آثار مثبت فروشگاه‌های زنجیره‌ای در نظام توزیع کشور

 رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره ای گفت: ما از شفاف‌سازی و نظارت همه سازمان‌های ناظر بر فعالیت‌های فروشگاه‌های زنجیره ای استقبال می‌کنیم.

به گزارش صدای بورس، امیر خسرو فخریان، رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره ای با اشاره به اینکه از همه کسانی که علاقه‌مند به بازدید از فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستند با حضور نهاد ناظر مورد نظرشان دعوت به حضور در این مراکز می‌کنیم، افزود: ما شما را برای ملاحظه واقعیت و اثرات مثبت فروشگاه‌های زنجیره‌ای در نظام توزیع کشور همراهی می‌کنیم .

فخریان با اشاره به اظهار نظر برخی افراد درخصوص اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای کالا را با قیمت بالاتر از سوپر مارکت‌ها عرضه می‌کنند، ادامه داد: همه افراد می‌توانند همراه با ما به فروشگاه زنجیره‌ای مورد نظر برویم و این موضوع را بررسی کنیم.

رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای افزود: برخی عنوان می‌کنند کالاهایی که در فروشگاه های زنجیره‌ای عرضه می‌شود وزنش کمتر است این در حالی است که ما در ورود کالا به فروشگاه‌های زنجیره‌ای علاوه بر بررسی‌های کیفی و کمی در واحدهای کنترل کیفیت برندهایی با کیفیت خوب را عرضه می‌کنیم چرا که اگر این‌کار صورت نگیرد مردم از این فروشگاه ها خرید نخواهند کرد.

وی با اشاره به این‌که تولیدکنندگان، کالاهای تولیدی خود را با قیمت‌ درج شده در همه فروشگاه‌های کشور عرضه می‌کند ادامه داد: فقط ١٠ تا ١٥ درصد این کالاها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود و ٨٥ درصد آن در دیگر مراکز توزیع می‌شود.

فخریان در خصوص نظام قیمت‌گذاری گفت: هر انجمن که می‌خواهد تغییر نرخ بدهد ابتدا پیشنهاد آن را به سازمان حمایت اعلام می‌کند، سازمان حمایت تایید می‌کند یا به انجمن اختیار افزایش نرخ را می‌دهد، بنابراین برای تغییر نرخ باید مجوز دریافت کرد و قیمت عرضه کالا به صورت بسته‌بندی و فله‌ متفاوت است.

 رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای با بیان اینکه همه تولیدکنندگان پس از دریافت مصوبه برای تغییر نرخ، این تغییرات را اعلام می‌کنند، افزود: به هرحال فروشگاه‌های زنجیره‌ای از این تغییر نرخ مستثنی نیستند و تولیدکنندگان از انجمن مربوطه، نامه افزایش نرخ را به ما ارائه می‌دهند.

تغییر نرخ در فروشگاه های زنجیره ای با یک ماه تاخیر اعمال می‌شود

فخریان با اشاره به این که فروشگاه‌های زنجیره‌ای با یک ماه تاخیر افزایش قیمت ها را اعمال می‌کنند،گفت: ما کالا را با نرخ جدید از تولید کننده می‌خریم؛ اما تا یک ماه با همان نرخ قدیمی عرضه می کنیم تا موجودی قبل به صفر برسد.

وی با بیان این که امسال میانگین تغییر قیمت کالاها ۳.۵ بار اتفاق افتاده است، تصریح کرد: به طور مثال نوشابه از ابتدای امسال تا کنون از ٤٤٠٠ تومان به ٩٩٠٠ تومان تغییر قیمت پیدا کرده یعنی ٥ بار افزایش نرخ داشته است و همچنین شوینده ها از ابتدای امسال تاکنون دوبار افزایش قیمت داشته‎‌اند.

فخریان با اشاره به این که در سال های گذشته تغییر کالا در سال یکبار رخ می داد، اظهار کرد: امسال حدود ١١ هزار بارکد جدید قیمت خورده است.

تامین کالا، دغدغه اصلی ماست

فخریان افزود:  دغدغه‌ی ما تامین کالا است، زیرا هم اکنون تولیدکننده‌ها برای تامین مواد اولیه با مشکل مواجه هستند بنابراین وقتی روند تولیدکالا مشکل دارد به ما فشار وارد می‌کنند، که تغییر نرخ را زودتر اعمال کنیم.

رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره‌ای با تاکید بر این که ما نمی‌توانیم شلف را خالی کنیم و باید شرایط را مدیریت کنیم زیرا ما امسال تغییر زیاد داشتیم، گفت: ما حدود ٢٠٠ تولیدکننده معروف در کشور داریم که به همه آنها اعتماد وجود دارد. شما می‌توانید با آنها تماس بگیرید که اگر شما بخواهید تغییر نرخ بدهید در فروشگاه زنجیره‌ای چطور اعمال می‌شود؟ آیا کالایی که با قیمت قدیم در فروشگاه وجود دارد را با قیمت جدید می‌فروشند یا اعلام می‌کنند که ما هنوز کالا به قیمت قدیم داریم.

فروشگاه های زنجیره‌ای قیمت را در کشور کنترل و نظارت می‌کنند

رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای گفت: من امروز به همه سازمان‌ها و تولیدکنندگان اعلام می‌کنم اگر همین امروز قیمت مصرف کننده را ١٠ درصد کاهش دهند من هم قول می‌دهم که عینا در فروشگاه های زنجیره ای اعمال خواهد شد.

رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای با بیان این که این کالاها در همه جای کشور عرضه می‌شود، ادامه داد: حالا که فروشگاه های زنجیره ای به کالاها تخفیف می دهند به جای تحسین از ابهامات در تخفیف‌ها صحبت می شود.

وی  در خصوص نحوه اعمال افزایش قیمت انجام شده از سوی تولید کننده ادامه داد: تولیدکننده در مورد افزایش قیمت با فروشگاه‌های زنجیره ای صحبت نمی‌کنند  و یا افزایش هزینه ها تولیدکننده ناچار به آن است.

وی با بیان اینکه ما ۶ هزار فروشگاه زنجیره‌ای در کشور داریم ادامه داد: ٢٠٠ هزار فروشگاه در بخش‌های مختلف، در کل کشور وجود دارد. چگونه می‌شود تولیدکننده صرفا برای ۶ هزار فروشگاه زنجیره‌ای قیمت متفاوت درج کند؟ 

تامین کالا صرفا از طریق مبادی و رسمی و قانونی انجام می شود

رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‎های زنجیره‎ای با بیان اینکه ما ملزم به تهیه کالا از مبادی رسمی و قانونی هستیم گفت: به طور مثال دولت برنج هندی را به ما می‌دهد و ما باید با قیمت تعیین شده از سوی دولت آن را عرضه کنیم .

فخریان در خصوص توزیع برنج هندی و پاکستانی گفت: شرکت بازرگانی دولتی ایران یک سری کالای استراتژیک را خریداری و انبار می‎کند که در موقع نیاز آنها را عرضه کند که توزیع آن در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و یا دیگرمبادی توزیع  انجام می‌شود. شرکت بازرگانی دولتی نیز با سیاست های مشخص نسبت به عرضه کالاهای خود در بازار اقدام می کند.

وی درباره گزارشی که درباره یکی از فروشگاه زنجیره‌ای که عنوان شد  برنج هندی تولید سال ۹۷را به مدت دو سال  انبار کرده بود، گفت: اول این که حدود یکسال از تاسیس این  فروشگاه  می‌گذرد. ثانیا براساس بررسی های صورت گرفته و بررسی فاکتورهای این فروشگاه، مشخص شد که از زمان خرید برنج ها یک هفته بیشتر نگذشته بود. یعنی برنج ها از سال ۹۷ در انبارهای بازرگانی دولتی باقی مانده بود نه انبار فروشگاه زنجیره ای.

چرا وقتی امکان تخفیف وجود دارد، نباید تخفیف بدهیم؟

وی ادامه داد: وقتی می‌توانیم تخفیف بدهیم و یک کالایی را ١٠ تا ١٥ درصد ارزانتر به مردم بدهیم و به کشور و مردم کمک کنیم ، آیا این کار را نکنیم؟ وقتی تولید کننده کالا را عرضه می‌کند باید به شرکت پخش، عرضه کرده و یک بار مارجین بدهد سپس بنکدار هم یک مارجین بدهد و بنکدارهم به مغازه‌دار داده و یکبار دیگر مارجین پرداخت شود که البته همه اینها با فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای حذف می‌شود و تولیدکننده مستقیم کالا را به مصرف کننده می‌دهد.

فخریان گفت: حالا دنیا یک قدم جلوتر رفته و به‌صورت آنلاین، تولید را مستقیم به مصرف‌کننده متصل می‌کند در این بین زنجیره‌ای‌ها هم حذف می‌شوند این یعنی ما باید یک قدم جلوتر برویم و فروش آنلاین را توسعه بدهیم.

تلاش ما این است که قیمت کالاها در فروشگاه های زنجیره ای شفاف باشد

رییس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در پاسخ به این سوال که چرا در برخی از فروشگاه‌ها قیمت روی محصول با قیمت فاکتور متفاوت است، گفت : تمام تلاش ما این است تا قیمت کالاها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای شفاف باشد و سعی می‌کنیم تخلفی صورت نگیرد.

رییس اتحادیه افزود: با تصمیمی که در راستای شفافیت قیمت کالاها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای گرفته شد، قیمت مصرف کننده روی محصول در شلف‌های فروشگاه حذف و فقط قیمت فروشگاه درج می شود. البته در برخی از فروشگاه‌ها این اقدام صورت گرفته است. در هیچ کشوری قیمت مصرف کننده بر روی محصول درج نمی شود و مردم  با توجه به نرخ محصول، تصمیم می‌گیرند که از فروشگاه زنجیره‌ای یا از سوپر مارکت خرید کنند .

مجوز فروش فله ای تخم مرغ و ارائه آن با قیمت مصوب ضروری است

وی درباره قیمت تخم‌مرغ در فروشگاه‌ها گفت: تخم‌مرغ برای حفظ کیفیت  باید در چرخه سرد و توسط یخچال و به صورت بسته بندی حمل و عرضه شود قیمت اعلامی وزارت صمت براساس تخم مرغ فله‌ای در انبار تولیدکننده اعلام می شود که تفاوت نرخ با تخم مرغ بسته بندی شده که در فروشگاه های زنجیره ای عرضه می شود وجود دارد.

کد خبر 426806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =