به گزارش صدای بورس، سمیه اینانلو، مدیرعامل خانه مد و لباس دنیز و شرکت اطلس در حوزه طراحی مد و لباس با ۸ سال سابقه کار، عمده فعالیت خود را در زمینه طراحی لباس برای کودکان و نوجوانان عنوان کرد و گفت: سعی ما بر این بوده که طراحی های لباس را بر اساس نوع فرهنگ و عرف جامعه پیاده کنیم. قطعا طرح و چاپ های روی لباس تاثیر قابل توجه ای روی شخصیت و نوع رفتار نوجوانان می گذارد و این امر از نکته های حائز اهمیت در طراحی، رنگ لباس و چاپ روی آن است.
اینانلو با تاکید بر این که طراحی روی لباس بر اساس عرف جامعه صورت می گیرد، گفت: نمی توان بر خلاف جهت مد در جامعه حرکت کرد و ایستادن در مقابل نوجوانان و دیکته کردن نوعی از رفتارها به این قشر از جامعه، کاری عبث است .طراحان ما باید با تاسی از مد روز نوعی از لباس را به جوانان و نوجوانان ارائه بدهند که هم با سلیقه آنان هماهنگ باشد و هم با نگرش جامعه به فرهنگ لباس اصیل ایرانی همخوانی داشته باشد.
مدیر خانه مد و لباس دنیز و شرکت اطلس در ادامه اظهار داشت: حدود ۱۰ نفر در شرکت مشغول به کار هستند و سعی ما همواره بر این اساس بوده که در گروه کاری خود، هرکس به تفکیک مهارت مسئولیت داشته باشد. الگو ساز، خیاط، طراح، دستیار طراح و عکاس در مجموعه حضور دارند. تن پوش لباس را عکاسی می کنیم و به تولید کننده می دهیم. تولیدکننده راغب است که تن پوش لباس را ببیند تا ایراد کار قبل از تولید در بیاید. الگو بعد از ایراد گیری اصلاحیه می خورد و نوع تن خور لباس مشخص می شود.
اینانلو با تاکید بر طراحی روی لباس بر اساس نوع پارچه گفت: با توجه به رده سنی طرح و پارچه را انتخاب می کنیم. قطعا پارچه ای که برای سن نوجوانان مناسب است، برای سن ۶ یا ۷ سال در نظر نمی گیریم. سن و سایز دو آیتم مهم در طراحی لباس به شمار می رود.
مدیر خانه مد و لباس دنیز و شرکت اطلس بی توجهی به طراحی لباس برای قشر نوجوانان و کودکان را یک آسیب جدی در نوع رفتاری و شخصیت بچه ها عنوان کرد و گفت: ما با سازمان مرتبط با این صنف نامه نگاری کردیم تا کار عکاسی کودک که در زمینه مدلینگ فعالیت دارند، به صورت قانونی نظارت شود.
اینانلو با بیان اینکه اگر روانشناس در تمام ساعات عکاسی و مدلینگ کودک، در کنار او باشد، آسیب به بچه ها وارد نمی شود و جای نگرانی وجود ندارد.اما آنچه باعث تاسف است رقابت بعضی از مادران برای فالوئر گرفتن بیشتر روی فرزندان خود است که از طریق مدلینگ کردن بچه بدون حضور روانشناس کودک، این آسیب را به فرزند خود وارد می کنند.
امیدواریم با بررسی این نامه که برای سازمان مرتبط با این صنف فرستادیم، حضور روانشناس را در جلسات عکاسی مد و مدلینگ قانونی کند. باید کنار تبلیغات مد و لباس، روانشناس در سطوح مختلف سنی حضور داشته باشد . مدلینگ لباس همیشه وجود داشته و نمی توان مقابل آن ایستاد؛ پس بهتر است که با نظارت و ایجاد سازوکاری قانونی به آن معنا ببخشیم و از آسیب دیدن فرزندان که بدون نظارت و تنها برای درآمدزایی مدل می شوند جلوگیری کنیم.
اینانلو عنوان کرد: بازار ما نیاز به طراحانی دارد که در زمینه انبوه کار کنند. زیرا این کار در این زمینه بسیار مسئولیت دارد و باید به طور اصولی و کارشناسی شده صورت بگیرد. طراح باید شناخت خوبی روی بازار ، جنس پارچه و نیاز آن زمان جامعه هدف داشته باشد.
وی افزود: طراح باید با تحقیق و شناخت کامل و همچنین مشورت با هم گروه های خود در نوع طرح ، پارچه و رنگ بندی لباس این صنعت را پیش ببرد و مشتری مداری را در دستور کار خود قرار دهد. طراح می تواند به تولید کننده پارچه ایده ذهنی بدهد تا نوع پارچه مناسب با ایده طرح روی آن باشد.
مدیر خانه مد و لباس دنیز و شرکت طراحی لباس اطلس در زمینه دیجیتال مارکتینگ کار خود گفت: سایت مزون تا چند روز دیگر بازگشایی می شود و در سایت، بخش تبلیغات، فروش و آموزش داریم و محصولات شرکت را ارائه می دهیم.
مجوز ما از وزارت ارشاد و از کارگروه بنیاد ملی مد و لباس است و چون به صورت خانه مد و لباس هستیم، نمی توانیم به صورت ورکشاپ آموزش بدهیم. در نهایت به صورت خصوصی آموزش در بخش مزون داریم تا بتوانیم نیروی های خود را با استاندارهای خود آموزش دهیم.
اینانلو در انتهای گفت و گو چشم انداز صنعت مد و طراحی لباس در ایران را روشن توصیف کرد و گفت: یکی از اهداف ما این است که با آموزش صحیح کاراموزان این رشته در کارگاه های آزاد و ۱۶ ساعت آموزش به همراه کلاس های خصوصی در طول مدت ۳ الی۴ ترم ، بتوانند با توانایی خود در زمینه طراحی قابل قبول روی لباس و همچنین مشتری مداری و وفادار سازی مشتری به کار مشغول شوند.
نظر شما