سهامداران خودشان باعث ایجاد مشکلات قانونی می شوند

مشاور حقوقی بازار سرمایه گفت: اگر سهامداری به عنوان مشتری می خواهد سهامش را خرید و فروش کند باید سیستم ها و مکانیزم هایی که پیش بینی شده است را اعمال کند.

به گزارش صدای بورس، محمد جواد اسدی؛ وکیل و مشاور حقوقی بازار سرمایه در گفتگوی اختصاصی با صدای بورس در خصوص اختلافاتی که بین سهامدار و ناشر ایجاد می شود، اظهار کرد: سهامداری که به عنوان مشتری می خواهد سهامش را خرید و فروش کند باید سیستم ها و مکانیزم هایی که پیش بینی شده است را اعمال کند. اگر منشا مشکل کارگزاری باشد یعنی کارگزاری باعث و بانی این شده‌اند که نتوانسته سهام سهامدار را خرید و فروش کند و باید از طریق کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار طرح دعوا کند. بعد که کمیته سازش طرح دعوا کرد  اگر منشا مشکل، کارگزاری باشد آن مشکل پیگیری می شود.

اسدی تصریح کرد: اگر شرکتی زیر ساخت معاملاتش به گونه ای باشد که کفاف معاملات را ندهد و سهامداران به خاطر زیر ساخت های موجود نتوانند معامله کنند این شرکت ها باید خسارت ایجاد شده را پرداخت کنند. بنابراین هیات داوران متخصص امر را انتخاب کنند و بررسی می کنند که این مشکل از کجا بوده است.؟ اگر مشکل از ارائه دهندگان خدمات باشد مسوولیت آنرا باید بپذیرند.

وی درباره این که برخی شرکت ها سود سهام خودشان را دیرتر از موعد مقرر پرداخت می کنند، بیان کرد: براساس دستورالعملی که هیات داوری بورس و اوراق بهادار پیش بینی کرده و بر اساس آئین نامه ای ابلاغ شده باید شرکت ها سود را به موقع پرداخت کنند و دیگر نیازی هم به کمیته سازش نیست.

اسدی اظهار کرد: اگر موارد قانونی سود سهام رعایت شده باشد دیگر بر اساس دستورالعملی که توسط هیات داوری تنظیم شده است نیازی هم به بحث کمیته سازش ندارد و افراد مستقیما می توانند به هیات داوری مراجعه کنند و به سود سهام آنها خارج از نوبت رسیدگی کنند.

وکیل و مشاور حقوقی بازار سرمایه در خصوص این که به لحاظ حقوقی چه موارد حقوقی مهم وجود دارد که سهامداران بازار سرمایه باید بدانند، گفت: افراد نباید کد و یوزر پسورود خودشان را در اختیار دیگران قرار دهند چون این مساله مشکلات فراوانی ایجاد می کند و در صورت بروز مشکلات عدیده خود سهامدار مقصر است و هیچ مرجعی حق را به او نمی دهد.

کارشناس بازار سرمایه گفت: برخی افراد در بازار خوب کار کرده اند و به قول معروف افراد خبره ای هستند سهامداران تازه وارد نباید به هیچ وجه پول خود را در اختیار این افراد قرار دهند تا برایشان سرمایه گذاری کنند یا معاملات را خرید و فروش کنند زیرا تعداد زیادی سبدگردان وجود دارد که می توانند به صورت قانونی خرید و فروش معاملات را انجام دهند، بدون این که مشکلی پیش آید.

اسدی تصریح کرد: برخی کانال ها و گروه هایی که در شبکه های مجازی وجود دارند و به افراد مشاره می دهند سازمان بورس با انها برخورد می کند زیرا افراد در جو این کانال ها قرار می گیرند که سهمی را خریداری کنند و ممکن است سمت سهم های زیان ده بروند.

وکیل و مشاور حقوقی بازار سرمایه تاکید کرد: متاسفانه مدیران بسیاری از کانال های بورسی که به دادگاهها کشیده می شوند از سواد آنچنانی برخوردار نیستند و تنها به دنبال منافع خودشان هستند تا این که سود دیگران را در نظر بگیرند، در نتیجه نمی توانند راهنماهایی خوبی باشند.

بهناز صفری

کد خبر 424832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =