تهدیدها و فرصت‌های پیش رو بازار سهام

همانطور که می‌دانیم عمده رشد اخیر ۲ ساله بازار سهام به‌دلیل افزایش نرخ ارز و انتظارات تورمی بوده است.

به گزارش صدای بورس،  یکی از تهدیدهای بازار سرمایه پس از انتخاب بایدن و به دنبال آن گشایش‌های اقتصادی و رفع برخی از تحریم‌ها، آزاد شدن پول‌های بلوکه شده و افزایش فروش نفت، کاهش نرخ ارز است. با کاهش نرخ ارز، انتظارات تورمی کاهش پیدا کرده و انگیزه نگهداری ریال بیشتر خواهد شد و تا اینجا یک نکته منفی برای بازار قلمداد می‌شود. اما در مقابل باعث افزایش مقداری فروش، افزایش فروش صادراتی و کاهش تخفیفات فروش خواهد شد و رونق اقتصادی ایجاد خواهد شد. 
حال سئوال اینجاست که سهم‌ها در قیمت‌های فعلی با چه دلاری ارزنده هستند. با توجه به کسری بودجه دولت و احتمال چاپ پول در نیمه دوم سال ۹۹ انتظار نمی‌رود که نرخ ارز به صورت پایدار و بلندمدت به زیر ۲۰ هزار تومان کاهش یابد. با فرض نرخ دلار ۲۰ هزار تومان برآورد می‌شود که بازار مجموعا در چهار فصل آتی حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان سود ساخته و این عدد برای ارزش بازار۶۰۰۰ هزار میلیارد تومانی به نسبت پی‌برای حدود ۱۰ می‌رسد. این در حالی است که بازار مسکن در حال حاضر با پی‌برای ۴۰ در حال معامله است و بازار طلا با دلار ۲۸ هزار تومان در حال قیمت‌گذاری است و بازار خودرو نیز با دلار حدود ۴۰ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که حتی با کاهش نرخ ارز و انتظارات تورمی بازار سهام در بلند مدت کمترین ضربه را نسبت به بازارهای جایگزین خواهد خورد و نگرانی بازارهای رقیب باید بیشتر باشد. 
تهدید دیگر برای بازار، سهام عدالت است. آزادسازی سهام عدالت یکی از تصمیمات بسیار خوب برای بازار بود که عمق بازار را افزایش داد ولی به نحو صحیحی اجرا نشد. ارائه راهکاری مانند خرید اقساطی و وثیقه‌گذاری این سهام نزد بانک اعتبار دهنده و یا فروش به صندوق‌های بازنشستگی می‌تواند راهکاری باشد که علاوه بر اینکه دارندگان این سهام بتوانند به راحتی سهام خود را نقد کنند باعث عدم ایجاد فروش به این سهام خواهد شد. 
چالش بعدی برای بازار عدم وجود بازارگردان فعال برای سهام بوده که می‌توان آن را به یک فرصت تبدیل کرد. اگر برای همه سهام‌های بازار بازارگردان فعال گذاشته شود علاوه بر کشف قیمت مناسب سهم، از افت غیر منطقی سهام و از ایجاد حباب در ان‌ها جلوگیری شده و نقدشوندگی را افزایش می‌دهد.
مهمترین فرصت بازار، اصلاح عمیق سه ماهه اخیر بود که قیمت برخی از سهم‌ها را به محدوده اوایل تابستان رساند.اگر از منظر قدرت خرید به آن نگاه کنیم اصلاح بسیار عمیق تر خواهد بود. از اوایل تابستان تا کنون قیمت دلار حدود ۴۰ درصد رشد داشته است که نشان می‌دهد این قیمت‌ها برای سرمایه‌گذاری جذاب هستند. 
فرصت بعدی اقتصاد جهانی است. با انتشار خبرهایی پیرامون کشف واکسن کرونا توسط شرکت‌های مختلف، بازارهای جهانی واکنش مثبت نشان داده و قیمت کامودیتی‌ها افزایش یافته است. با توجه به اینکه ۷۰ درصد از ارزش بازار ایران در شرکت‌های کامودیتی است این نوید را به بازار می‌دهد که شاهد رشد سود آوری دراین شرکت‌ها خواهیم بود. محدودیت‌های بازارهای جایگزین از فرصت‌های دیگر است. بازار مسکن به دلیل اینکه یک حداقل توان را برای ورود نیاز دارد بسیاری از سرمایه‌گذاران از ورود به آن بازار منع خواهند شد. بازار طلا مشکلاتی از قبیل نگهداری و معاملات را به همراه خواهد داشت. بازار ارزنیز علاوه بر محدودیت خرید فروش از سمت دولت مسائل نگهداری و سرقت را نیز به دنبال خواهد داشت، به همین دلیل بازار سهام با رفع همه محدودیت‌های رقیب و با حداقل توان خرید فرصتی را پیش پای سرمایه‌گذاران قرار داده است.

علیرضا نجارپور، مدیر پرتفوی مشاور سرمایه‌گذاری ترنج
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۸۲

کد خبر 424650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =