به گزارش صدای بورس، مصطفی تنها؛ دبیر انجمن تایرسازان گفت: قیمت لاستیک در بازار با قیمت کارخانه متفاوت است، اما اگر نظارت درستی بر بازار صورت گیرد، هماکنون امکان کم شدن قیمت تایر در بازار وجود دارد.
تنها درباره احتمال کاهش قیمت لاستیک در صورت کاهش نرخ ارز گفت: اگر بعضی متغیرهای اقتصادی در کشور درست شود احتمال کاهش قیمت لاستیک وجود دارد. در حالت کلی قیمت تایر هم مانند سایر کالاها به اقتصاد عمومی کشور، اینکه دولت مردان چگونه اقتصاد را هدایت کنند و نیز روابط بینالملل، بستگی دارد.
به گفته وی، مواد اولیه داخلی لاستیک، متاثر از نرخ ارز است چراکه بعضی از این مواد قابلیت صادرات دارد و تولیدکننده آن، ترجیح میدهد مواد را صادر کند. بنابراین اگر بنا بر این باشد که به تولیدکننده داخلی عرضه کند، با همان نرخ صادراتی ارائه میکند. علاوه بر آن، بعضی از تولیدکنندگان مواد اولیه تایر، نیاز ارزی برای تولید مواد خود دارند، به عبارتی به طور مستقیم تحت تاثیر نرخ ارز هستند.
تنها عنوان کرد: شرایط به گونهای است که عرضهکنندگان مواد اولیه، در هر بار استعلام، نرخ جدید اعلام میکنند و حتی در قراردادهای یک ماهه، طرف قرارداد بعد از مدتی، خواهان به روز کردن قیمتها میشود. این فشار مداومی است که بر روی تولیدکننده وجود دارد. همچنین به هر حال اگر تورم مهار شود، قیمت لاستیک کاهش پیدا میکند.
افزایش قیمت تایر، جلوی زیان تایرسازان را گرفت
دبیر انجمن تایرسازان با بیان اینکه تولید لاستیک در سال جاری حدود ۳۰ درصد افزایش داشته است، اظهار کرد: بالا رفتن قیمت تایر در هفتههای گذشته جلوی زیان تایرسازان در اثر افزایش تولید را میگیرد و انگیزه را در تولیدکنندگان برای ادامه فعالیتها بالا میبرد. علاوه بر آن، به تایرسازان کمک میکند که طرحهای توسعه را پیش ببرند، چراکه وقتی سود کافی در اثر تولید به دست نیاید، تایرسازان برای انجام طرحهای توسعه و سرمایهگذاری جدید دست نگه میدارند.
به گفته این سازنده تایر، قیمت لاستیک در حال حاضر با توجه به نرخ روز ارز نیمایی تامین میشود، البته بعضی از مواد اولیه در ماههای پیشین و با ارز بالاتر تهیه شده است، اما از آنجا که بسیاری از مواد اولیه لاستیک فاسدشدنی است و نمیتوان آن را برای مدت زیادی نگهداری کرد، معمولا این مواد به نرخ روز یا ماهانه ارز تهیه میشود.
تنها ادامه داد: تایرسازان با چالشهای زیادی نظیر تامین و انتقال ارز مواجه هستند و حمل مواد اولیه به کشور به صورت غیرمستقیم صورت میگیرد که هزینههای زیادی را به تولیدکنندگان تایر تحمیل میکند.
وی با اشاره به وجود مشکلاتی در سامانه جامع تجارت که تایرسازان باید کالای خود را در آن ثبت کنند، ادامه داد: بسیاری از مشکلات پیشین سامانه جامع تجارت حل شده است، اما در حال حاضر چندین سامانه برای ثبت تایر وجود دارد که شامل سامانه جامع انبارها، سامانه ۱۲۴، بهینیاب و… است و لازم است همه سامانهها با هم هماهنگ شوند، یا همه آنها در یک سامانه ادغام و تجمیع شود، چراکه وجود چند سامانه، کار را برای تایرسازان دشوار کرده است و درواقع بار این ناهماهنگی بر دوش تولیدکننده افتاده است.
منبع: قطعه نیوز
نظر شما