان ایده آل برای خانواده های ایرانی است.
از این رو گروه خودروسازی سایپا اطمینان داده است که خودروی شاهین با کیفیت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد، تا فصلی نو از تولیدات ملی در بازار خودرو، آغاز شود.
یک محصول ایرانی
۹۲ درصد قطعات خودروی شاهین ساخت قطعه سازان داخلی است و اگر تولید برخی از قطعات، توجیه اقتصادی داشت و یا کشور با فقدان برخی از مواد اولیه که بعضا مواد معدنی است روبرو نبود، درصد داخلی سازی بسیار بالاتر بود.
تامین بیش از ۹۲ درصد قطعات این خودرو در داخل کشور موضوعی است که میتوان از دو زاویه به آن اشاره کرد؛ اول اینکه باتوجه به سطح تکنولوژیکی این خودرو، قطعهسازان داخلی توانستهاند با ارتقاء سطح دانش فنی خود، قطعاتی با کیفیت و تکنولوژی بالاتر نسبت به گذشته تولید کنند که در نهایت موجب رشد سطح قطعهسازان داخلی شده است.
در نگاه دوم میتوان گفت تامین بخش عمده قطعات این خودرو در داخل، به معنی کاهش وابستگی به تامینکنندگان خارجی و کاهش ارزبری این محصول است.
امکانات رفاهی، قابلیت های فنی
شاهین، نخستین سدان بر پایه پلت فرم SP۱۰۰ است. این سدان خانوادگی قرار است با دو کیسه هوا، سانروف، ترمزهای دیسکی، سیستم روشنایی در روز (Daylight)، سنسور نور و پارک و دوربین عقب، نمایشگر لمسی، فرمان برقی، آینه های تاشو برقی، استارت دکمه ای، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم کنترل فشار باد تایرها TPMS و ... وارد بازار شود.
شاهین همانطور که در گذشته نیز گفته شد، با پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو با حداکثر توان ۱۱۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۶۵ نیوتن متر روانه خیابان های کشورمان شود.
سدان شاهین آخرین مدل از تولید خودروی ملی گروه خودروسازی سایپا نیست و قطعا در آینده نزدیک خانوادهای از پلتفرم SP۱۰۰ تولید خواهد شد که این امر نشان از انطباقپذیری پلتفرم شاهین با سگمنتهای مختلف دارد؛ استراتژیی که بسیاری از خودروسازان جهان در پیش گرفتهاند.
نظر شما